خرید تضمینی جو از کشاورزان بوکانی آغاز شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی بوکان گفت: خرید تضمینی جو از کشاورزان برای نخستین بار در مرکز تعاون روستایی «یه‌کشه‌وه» این شهرستان آغاز شد.

انور امینی‌خواه روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های گذشته این محصول توسط شرکت پشتیبانی دام آذربایجان‌غربی به صورت توافقی خریداری می شد اما امسال برای نخستین بار براساس مصوبه دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی به ازای هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال با سه درصد افت مفید و ۲ درصد غیرمفید به صورت تضمینی خریداری می شود.

وی اضافه کرد: قبل از اعلام شروع خرید تضمینی جو، قیمت این محصول در بازار به ازای هر کیلوگرم ۸۵ هزار ریال بود اما با تعیین قیمت خرید تضمینی جو در مرکز خرید این شهرستان به ۹۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم افزایش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: در سال زراعی جاری در مجموع هشت هزار و ۶۴۰ هکتار از مزارع این شهرستان به محصول جو اختصاص یافته که از این مقدار ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت دیم و ۲ هزار و ۱۴۰ هکتار به صورت آبی کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۸ هزار تُن محصول جو در این شهرستان برداشت شود، ادامه داد: کشاورزان بوکانی در مزارع آبی از ارقام جو «بهمن»، «مهتاب» و در مزارع دیم از ارقام جو «آبیدر»، «سهند» و ارقام بومی استفاده کرده‌اند.

امینی‌خواه اظهار کرد: کشاورزان و بهره‌برداران در صورتی که از بذرهای مرغوب، اصلاح شده و ضدعفونی شده با رعایت تاریخ مناسب کشت استفاده و به موقع با علف‌های هرز مبارزه و به توصیه‌ها و راهنمایی‌های مروجان و کارشناسان ترویج و زراعت و حفظ نباتات عمل کنند، دستیابی به تولید بالا به طور کامل امکان‌پذیر خواهد بود.

خرید تضمینی جو از کشاورزان بوکانی آغاز شد

وی یادآور شد: مقاوم بودن این محصول در مقابل کم آبی، رعایت تناوب زراعی و مقاوم بودن این محصول در مقابل آفات و امراض گیاهی از جمله دلیل تمایل کشاورزان این شهرستان برای کشت جو است.

به گزارش ایرنا جو با نام علمی: Hordeum vulgare یکی از غلات است که مانند گندم در فصل پاییز کشت و در خرداد ماه سال بعد برداشت می شود.

جو یکی از سازگارترین غلات است که در شرایط آب و هوایی مساعد، در خاک حاصلخیز که قابلیت نگهداری آب در آن زیاد باشد و همچنین در خاک‌هایی با PH بین هفت تا هشت تولید می‌شود، این گیاه نسبت به گندم در برابر خشکی مقاوم تر است و بنابراین در آب و هوایی که آب، سبب محدود کردن تولید غلات می‌شود، جو می‌تواند بیشترین محصول را تولید کند.

بوکان دارای ۱۱۰ هزار هکتار زمین مستعد زراعی و باغی است که از این مقدار ۸۵ هزار هکتار به صورت دیم و ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی کشت می شود و عمده ترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، نخود، کلزا، جو و چغندرقند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha