۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۹:۵۰
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85531939
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج هزار مورد حیوان گزیدگی امسال در البرز ثبت شد

کرج – ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: پنج هزار مورد حیوان گزیدگی طی سه ماهه نخست امسال در مناطق مختلف این استان ثبت شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی البرز، دکتر "شهرام صیادی " روز یکشنبه به مناسبت هفته پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و حیوان (بیماری های زئونوز) افزود: در مجموع سال گذشته نیز ۱۵ هزار مورد حیوان گزیدگی مانند سگ گزیدگی در این استان در مراکز درمانی استان به ثبت رسید.

وی ادامه داد: هفته پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و حیوان ( بیماریهای زئونوز) که از ۱۶ تیرماه آغاز و تا ۲۲ این ماه ادامه دارد، فرصتی مناسب برای آموزش راههای پیشگیری از بیماری های منتقله از حیوانات به انسان است.

صیادی گفت: حداقل ۲۰۰ بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوانات در جهان شناسایی شده و ۶۱ درصد بیماری‌ های عفونی جهان و ۷۵ درصد بیماری‌ های بازپدید و نوپدید از بیماری‌ های زئونوز هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: از هر پنج بیماری عفونی جدیدی که شناسایی می‌ شوند، سه مورد آنها منشا زئونوز دارد.

وی خاطر نشان کرد: بیماریهایی مانند هاری، سالک ، تب مالت ، سیاه زخم و کیست هیداتیک از جمله بیماری های زئونوز هستند که باید از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد.

توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز و راه های پیشگیری از انتقال بیماری زئونوز به انسان

- مردم از فرآورده های دامی مورد تایید سازمان های مرتبط بخصوص سازمان دامپزشکی، استفاده کنند.

- مناطق روستایی در صورت مصرف فرآورده های دامی به طور مناسب آن فرآورده را از عوامل بیماری زا پاک نمایند برای مثال شیر را حداقل به مدت پنج دقیقه بجوشانند.

- نصب توری در پنجره ها و استفاده از توری هنگام خواب ضروری است.

- مردم در صورت مشاهده موش های صحرایی موارد را به خانه بهداشت یا مرکز جامع سلامت گزارش کنند. از انباشت زباله و نخاله ها در اطراف محل زندگی خودداری شود.

- دامداران هنگام تماس با دام از لباس های مجزا استفاده کنند و پس از تماس با دام آن ها را از تن درآورند؛ در صورت مشاهده علایم بالینی در دام به دامپزشکی مراجعه نمایند.

- ذبح دام در کشتارگاه انجام شود؛کارکنان کشتارگاه ها از لوازم حفاظت فردی استفاده نمایند.

- مردم در صورت مشاهده حیوانات وحشی به آن ها نزدیک نشوند؛ از آشامیدن آب چشمه یا رودخانه خودداری شود.

- مردم در صورت گزش توسط حیوانات بلافاصله به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

- کسانی که حیوان خانگی دارند به طور دوره ای برای تجویز واکسیناسیون و داروهای لازم به دامپزشکی مراجعه کنند.

- شستشوی مرتب دست ها با آب وصابون ضروری است و در صورت دردسترس نبودن آب و صابون از الکل 60درصد برای ضد عفونی دست ها استفاده شود.

- از تماس با حیوانات بیمار پرهیز شود؛ تماس کودکان ، خانم های باردار و افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند با حیوانات با خطراتی همراه است.

- برای حیوان خانگی درمان انگلی لازم انجام شودو به محض بروز علائمی دال بر بیماری تا رفع کلیه علائم و تائید دامپزشک مبنی بر درمان کامل حیوان خانگی در خانه نگهداری شود.

- قبل از تماس و غذا دادن به سگها و حیوانات دستکش پوشیده شود و دست ها قبل از استفاده از دستکش شسته شوند.

- فضولات دام به طریق بهداشتی جمع آوری و دفع گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha