روایت موسیقایی «ماه من» زیر سایه انتخابات ریاست‌ جمهوری+فیلم

تهران- ایرنا- کنسرت ارکستر ملی ایران با عنوان «ماه من» به رهبری «همایون رحیمیان» و خوانندگی «سیدحسام‌الدین سراج» همزمان با آخرین مناظره دو نامزد دوره دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، در حالی که این روزها تبلیغات دوره دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در کشور داغ است، شامگاه سه‌شنبه-۱۲ تیر- همزمان با برگزاری آخرین مناظره بین دو نامزد این انتخابات، کنسرت ارکستر ملی ایران با عنوان «ماه من» به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج در تالار وحدت برگزار شد و مخاطبان قابل توجهی، شنیدن آثار موسیقایی خاطره‌انگیز را به شنیدن آخرین مناظره انتخاباتی ترجیح داده و در این کنسرت حضور پیدا کردند؛ هر چند که این کنسرت نیز متاثر از فضای انتخاباتی بود و با تاخیر ۱۵ دقیقه‌ای از زمان اعلام شده، ۲۱:۳۰، برگزار شد و زودتر از ساعت معمول کنسرت‌های ارکستر ملی ایران به پایان رسید.

سراج خواننده موسیقی سنتی و نوازنده سازهای سنتور و سه‌تار سابقه همکاری ۴۰ ساله با رحیمیان رهبر ارکستر ملی ایران دارد و در طول سال‌های فعالیت خود آثار موسیقایی مختلفی را منتشر کرده که آلبوم موسیقی «نگاه آسمانی» با آهنگسازی رحیمیان از جمله این آثار است.

این خواننده شهریور سال گذشته با همراهی ارکستر ملی ایران و اجرای پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان و روایت ساعد باقری به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت و شامگاه گذشته نیز در کنسرت «ماه من» با اجرای آثاری از آلبوم موسیقی «نگاه آسمانی»؛ «شب عاشقان بیدل»، «نشان بی‌نشان» و چند قطعه خاطره‌انگیز دیگر در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

روایت موسیقایی «ماه من» زیر سایه انتخابات ریاست‌ جمهوری+فیلم

«توحید (ملکا ذکر تو گویم)» با شعر سنایی، ملودی زنده یاد فرهاد رحیمیان و تنظیم همایون رحیمیان، «شب عاشقان بیدل» با شعر سعدی و آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان، «ماه من» با شعر نظامی، ملودی حسام الدین سراج و تنظیم امیرحسین طائی، «راپسودی برای ویولن و ارکستر» آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان و تک‌نوازی ویولن امیر نظری سالاری، «رنگارنگ یک» به آهنگسازی روح الله خالقی و تنظیم گلنوش خالقی، «رقص دایره» به آهنگسازی حشمت سنجری، «شانه» با ملودی عربی و تنظیم امیرحسن طائی، «نشان بی‌نشان» با شعر خواجوی کرمانی و آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان، «سیمین بری» با شعر ابراهیم صفائی، آهنگسازی جمشید شیبانی و تنظیم همایون رحیمیان از قطعه‌های این کنسرت بودند.

در ابتدای این کنسرت، قطعه‌هایی با مایه‌های عارفانه و عاشقانه «توحید (ملکا ذکر تو گویم)»، «شب عاشقان بیدل» و «ماه من» اجرا شد و پس از این قطعه‌ها رهبر ارکستر، سراج و امیر نظری سالاری نوازنده ویولن صحنه را ترک کردند و پس از چند دقیقه، رهبر ارکستر با همراهی نظری سالاری تک‌نواز ویولن به صحنه بازگشتند و قطعه «راپسودی برای ویولن و ارکستر» اجرا شد که با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

پس از اجرای این قطعه‌ها، قطعه‌های بی‌کلام «رنگارنگ یک» و «رقص دایره» اجرا شد که بسیاری از مخاطبان با دست زدن هماهنگ خود، ساز دایره را در «رقص دایره» همراهی کردند.

روایت موسیقایی «ماه من» زیر سایه انتخابات ریاست‌ جمهوری+فیلم

نظرخواهی درباره اجرای ارکستر و توضیحی درباره یک اثر

پس از پایان قطعه «رقص دایره» رهبر ارکستر صحنه را ترک کرد و پس از چند دقیقه به همراه سراج به صحنه بازگشت. سراج طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به مخاطبان با اشاره به بروشور (راهنما)های اجرای ارکستر ملی ایران اظهار داشت: در این راهنا، یک بارکد وجود دارد که می‌توانید نظرتان را درباره کار ارکستر ملی، بنیاد رودکی و این اجرا اعلام کنید. این نخستین بار است که چنین کاری در بنیاد رودکی آغاز شده است.

این خواننده درباره قطعه «شانه» گفت: در راهنما اجرا نوشته شده تصنیف «حلقه گیسو» یا «شانه» برگرفته از ملودی عربی است، این اثر برای نخستین بار توسط یک آهنگساز اسپانیایی ساخته شده و فیروز در لبنان (نُهاد ودیع حداد با نام هنری فیروز) آن را خوانده است و در کشورهای مراکش، الجزایر، تونس، یونان، ترکیه و ایران به زبان محلی خودشان اجرا شده است، انتخاب قطعه «حلقه گیسو» یا «شانه» در قطعات کنسرت امشب ارکستر ملی ایران به این دلیل بوده است.

سپس قطعه‌های «نشان بی‌نشان» و «سیمین بری» اجرا شدند و کنسرت به پایان رسید. بعضی بی‌نظمی‌ها نیز در نحوه اجرای کنسرت شب گذشته ارکستر ملی ایران حاکم بود و پس از اجرای قطعه پایانی، بلافاصله رهبر ارکستر و خواننده صحنه را ترک کردند. مخاطبان انتظار داشتند که اجرای این قطعه به گونه دیگری رقم بخورد و قطعه‌ای نیز به عنوان «بیز» اجرا شود که اینگونه نشد.

مازیار ظهیرالدینی (نوازنده ویولن و کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رایین نورانی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمدولی، فرمهر حسن بیگلو، فرید ذاکری و امیرمهزیار قاسمی (ویولن یک)، سانوآ عندلیبی، هادی آرزم، بهنام آقاجانیان، محمدعلی غریبی، نگین سمایی، محمدرضا نامجو (ویولن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طائی، جاوید پناهی، اشکان نظر، آریان زمانی و روشا گواهی (ویولا)، مجید اسماعیلی، محمدحسین غریبی، علی آقاجانی، غزاله شیرازی، روژان بردبار و هستی علیزاده (ویولنسل)، سروش کاکاوند، نازنین احمدی، کوروش ملکی، ستاره نامور (کنترباس) از اعضای ارکستر ملی ایران در اجرای شب گذشته بودند.

روایت موسیقایی «ماه من» زیر سایه انتخابات ریاست‌ جمهوری+فیلم

همچنین مسعود آزین و آناهیتا رمضانی (تار)، مژگان محمدحسینی (قانون)، علی عابدین (سنتور)، پوریا شیوافرد (نی)، فرهاد رحیمیان (دف)، سعید سعدی (تنبک و دایره)، شهرام رکوعی و روشنک نوشی (فلوت)، آرین قیطاسی (اُبوا)، سایوری شفیعی، محمدملک لی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان، امیر ملکی زاده (فاگوت)، مهسا یوسفی‌نژاد، لیلا بازغی، نیما سرابی (هورن)، علی ضرابی، امیررضا صالحی، آرمان فتاحی (ترومپت)، رامین براتی، آرین خدایار و سپهر عباسی (ترومبون)، عرفان فرشی زاده (تیمپانی)، ماهان ببری (پرکاشن) و آرمان فتاحی(پیانو) از دیگر نوازندگان ارکستر ملی در این کنسرت بودند.

کنسرت «ماه من» چهارشنبه-۱۳ تیر- نیز از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

نخستین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران امسال با عنوان «در رهگذارت» ۱۹ و ۲۰ خرداد به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی عبدالحسین مختاباد در تالار وحدت برگزار شد.

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی، با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده است. بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد، این ارکستر زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha