یک هزار تُن دانه روغنی کلزا از کشاورزان بوکان خرید تضمینی شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: با شروع فصل برداشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان تاکنون یک هزار تُن محصول از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شد.

انور امینی‌خواه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با فصل برداشت فعالیت مرکز خرید دانه روغنی کلزا در این شهرستان آغاز شد و محصول کلزا با قیمت تضمینی ۳۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال یک هزار و ۱۴۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص پیدا کرده که در مقایسه با سال زراعی قبل، بیش از ۲ برابر شده است که پیش بینی می‌شود در مجموع بیش از چهار هزار تُن محصول از کشاورزان خریداری شود.

مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: سال زراعی گذشته ۴۹۰ هکتار دانه روغنی کلزا در بوکان کشت شده بود اما در هنگام برداشت ۴۶۵ هکتار قابلیت برداشت داشت و در مجموع یک هزار و ۱۶۳ تُن محصول نیز با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی اظهار کرد: یکی از طرح‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی توسعه کشت دانه روغنی کلزاست و کشت این محصول به سبب بهره‌وری بیشتر، رشد در فصل بارش باران، نیاز کمتر به آبیاری و خرید تضمینی آن در چند سال اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به تامین زیرساخت‌های لازم برای کشت این محصول در شهرستان بوکان اظهار کرد: هم اکنون ۴۱ دستگاه کارنده مخصوص دانه روغنی کلزا در این شهرستان وجود دارد و برای کشت امسال ۸۱۲ تُن بذر مرغوب و ۳۳۰ تُن انواع کود شیمیایی مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار گرفته بود.

به گزارش ایرنا، کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

یک هزار تُن دانه روغنی کلزا از کشاورزان بوکان خرید تضمینی شد

سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.

تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

دانه روغنی کلزا جزو گیاهان یکساله است و این محصول را معمولا در شهریور ماه کشت می‌کنند تا قبل از شروع فصل سرما رشد کافی داشته باشد و در اواخر بهار سال بعد برداشت می کنند.

بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد زراعی و باغی است که از این مقدار ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی کشت می شود و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا، جو و چغندرقند است.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha