رویترز: ناتو ۴۰ میلیارد یورو به اوکراین در زمینه های مختلف نظامی کمک می کند

تهران-ایرنا- خبرگزاری «رویترز» امروز (چهارشنبه) گزارش داد که متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرده‌اند که ۴۰ میلیارد یورو (۴۳ میلیارد دلار) در سال آینده [میلادی] به اوکراین در زمینه های مختلف نظامی کمک می کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پیشتر از متحدان خود خواسته بود تا تعهدی چند ساله برای حفظ کمک‌های نظامی به اوکراین در همان سطحی که از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰) انجام شد، بدهند و کمک‌ها را سالانه به حدود ۴۰ میلیارد یورو برسد.

«رویترز» به نقل از یک دیپلمات گزارش داد: در حالیکه کشورهای عضو ناتو از درخواست اولیه استولتنبرگ برای چنین تعهد چند ساله‌ای حمایت نکردند، اما این توافق جدید شامل سازوکاری برای ارزیابی مجدد کمک‌های متحدان در نشست‌های آتی ناتو است.

بر اساس این گزارش، در این توافقنامه آمده است که هدف کشورهای عضو این است که «از طریق همکاری و کمک‌های متناسب به این تعهد عمل کنند.»

رویترز افزود: این تعهد مالی، بخشی از یک بسته کمکی جامع‌تر برای اوکراین است که رهبران ناتو در گردهمایی خود برای نشست واشنگتن از ۹ تا ۱۱ ژوئیه، با آن موافقت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه در ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد.

طی این مدت، کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

ناتو از ابتدا و طبق شرایط میدانی سعی در اثرگذاری بر روند درگیری‌های اوکراین داشته است.کمک مالی و نظامی، ارائه داده‌های اطلاعاتی ماهواره‌ای و حضور مستشاران غربی و همچنین مشارکت پرسنل نظامی کشورهای عضو ناتو در جبهه‌های مختلف اوکراین اشکال مختلف این مداخله بوده‌اند.

از سوی دیگر، کشورهای غربی به تازگی به اوکراین برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات آنها چراغ سبز نشان داده‌اند. دبیر کل ناتو پیشتر اعلام کرد: زمان اجازه به اوکراین برای حمله به روسیه با تسلیحات غربی فرا رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha