قاب بی‌تکرار ورزش ایران در المپیک؛ بهداد و سجاد فاتحان فراموش‌نشدنی

تهران- ایرنا- بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن برای کاروان ورزشی ایران آورده زیادی داشت تا جایی که یکی از ماندگارترین قاب‌های ورزش ایران در آن دوره از المپیک به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، تاریخی‌ترین نتیجه ادوار ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن ثبت شد، جایی که کاوران ورزشی کشورمان موفق با کسب هفت مدال طلا، پنج نقره و یک برنز شد و در جایگاه دوازدهم جدول مدالی بازی‌ها قرار گرفت. در آن دوره، ملی‌پوشان وزنه‌برداری یکی از درخشان‌ترین نتایج تاریخ این رشته را با کسب سه طلا و ۲ نقره به ثبت رساندند.

همچنین در المپیک ۲۰۱۲ لندن کشتی‌گیران به چهار مدال طلا یک نقره و یک برنز دست پیدا کردند.

سوای تمام تاریخ‌سازی ایران در المپیک لندن اما رسانه‌ها قابی از سکوی افتخار ایرانی‌ها را به ثبت رساندند که در گذشته بی‌نظیر بود و تکرار آن نیز در آینده به نظر غیر قابل تکرار باشد. در المپیک ۲۰۱۲ لندن و در مسابقات دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری بهداد سلیمی به مدال طلا و سجاد انوشیروانی به نشان نقره رسید تا سکوی این دسته در تسخیر ایرانیان باشد. این قاب در وزنه‌برداری تکرار نشدنی است زیرا بعد از آن دوره از المپیک، قوانین تغییر کرد و در هر دسته تنها باید یک نماینده از کشورها حضور داشته باشد.

در رشته کشتی نیز این قانون حکم‌فرما است و در دیگر رشته‌های مدال‌آور نیز تا کنون ۲ ایرانی نتوانسته به صورت همزمان در یک رشته یا دسته المپیکی مدال کسب کنند.

قاب بی‌تکرار ورزش ایران در المپیک؛ بهداد و سجاد فاتحان فراموش‌نشدنی

در المپیک ۲۰۱۲ لندن قهرمانان رشته‌های وزنه‌برداری و کشتی فرنگی تاریخ‌سازی کردند. شاگردان محمد بنا در کشتی فرنگی موفق به هتریک مدال طلا شدند. در آن دوره حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به مدال طلا رسیدند. دیگر طلای کشتی ایران بعد از سال‌ها و مثبت شدن نتیجه تست دوپینگ آرتور تایمازوف به کمیل قاسمی رسید.

در المپیک لندن نقره نواب نصیرشلال به طلا تبدیل شد و سعید محمدپور نیز با وجود کسب عنوان پنجم در جایگاه نخست ایستاد. برنز کیانوش رستمی نیز تبدیل به نقره شد.

قاب بی‌تکرار ورزش ایران در المپیک؛ بهداد و سجاد فاتحان فراموش‌نشدنی

تاریخی‌ترین اتفاق ورزش ایران چگونه رقم خورد؟

سه‌شنبه ۱۷ مرداد سال ۱۳۹۱، نمایندگان فوق سنگین ایران رقابت جذابی با رقیبان خود در لندن داشتند. در این رقابت بهداد سلیمی مقتدرانه ظاهر شد و توانست با ۲۰۸ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۴۷ کیلوگرم دوضرب و ثبت مجموع ۴۵۵ کیلوگرم به نشان طلا دست پیدا کند. نماینده دوم ایران در این وزن سجاد انوشیروانی بود که با مهار ۲۰۴ کیلوگرم در یک‌ضرب سوم شد اما در دوضرب توانست یک عملکرد بسیار عالی از خود به یادگار بگذارد.

انوشیروانی که اکنون سکاندار وزنه‌برداری ایران است در دوضرب با مهار ۲۴۵ کیلوگرم موفق به ثبت مجموع ۴۴۹ کیلوگرم شد و مدال نقره این وزن را از چنگ روس‌ها خارج کرد.

در آن رقابت روسلان آلبیگوف روسی که در یک‌ضرب چهار کیلوگرم (۲۰۸) بیشتر از انوشیروانی مهار کرده بود در دوضرب نتوانست اقتدار خود را به قهرمانان ایرانی تحمیل کند و در نهایت با مجموع ۴۴۸ کیلوگرم پائین‌تر از انوشیروانی به مدال برنز رسید.

قاب بی‌تکرار ورزش ایران در المپیک؛ بهداد و سجاد فاتحان فراموش‌نشدنی

شادی ۲ نفره انوشیروانی و سلیمی با پرچم ایران در آن پیکارها، هنوز یکی از ماندگارترین تصاویر ورزشی ایران است. آن پرچم سال‌ها به عنوان امانت در دست انوشیروانی بود که دارنده نشان نقره المپیک نهایتا آن را به موزه ورزش ایران اهدا کرد.

البته انوشیروانی چهار سال بعد به همراه سلیمی بار دیگر راهی المپیک شد. در المپیک ۲۰۱۶ ریو، انوشیروانی سرمربی بهداد سلیمی بود که چراغ قرمز هیات ژوری به حرکات دوضرب قهرمان المپیک اشک این ۲ نابغه وزنه‌برداری را درآورد و سلیمی وداع تلخی با المپیک داشت. سلیمی در آن پیکارها در حرکات یک ضرب با ۲۱۶ کیلوگرم رکورد حرکت یک ضرب جهان را در حضور لاشا تالاخادزه گرجستانی شکست.

قاب بی‌تکرار ورزش ایران در المپیک؛ بهداد و سجاد فاتحان فراموش‌نشدنی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha