توضیحات رهامی درباره فعالیت حقوقی و نظارتی ستاد پزشکیان/ حقوقدان‌ها میثاق‌نامه امضا کردند

تهران- ایرنا- معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی «مسعود پزشکیان» گفت: علاوه بر نظارت بر ستادهای خودمان که تخلفی انجام ندهند، ستادهای رقیب و نهادهای عمومی و ادارات دولتی را رصد می‌کنیم تا براساس مُر قانون عمل کنند و تخلفی صورت نگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی عصر چهارشنبه - ۱۳ تیر- در نشست مطبوعاتی درباره وظایف حوزه حقوقی و نظارت در ستاد پزشکیان به عنوان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار ما برعکس دیگر بخشهای ستاد که بیشتر باید کارهای میدانی انجام دهند و در ستاد تبلیغات مستقر هستند بیشتر کار فکری و نظارتی است بیشتر پشتیبانی و حمایتی است.

وی افزود: چند ماموریت برای مجموعه ما تعریف شده است و شرح وظایفی است که در قالب کمیته‌ها این کار را انجام دادیم. نخست این بود که ما یک زمینه ارائه مشاوره حقوقی آموزش لازم جهت انجام وظایف کمیته‌های حقوقی و کمیته‌های نظارت در تهران و شهرستان‌ها داشته باشیم و دوم اینکه زمینه‌های ارتباط و هماهنگی بین معاونت حقوقی و نظارت و ستاد مرکزی و کمیته‌های حقوقی و نظارت در استان‌ها و شهرستان‌ها که با مجموعه ستادهای پزشکیان کار می‌کنند ایجاد کنیم.

معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی مسعود پزشکیان عنوان کرد: سومین ماموریتی که تعریف کرده بودیم رصد کردن و ارزیابی عملکرد فعالیت‌های ستادهای انتخاباتی پزشکیان و دیگر نامزدها در سراسر کشور بود که اگر احیانا از طریق آن ستادها، ستادهای رقبا تخلفاتی انجام شد، مراقب باشیم تا اگر بتوانیم پیشگیری کنیم و اگر لازم باشد پیگیری کنیم. درخصوص ستادهای خودمان مراقب باشیم تخلفی واقع نشود و آموزش کامل دیده باشند.

حجت‌الاسلام رهامی بیان کرد: ما همچنین فعالیت ادارات دولتی و نهادهایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند فعالیت آنها را در تهران و شهرستان‌ها در این مدت رصد می‌کردیم که براساس مُر قانون عمل شود و کسی از مُر قانون خارج نشود.

وی تصریح کرد: هر نهادی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کند یا حتی در مورد محل نماز جمعه و محل‌های رسمی که همین امروز هم گردهمایی گذاشته بودند با توجه به ماده ۶۸ قانون انتخابات که می‌گوید هرگونه فعالیت تبلیغاتی از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی دارد، در قانون ممنوع است از آنجایی که محل نماز جمعه تهران یک محل رسمی است به نظر من استفاده از آنجا برای فعالیت تبلیغاتی ممنوع است و مجازات دارد.

معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی مسعود پزشکیان گفت: همه تلاش خود را می‌کنیم و برای ما بسیار مهم است که به مردم اطمینان بدهیم کسانی که به پزشکیان رای دهند از رای آنها حافظت و صیانت می‌کنیم ضمن اینکه این اولین انتخاباتی نیست که ما برگزار می‌کنیم ما ۴۰ سال است که انتخابات برگزار می‌کنیم و براساس تسلطی که در امر انتخاب داریم و در دوره‌های مختلف با این مساله برخورد داشتیم.

حجت‌الاسلام رهامی ادامه داد: طبق تصحیح ذیل ماده واحده مصوبه مجلس، اگر کسی از حضور نمایندگان ما سر صندوق جلوگیری کند و اجازه فعالیت و مشاهده تخلف را ندهد مجازات زندان از یک ماه تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

وی بیان کرد: تلاش ما این است که بی‌حاشیه ترین انتخابات را داشته باشیم که اگر پیروز شدیم که به یاری خدا ان شاءالله پیروز خواهیم شد پزشکیان رئیس جمهور همه است و بعدا غصه نخوریم که چرا در ایام انتخابات به کسی توهین شده یا هتک حیثیت شده است و اگر کسی با ما نبوده اعتبارش شکسته شود زیرا ایشان بعدا می‌خواهد با همه کار کند.

معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی مسعود پزشکیان بیان کرد: توصیه خود پزشکیان و رئیس ستاد مرکزی به همه دوستانی که فعالیت می‌کنند این است که به شکلی عمل کنیم که بعدا شکافی پیش نیاید، زیرا اگر ایشان رئیس جمهور شود رئیس جمهور کل ملت ایران و همان‌هایی که اکنون رقیب ما هستند خواهد بود.

حجت‌الاسلام رهامی گفت: تذکر هم داده‌ایم که چون پیروزی رئیس جمهور روز شنبه اعلام می‌شود که مصادف با شب اول محرم است و باید درخصوص جشن‌هایی که می‌خواهند برپا کنند حرمت شب اول محرم را داشته باشند و موازین شرعی و مذهبی مردم را داشته باشند و ما پیش بینی‌های لازم را هم در این زمینه انجام داده ایم و به دوستان تذکر هم داده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر چه خود ما فکر می‌کنیم که جشن واقعی ما زمانی است که پزشکیان بتواند به وعده‌هایی که داده عمل کند و ما نزد مردم سرافراز باشیم. جشن برای یک مجموعه به‌خصوص ما که تلاش می‌کنیم فراهم ساختن رضایت مردم است.

معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی مسعود پزشکیان افزود: بنابراین همه تلاش ما این است که با تلاش مستمر همه واحدهای ستادی را پشتیبانی کنیم.

حجت‌الاسلام رهامی اظهار داشت : در فضای عمومی اینگونه پخش شده است که در انتخابات مجلس اگر به مرحله دوم می‌رسید کسانی که در یک شهرستان به نامزد در مرحله اول رای نداده بودند مرحله دوم نمی‌توانستند در آن حوزه شرکت کنند، اما در انتخابات ریاست جمهوری هر کسی که در مرحله اول هم رای نداده باشد و شناسنامه وی مهر نخورده باشد در مرحله دوم براساس تصریح ماده ۲۹ اصلاحی قانون انتخابات می‌تواند رای بدهد و چنانچه که مهر نخورده باشد در مرحله دوم باید دو مهر بر شناسنامه وی زده شود چون شهرستان ملاک نیست.

وی بیان کرد: در مجلس وقتی به مرحله دوم می‌رسد شهرستان موضوعیت دارد، اما در اینجا شهرستان موضوعیت ندارد و بیشتر کشوری است بنابراین در هر نقطه‌ای که رای داده باشد در مرحله دوم یک مُهر می‌خورد و اگر رای نداده باشد فقط دو مُهر می‌خورد البته اکنون مساله مُهر مطرح نیست. بنابراین همه کسانی که رای نداده‌اند در مرحله دوم می‌توانند رای بدهند و از این جهت منعی وجود ندارد که دوستان نگرانی داشته باشند.

معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی مسعود پزشکیان تصریح کرد: جهت انجام وظایف کمیته مرکزی ما کمیته‌های حقوقی و کمیته‌های نظارت در سراسر کشور و در استان‌ها داریم ما در مرکز هستیم تا به دوستانی که در استان‌ها هستند مشاوره حقوقی و آموزش بدهیم.

حجت‌الاسلام رهامی عنوان کرد: ما هیات‌هایی را از اینجا به عنوان گروه‌های حقوقی اعزامی از مرکز ‌برای هر استان حکم زده‌ایم تا امروز ۵ تا ۶ نفر به هر استان فرستاده‌ایم این ترکیب، ترکیب جالبی است یک تا دو نفر از نمایندگان ادوار مجلس هستند یکی دو نفر حقوقدان و یکی دو نفر هم از وکلا و قضات بازنشسته هستند.

وی افزود: این هیات‌ها برای اینکه به ما کمک کنند به سراسر کشور ابلاغ زده‌ایم و آماری که تا الان به من داده‌اند نزدیک ۱۶۸ نماینده ما به استان‌ها رفته‌اند. این افراد ارتباط ما را با استان‌ها برقرار می‌کنند و ما این آموزش و مشاوره حقوقی و نظارتی را عنوان کردم در سراسر کشور اعمال می‌کنیم مخصوصا هیات‌ها که افرادی باتجربه انتخاباتی هستند.

معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی مسعود پزشکیان گفت: ما تلاش می‌کنیم به صورت منسجم همه آموزش‌های حقوقی که اینجا لازم است از جمله قانون انتخابات، تخلفات انتخاباتی را به دوستان گزارش دهیم و اینها هم به ناظرین ما و کسانی که سر صندوق‌ها می‌روند آموزش دهند و مواردی را که تخلف می‌شود را به ما گزارش دهند.

حجت‌الاسلام رهامی اضافه کرد: ما سراسر کشور را به وسیله همین هیات‌های اجرایی که از اینجا اعزام کرده‌ایم و هم به وسیله کمیته‌های حقوقی رصد می‌کنیم. ما هم کار ستادهای خودمان را رصد می‌کنیم که تخلفی انجام نشود و براساس مُر قانون عمل کنند و هم ستادهای رقیب و هم نهادها و ادارات را رصد می‌کنیم که اگر جایی تخلفی صورت می‌گیرد به ما گزارش دهند و ما به مقامات مربوطه در تهران گزارش دهیم.

وی بیان کرد: مساله مهمی که در اینجا است اینکه ما از حامیان خودمان حمایت می‌کنیم در دوران آقای خاتمی هم افرادی را داشتیم که با آنها برخورد صورت گرفته بود و به دلیل حمایت از ما یا آسیب دیده بودند و یا مورد توهین و هتاکی واقع شده بود در وظایف خودمان در کمیته دعاوی تعریف کرده‌ایم که از حامیان خودمان حمایت کنیم.

معاون حقوقی و نظارت بر انتخابات ستاد مرکزی مسعود پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر نیاز است برای آنها وکیل بگیریم و اگر حمایت دیگر حقوقی نیاز باشد برای آنها انجام دهیم و ما تا آخر کار و بعد از انتخاب رئیس جمهور هم از او حمایت می‌کنیم. البته خوشبختانه تعداد این افراد زیادی نیست ما در انتخابات‌های گذشته در دهه ۷۰ از این گونه افراد بیشتر داشتیم.

حجت‌الاسلام رهامی یادآور شد: ما در جلساتی که با مقامات قضایی در تهران داشتیم و مکاتباتی را با رئیس کل قوه قضاییه و دادستان کل کشور و رئیس بازرسی کل کشور و معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از جرم داشتیم نامه‌ای هم بوده که برای آیت الله احمد جنتی (دبیر شورای نگهبان) فرستاده‌ایم و مواردی را که به وزیر کشور مربوط می‌شده را منعکس کردیم. همچنین مواردی بوده که به صدا و سیما مربوط می‌شد فکر می‌کنیم عدالت تبلیغات رعایت نشده نامه نوشتیم و از آن به بعد بیشتر دقت کنند و توضیحاتی نیز به ما ارائه کردند.

وی تصریح کرد: میثاق‌نامه‌ای توسط حقوقدانان کشور تهیه شده که ما حمایت خودمان را از دکتر پزشکیان براساس این میثاق قرار دادیم و تعداد زیادی این میثاق را امضا کرده‌اند و تعداد این امضاها رو به افزایش است و تا الان تعداد امضاکنندگان حدود ۵۰۰ نفر هستند و ممکن است تا آخر وقت به هزار نفر هم برسد.

حجت‌الاسلام رهامی توضیح داد: در این میثاق‌نامه‌ای از همه ملت شریف ایران و همه جامعه حقوقی کشور، اساتید حقوق، وکلا، قضات، سردفتران، مشاوران حقوقی، کارمندان قوه قضایی، دانش ‌آموختگان و دانشجویان حقوق دعوت می‌کنیم به این میثاق پیوسته و همچنین با اعتماد به فرزند ایران زمین مسعود پزشکیان در روز 15 تیرماه و رای به ایشان، زمینه تحقق این میثاق را فراهم آورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha