۵ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9823110
T T
۰ نفر

طلای بهداد، وزنه برداری ایران را احیا کرد

۵ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9823110
طلای بهداد، وزنه برداری ایران را احیا کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/05 ورزش.وزنه برداری.بهداد تهران- سالها بود که شادی و افتخار آفرینی وزنه برداران ایرانی در عرصه های جهانی و المپیک را فراموش کرده بودیم و فقط به یاد روزهای اوج رضازاده و یا ابوالفضل گفتنش دل خوش می کردیم اما رقابتهای جهانی 2010 آنتالیا به حسرت چهارساله ما پایان داد و بار دیگر سرود ملی کشورمان را در یک میدان معتبر بین المللی طنین انداز کرد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، هفتاد وهشتمین دوره رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان این بار در آنتالیای ترکیه برگزار شد تا مدعیان این رشته برای کسب قهرمانی سال 2010 به مصاف هم روند. میدانی مهم و سنگین که هم حکم قهرمانی جهان را داشت و هم فرصتی بود برای کسب سهمیه المپیک 2012 لندن.
به هر ترتیب این رقابت های معتبر بین المللی در حالی برای تیم ملی وزنه برداری ایران به پایان رسید که پس از سال ها توانستیم طعم شیرین قهرمانی در سنگین وزن را چشیده و بار دیگر ملی پوشان کشورمان را روی سکوی برتر جهان ببینیم.
طلای ارزشمند و روحیه بخش بهداد سلیمی در فوق سنگین این پیکارها در حالی برای تیم ملی کشورمان به دست آمد که از چهار سال پیش که حسین رضازاده به عنوان قویترین مرد جهان روی سکو رفت، همچنان منتظر آن لحظه بودیم.
در هر حال تیم ملی وزنه برداری کشورمان علاوه بر درخشش بهداد سلیمی توانست با کسب یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز پس از هفت سال دوباره در میان 6 کشور برتر دنیا قرار گیرد و با مجموع 6/97 امتیاز تیمی، بعد از تیم های چین، لهستان، روسیه، ازبکستان و کوبا در جایگاه ششم جهان بایستد.
مرتضی رضائیان به عنوان نخستین وزنه بردار تیم ملی کشورمان در دسته 69 کیلوگرم به روی تخته رفت که در همان حرکت یکضرب متوقف شد و با کسب 1/0 امتیاز به عنوان ششمی این حرکت بسنده کرد. البته انتظار زیادی هم از او نمی رفت چراکه رضائیان در رقابت های جهانی 2010 آنتالیا، نخستین حضور خود در رده بزرگسالان را تجربه می کرد.
دومین ملی پوش ایران کیانوش رستمی بود که در دسته 77 کیلوگرم به روی تخته رفت و انصافا هم تا پایان رقابت های این دسته، جانانه جنگید. وی در حرکت یک ضرب رقابت های گروه A وزنه 161 کیلوگرم را بالای سر برد و با همان رکورد سوم شد و اولین مدال برنز تیم ایران را به نام خود ثبت کرد.
این جوان کرمانشاهی با روحیه ای مضاعف به مدال آوری در حرکت دوضرب می اندیشید که در هنگام بلند کردن وزنه 198 کیلوگرمی، گرفتار همان آسیب دیدگی کهنه از ناحیه آرنج دست شد و با کسب عنوان پنجمی جهان و 22 امتیاز تیمی برای ایران با این پیکارها وداع کرد.
وی که آینده درخشانی پیش رو دارد، خرداد ماه امسال و در جریان رقابت های قهرمانی جوانان جهان در بلغارستان نیز با مهار وزنه های 160 کیلوگرم در یکضرب و 187 کیلوگرم در دوضرب، با مجموع 347 کیلوگرم، هر 3 مدال طلای جوانان جهان را به دست آورد. البته رستمی با توجه به شرایط مناسب سنی اش این فرصت را دارد که در سال 2011 نیز علاوه بر شرکت در مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان در رقابت های قهرمانی جوانان جهان نیز حضوری موفق داشته باشد.
سومین وزنه بردار ما اصغر ابراهیمی بود که به عنوان کاپیتان تیم ملی ایران در دسته 94 کیلوگرم به میدان رفت. او در حرکت یکضرب وزنه 173 کیلوگرم را مهار کرد و در دو ضرب نیز به رکورد 201 کیلوگرم قانع شد تا با مجموع 274 کیلوگرم به کار خود خاتمه دهد. ابراهیمی نیز با این رکورد توانست 1/13 امتیاز برای تیم ملی به دست آورد و با عنوان چهاردهمی جهان بسنده کند.
این در حالی است که وزنه بردار با سابقه کشورمان سال گذشته و در مسابقات جهانی 2009 گویانگ کره جنوبی، با مهار وزنه های 176 کیلوگرم در یک ضرب و 200 کیلوگرم در دوضرب، با مجموع 376 کیلوگرم وضعیت به مراتب بهتری نسبت به امسال داشت و در رده بندی نهایی نیز در مکان نهم قرار گرفته بود.
پس از پایان رقابت های دسته 94 کیلوگرم، نوبت به مصاف مدعیان سنگین وزن 105 کیلویی رسید تا به روی تخته روند. تیم ایران در این دسته محمدرضا براری و محسن بیرانوند را به میدان فرستاد که این دو وزنه بردار در نهایت به ترتیب با ثبت رکوردهای مجموع 377 و 379 کیلوگرم در رده های چهارم و پنجم گروه B قرار گرفتند.
پس از این نفرات نوبت به وزنه برداران فوق سنگین تیم ملی رسید که کادر فنی امید زیادی به مدال آوری و موفقیت آنان داشت. بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی نمایندگان دسته +105 کیلوگرم تیم ایران در حالی باید روی تخته می رفتند که حریفان نامدار و قدرتمندی همچون چیگیشف روس، اوداچین اوکراینی ، اشتایندر آلمانی و همینطور شرباتیس انتظار آنان را می کشیدند.
ضمن این که نباید فراموش کرد سجاد انوشیروانی در حالی باید به روی تخته می رفت که حدود دو ماه قبل تحت عمل جراحی زانو قرار گرفت و حضوری معجزه وار در رقابت های جهانی 2010 آنتالیا داشت. وی در حرکت یکضرب در بار نخست نتوانست وزنه 185 کیلوگرم را مهار کند اما در بار دوم این وزنه را بالای سر برد و بار سوم هم وزنه 191 کیلوگرم را مهار کرد و توانست در بین 11 ورزشکار به مقام هفتم دست یابد.
انوشیروانی در حرکت دوضرب نیز در بار اول در برابر مهار وزنه 228 کیلوگرمی ناکام بود اما بار دوم این وزنه را بالای سر برد و در سومین حضور خود روی تخته، وزنه 235 کیلوگرم را مهار کرد تا در حرکت دوضرب نیز به مقام چهارم برسد.این وزنه بردار کشورمان در نهایت موفق شد در مجموع با مهار وزنه 426 کیلوگرم به مقام پنجم دست یابد.
با پایان کار انوشیروانی در این دسته، نوبت به بهداد سلیمی رسید تا سالن آنفاس شهر آنتالیا را به لرزه درآورد.
بهداد در حرکت یکضرب دسته فوق سنگین و برای کسب مدال طلا، رقابت نزدیک و فشرده ای با اوگنی چیگیشف روس داشت و در نهایت پس از آن که موفق نشد وزنه 211 کیلوگرمی را مهار کند، با رکورد 208 کیلوگرم، پایین تر از این قهرمان روس به مدال نقره رسید.
سلیمی در حرکت دوضرب هم با درخواست وزنه 241 کیلوگرم دیرتر از سایر رقبایش روی تخته آمد و با بلند کردن این وزنه و با توجه به مصدومیت چگیشف روس، شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی جهان افزایش داد. سلیمی در حرکت دوضرب نیز در نهایت پس از ماتیاس اشتایندر آلمانی ،قهرمان المپیک 2008 پکن که رکورد 246 کیلوگرم را ثبت کرده بود، با رکورد 245 کیلوگرم به دومین مدال نقره خود دست یافت و درنهایت با مجموع 453 کیلوگرم و 13 کیلوگرم برتری نسبت به حریف آلمانی خود، ضمن کسب مدال طلای مجموع دوحرکت، روی سکوی قهرمانی نیز ایستاد.
البته انوشیروانی و سلیمی به صورت مشترک توانستند 2/49 امتیاز برای تیم ملی به دست آوردند. بدین ترتیب تیم ملی وزنه برداری کشورمان با قرار گرفتن در بین 6 تیم اول جهان، بیشترین امتیاز لازم را برای کسب سهمیه المپیک 2012 را جمع آوری کرد تا بخش دوم امتیازهای کسب سهمیه المپیک را در رقابت های قهرمانی 2011 جهان در پاریس به دست آورد. تیم ما اگر با مجموع امتیازهای سال آینده بتواند یکی از پله های اول تا ششم جهان را کسب کند، مجاز خواهد بود با 6 سهمیه در بخش مردان بازی های المپیک 2012 لندن شرکت کند.
اما آنچه بیش از همه در رقابت های جهانی 2010 آنتالیای ترکیه به چشم آمد، احیای وزنه برداری ایران با درخشش بهداد سلیمی و همچنین فروکش کردن آتش انتقادات علیه متولیان کنونی فدراسیون بود که نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت.
از سویی دیگر باید به جای خالی سعید علی حسینی دیگر وزنه بردار ارزشمند فوق سنگین ایران و جهان اشاره کرد که متاسفانه به دلیل مشکلات عجیب و پر حاشیه اش، همچنان از حضور در میادین بین المللی محروم مانده است.
در نهایت امیدواریم طعم شیرین پیروزی بهداد سلیمی در رقابت های جهانی 2010 ترکیه ، بزودی با حل مشکل و رفع محرومیت سعید علی حسینی، شیرین تر شده است تا تیم ملی کشورمان بتواند با حداکثر نیروهای فوق سنگین وزنه برداری خود به رکوردهای جهانی و المپیک حمله کند.
شماره 038 ساعت 15:02 تمام
۰ نفر