حال و هوای دیار مینودری در ساعات پایانی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

قزوین - ایرنا - شهروندان قزوینی روز جمعه با حضور در یک هزار و ۸۹ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند تا از بین ۲ نامزد باقیمانده در رقابت انتخاباتی (مسعود پزشکیان و سعید جلیلی)، فرد اصلح را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شعب اخذ رای در ساعات پایانی جمعه شب و تنها چند ساعت باقیمانده به پایان رای گیری، شاهد حضور چشمگیر شهروندان قزوینی اعم از رای اولی ها، جوانان و میان سالان و افراد مسن در شعب اخذ رای است.

قزوینی ها برای سهیم شدن در عرصه مشارکت سیاسی، و این مرتبه در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری پا به میدان رقابت گذاشته اند چرا که برای جلوگیری از تمرکز قدرت و تسهیل در امر انتقال قدرت و گردش نخبگان در انتخابات شرکت می کنند.

رای دادن در همه نظام های سیاسی، ابزاری است برای انتقال و جلوگیری از تمرکز قدرت، نهادینه ساختن فرایند انتقال قدرت و در عین حال، نشانه ای از وجود مشارکت سیاسی در جامعه است.

در جامعه ای که رای دادن اقشار و آحاد مختلف در قالب قانون اساسی به رسمیت شناخته نشده است، مشارکت سیاسی وجود ندارد و زمینه های انتقال قدرت در آن جامعه فراهم نمی شود و این امر خود نشانه نوعی انباشت و تمرکز قدرت و فساد است.

از این منظر، بین نظام های سیاسی مختلف تفاوتی وجود ندارد، آنچه باعث تفاوت نظام های مزبور می شود، نوع نگاه نخبگان سیاسی حاکم نسبت به رای مردم است که در نوع نگاه موجود در لیبرال دموکراسی، نظام های استبدادی و نظام مردم سالاری دینی نسبت به مقوله رای دادن، تفاوت های اساسی وجود دارد.

شناخت این تفاوت تا حدود زیادی یک امر گفتمانی است، به عبارتی این گفتمان حاکم بر نظام های مردم سالاری دینی، لیبرال دموکراسی و نظام های استبدادی است که باعث ایجاد تمایز در رویکرد رای دهندگان می شود.

این در حالی است که مردم نیز معتقدند انتخابات بهترین روش یا شیوه برای برگزیدن فرد اصلح و به عنوان یک گفتمان، به طور مستقیم با سرنوشت آنها سر و کار دارد، به خصوص انتخابات ریاست جمهوری که سپردن قوه اجراییه کشور به دست یک شخص و یک مجموعه است که کشور را برای مدت چند سال اداره کنند.

در عین حال نیز دلایل مردم برای شرکت کردن در انتخابات متفاوت است اما رای دادن مؤثرترین و عملی ترین وسیله برای شهروندان محسوب می شود تا افکار و عقاید خود را در اداره امور عمومی و اجتماعی اعمال کنند.

حال و هوای دیار مینودری در ساعات پایانی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

پارسا شریفی، جوان ۱۹ ساله قزوینی که برای نخستین مرتبه رای خود را در شعبه اخذ رای امامزاده حسین (ع) به صندوق می اندازد، از اولین احساس خود در این انتخابات به خبرنگار ایرنا گفت: اینکه می‌توانم با انتخاب فرد اصلح، نقش سیاسی خود را به عنوان یک شهروند ایفا کنم و در مسایل مهم کشور شرکت داشته باشم بسیار برایم خوشایند است و به نظرم هر فردی که به شعور سیاسی می رسد باید به وظیفه خود در مشارکت سیاسی عمل کند.

وی ادامه داد: ما جوانان در بسیاری از مسایل و مشکلات خود اعم از تحصیلات، شغل، ازدواج و مسکن از رییس جمهور آینده این کشور انتظاراتی داریم و می دانیم با ماندن در کنار یکدیگر به ساختن و پیشرفت کشور کمک شایانی خواهیم کرد.

زهرا شاه محمدی، شهروند ۴۱ ساله قزوینی است از دلایل مشارکت خود در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به خبرنگار ایرنا می گوید: امروز موضوع انتخابات ریاست جمهوری مطرح است و شرکت در انتخابات یک وظیفه عمومی برای آحاد ملت ایران است و با اطاعت از مقام معظم رهبری امروز رای خود را با افتخار در صندوق رای می اندازم چرا که معتقدم مشارکت بیش از هر واکنش دیگری می تواند وضع امروز جامعه را تغییر دهد.

شاه محمدی تاکید کرد: مردم سرزمین ایران و به ویژه همشهری هایم بایستی در همه امور کشور مشارکت سیاسی داشته باشند و سرنوشت امروز جامعه را خود انتخاب کنند و اگر اعتقادی بر تغییر دارند، بدانند با انتخاب فرد اصلح این مساله کسب خواهد شد.

یکی دیگر از رای دهندگان قزوینی حاضر در پای صندوق رای به خبرنگار ایرنا گفت: امروز مردم با همه توان خود به میدان آمده اند تا به دشمنان نشان دهند که در هر رویدادی، میهن ایرانی اسلامی برای آنها در اولویت قرار دارد و تا پای جان ایستاده اند.

حال و هوای دیار مینودری در ساعات پایانی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

محمد گودرزی ادامه داد: رییس جمهور آینده این کشور باید به فکر رفاه مردم، آسایش و آرامش آنها باشد چرا که با وجود همه مشکلاتی که در جامعه امروز وجود دارد اما مردم با امید به آینده در پای صندوق های رای حاضر می شوند تا با اتحاد و همدلی بتوانند مشکلات موجود را یکی پس از دیگری مرتفع کنند.

فهیمه رزازی، یکی دیگر از شهروندان قزوینی حاضر در شعبه اخذ رای ولیعصر قزوین در این رابطه و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مردم قزوین برای پاسداشت و احترام به خون پاک شهدا، نظام و قرآن پای صندوق های رای حاضر شدند و مسوولان منتخب مردم این حضور حماسی را نباید فراموش کنند.

وی ادامه داد: مردم امروز از وضع جامعه گله مند و دلخور هستند همانطور که در دور اول انتخابات جمع کثیری از مردم حاضر به شرکت در انتخابات نشدند که این نشان می دهد رییس جمهور آینده باید در همه امور مملکت بیش از هر چیز دیگری به منفعت و رفاه مردم اهمیت دهد و برای زندگی بهتر ملت ایران قدم بردارد.

این شهروند قزوینی خاظرنشان کرد: اقشار کم درآمد جامعه با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند امروز همین اقشار با امید به آینده در پای صندوق های رای حاضر شده اند تا فرد اصلح بتواند مشکلات آنها را مرتفع کند، امیدواریم آینده این مملکت پر از موفقیت و پیشرفت باشد.

گفتنی است، مسوولان استانی و مجموعه مدیریتی قزوین نیز تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه برگزاری این دوره از انتخابات، با تهیه امکانات و زیرساخت های لازم کمر همت خود را بسته اند و در این راستا یک هزار و ۸۹ شعبه اخذ رای ثابت و سیار شهری و روستایی را در سطح ۶ شهرستان استان برای جمع آوری آرا انتخاباتی آماده کرده اند.

همچنین تمهیداتی نیز برای رای گیری و مشارکت حداکثری در خوابگاه های دانشجویی، پادگان های نظامی، زندان ها، بیمارستان ها و حتی برخی از مجتمع های بین راهی برای مسافران نیز با استقرار شعب اخذ رای سیار اندیشیده شده است.

۸۳۰ شعبه ثابت و ۲۵۹ شعبه سیار برای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان قزوین پیش بینی شده که شامل ۷۰۰ شعبه شهری و ۳۸۹ شعبه روستایی است، این شعب راس ساعت هشت صبح روز جمعه /۱۵ تیرماه/ با تمدیدات مدیریت عالی استان آماده خدمت گذاری به مردم هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha