۱۸ تیر ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85532141
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بسته شدن پرونده همدان در کسب سهمیه پاریس/ گلبالیست‌ها آبروداری کردند

همدان- ایرنا- بازی‌های تابستانی المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس در حالی از پنجم مردادماه امسال آغاز می‌شود که پرونده ورزش همدان بدون سهمیه المپیکی و تنها با سه سهمیه پارالمپیکی، بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این بین استان‌های مختلف کشورمان نیز کوشیدند سهم بسزایی از کاروان اعزامی تیم‌های ملی ایران در این رویداد مهم بین‌المللی داشته باشند که استان‌های همجوار همدان به مراتب عملکرد بهتری داشتند.

استان همدان با برخورداری از ۸۵ هزار ورزشکار سازمان یافته و داعیه کسب نشان‌های رنگارنگ بین‌المللی، تاکنون موفق به کسب سهمیه المپیک نشد و در بخش پارالمپیک نیز تنها گلبالیست‌های نابینا بلیت بازی‌های پاریس را اخذ کردند.

مهرماه سال گذشته بازی‌های آسیایی هانگژو چین به خوبی عیار ورزش همدان را برای رویدادهای مهمتر نشان داد، مسابقاتی که سهم ورزش همدان ۲ نشان تیمی در کبدی بود و در سایر رشته‌ها ناکام ماند.

اکنون در نبود رشته کبدی در فهرست ورزش‌های المپیکی، در سایر رشته‌ها نیز همدانی‌های موفق به کسب سهمیه نشدند و سرنوشت المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای این استان تکرار شد.

این ناکامی بزرگ نشان می‌دهد که ورزش این استان در حوزه قهرمانی آنطور که باید عملکرد مطلوبی نداشته و طی سال‌های اخیر برنامه‌ریزی هدفمند صورت نگرفته است.

گلبال همدان بر بام ایران

ورزش گلبال همدان نیز در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته و توانسته جایگاه سطح اول کشور را تصاحب کند، آنها در پنج دوره اخیر رقابت‌های قهرمانی کشور توانسته‌اند بر سکوی نخست قرار گیرند.

گلبال به عنوان یکی از رشته‌های محبوب نابینایان و کم بینایان همدانی، با ویترینی از افتخارات در زمره ورزش‌های موفق این استان در میادین ملی زبانزد است.

این رشته مختص نابینایان است که در سال ۱۹۴۶ توسط هانتس لورنتسِن از اتریش و سپ رایندله از آلمان برای بازپروری سربازان نابینا شده در جنگ جهانی دوم طراحی شد و از سال ۱۹۷۶ در بازی‌های پارالمپیک تورنتو فعال شد.

در این بازی که دو نیمه ۱۰ ‌دقیقه‌ای دارد، چشمان تمامی بازیکنان بسته است.

در هر تیم سه نفر در زمین حاضر می‌شوند که در نزدیکیِ دروازه خود مستقر شده و باید توپ را با دست به درون دروازه تیم مقابل روانه کنند.

گلبال همانند سایر رشته‌های ورزش نابینایان پس از انقلاب اسلامی و در سال ۵۷ فعالیت خود را در ایران آغاز کرد.

در واقع اولین رشته ورزشی که به طور رسمی برای فعالیت نابینایان و کم بینایان کشورمان برنامه‌ریزی و فعال شد، گلبال بود که در نهایت منجر به تشکیل تیم ملی در سال ۱۳۶۷ شد.

بسته شدن پرونده همدان در کسب سهمیه پاریس/ گلبالیست‌ها آبروداری کردند

گلبالیست‌ها آبروداری کردند

در شرایطی که همدانی‌ها در کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس ناکام ماندند اما گلبالیست‌ها توانستند سه سهمیه ارزشمند را برای بازی‌های پارالمپیک کسب کنند.

با پایان یافتن نهمین اردوی تیم ملی گلبال؛ ترکیب تیم ملی گلبال کشورمان برای اعزام به پارالمپیک پاریس مشخص شد که بر همین اساس نعمت الله سرافراز و میلاد سوری به عنوان ورزشکار و محمد کرم کولیوند به عنوان مربی از استان همدان در ترکیب نهایی قرار گرفتند.

با پایان یافتن نهمین اردوی تیم ملی گلبال؛ ترکیب تیم ملی گلبال کشورمان جهت اعزام به پارالمپیک پاریس مشخص شد که بر همین اساس نعمت الله سرافراز و میلاد سوری به عنوان ورزشکارو محمد کرم کولیوند به عنوان مربی از استان همدان در ترکیب نهایی قرار گرفتند.

این سه گلبالیست توانستند سه سهمیه ارزشمند را برای همدان کسب کنند تا این استان حداقل سهمی در بازی‌های پارالمپیک داشته باشند.

مربی تیم منتخب گلبال همدان در این باره می‌گوید: برای رسیدن به تیم ملی سخت تلاش کردیم و گلبالیست‌های همدانی این شایستگی را داشتند.

محمد کرم کولیوند که سابقه مربیگری تیم‌های ملی گلبال کشور را دارد، افزود: به هر حال ورزشکاران قهرمان همواره آرزوی حضور در بازی‌های مهم نظیر پارالمپیک را دارند و از این رو گلبالیست‌های همدانی سخت تلاش کردند و در اردوهای تیم ملی توانایی خود را به اثبات رساندند.

کولیوند بیان کرد: کسب سهمیه المپیک به طور قطع این فرصت را به گلبالیست‌های همدانی داد تا در این رویداد مهم بین‌المللی درخشان ظاهر شوند و به صحبت های مربیان توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها باید قدر فرصت‌ها را به خوبی بدانند و گلبال استان همدان شایسته این حضور حداکثری در تیم ملی بود.

رئیس هیات ورزش‌های نابینایان و کم بینایان همدان نیز گفت: گلبال یکی از موفق‌ترین ورزش‌های استان همدان در سال‌های اخیر است و از بازیکنان و مربیان با سطح فنی بالا برخوردار بوده که سابقه عضویت در تیم ملی را نیز دارند.

سمیه سهیلی افزود: گلبال همدان در رده‌های سنی جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان جزو بهترین‌های کشور است به خصوص اینکه در رده بزرگسالان پنج سال متوالی قهرمان کشور شدیم.

وی اظهار کرد: با وجود محدودیت‌های مالی توانسته‌ایم همه رشته‌های زیرمجموعه نابینایان و کم بینایان را مورد حمایت جدی قرار دهیم و نتیجه آن کسب سهمیه تیم ملی اعزامی به بازی‌های پارالمپیک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha