توصیه فوق تخصص گوارش: توت های روی زمین را نخورید

همدان- ایرنا- یک فوق‌تخصص گوارش و کبد در همدان گفت: فراوانی درخت توت در این استان و ریخته شدن محصول پای درخت، موجب شده برخی مواقع رهگذران بدون شستن مشغول توت خوردن شوند که این امر احتمال ابتلا به بیماری‌های گوارشی را افزایش می دهد.

دکتر آرمان عبدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: "وبا" یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های گوارشی است همچنین در فصول بهار و تابستان بیماری های گوارشی شایع می شود.

وی اضافه کرد: مصرف غیربهداشتی میوه‌ها و نوشیدن آب آلوده و نشستن دست ها را می توان از عوامل اصلی شیوع بیماری‌های گوارشی در فصل تابستان دانست.

فوق‌تخصص گوارش و کبد در همدان گفت: توجه به بهداشت فردی، ضدعفونی‌کردن مواد غذایی، سبزی‌ها و میوه‌ها و شستن مستمر دست‌ها، شست‌وشو میوه‌ها با آب‌نمک و یا محلول شست‌وشو از ابتلا به بیماری‌های گوارشی تا حد زیادی در فصل تابستان جلوگیری می‌کند.

عبدی با بیان اینکه نفخ معده و شکم به یکی از معضلات گوارش در تمام فصول تبدیل شده است، مطرح کرد: تند غذاخوردن، مصرف کم آب، مصرف بیش از اندازه آدامس و جویدن آن به مدت طولانی، مصرف برخی از مواد غذایی همانند نخودسبز و باقالی در فصل تابستان موجب بروز نفخ شکم و معده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: جویدن و بلعیدن کامل غذا، پیاده‌روی و فعالیت فیزیکی سبب پیشگیری از نفخ معده و شکم و کاهش آن در مقابل تُند غذاخوردن سبب بلع همزمان هوا و نفخ می‌شود.

عبدی توصیه کرد: تا حدامکان افراد از مصرف داروهای مسکن خودداری و در صورت لزوم فقط از قرص استامینوفن با دُز پایین برای درمان درد خود استفاده کنند.

وی با تأکید به نوشیدن زیاد آب در فصل تابستان توسط بیمارانی که سابقه ابتلا به زخم معده دارند اضافه کرد: این افراد با تجویز پزشک می توانند هنگام مصرف مسکن از داروهای آنتی‌اسید هم استفاده کنند هر چند اجتناب از مصرف مسکن ها امری ضروری است.

فوق‌تخصص گوارش و کبد در همدان بیان کرد: تعریق زیاد بدن در فصل تابستان نیاز بدن به آب را افزایش می دهد اما بیشتر مبتلایان به یبوست در طول روز کمتر از نیاز بدن آب مصرف می‌کنند.

عبدی با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه قرص‌های مُسکن تأثیر بسزایی بر احتمال ابتلا به زخم معده و اثنی‌عشر دارد گفت: برخی افراد برای درمان دردهای خود اقدام به مصرف قرص‌های مسکن‌های قوی با دُز بالا با معده خالی می‌کنند که این امر سبب ابتلا به زخم معده، پاره شدن اغشا داخلی و زخم اثنی عشر می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی تأثیر بسزایی بر کاهش ابتلا به بیماری‌های گوارشی دارد افزود: بیش از ۷۰ درصد احتمال کنترل بیماریهای گوارشی با تغییر سبک زندگی افزایش می یابد در واقع تصحیح در روش غذاخوردن و زندگی‌کردن نخستین قدم در درمان بیماری‌های گوارشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha