شادمانی کشورهای اروپایی از ناکامی راست افراطی در انتخابات فرانسه

تهران- ایرنا- کشورهای اروپایی به دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه واکنش نشان داده و از ناکامی راست‌های افراطی در تلاش برای دستیابی به اکثریت پارلمانی ابراز خوشحالی کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از به گزارش خبرگزاری فرانسه، پدرو سانچز نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا در واکنش به این برآوردها تاکید کرد که مردم فرانسه «راست افراطی را طرد کردند.»

وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که فرانسه «چپ سوسیالیست را برگزید که با سیاست‌های جدی و شجاعانه با مشکلات مردم مقابله می‌کند.»

سانچز همچنین با اشاره به پیروزی حزب چپ میانه کارگر در انتخابات پارلمانی انگلیس نوشت که هر دو کشور «به پیشرفت و پیشرفت اجتماعی بله گفتند و به عقبگرد در زمینه حقوق و آزادی‌ها نه گفتند. با راست افراطی نمی‌توان معامله و حکومت کرد.»

دونالد توسک نخست وزیر لهستان نیز مدعی شد که ناکامی راست‌های افراطی فرانسه موجب ناامیدی در روسیه و آسودگی خاطر در اوکراین شده است.

وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در پاریس شور و اشتیاق، در مسکو ناامیدی، در کی‌یف آسودگی خاطر وجود دارد. در ورشو نیز دلیل کافی برای خوشحالی وجود دارد.

توسک پیشتر پیروزی راست افراطی فرانسه را برای این کشور و اروپا «بسیار خطرناک» خوانده و مدعی شده بود که روسیه در «بسیاری از احزاب راست افراطی اروپا نفوذ دارد.»

از سوی دیگر، «نیلس اشمید» از اعضای ارشد حزب سوسیال دموکرات وابسته به اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت: از وقوع بدترین سناریو جلوگیری شد و حزب اجتماع ملی فرانسه نمی‌تواند اکثریت حاکم را تشکیل دهد.

وی که سخنگوی نمایندگان پارلمانی حزب سوسیال دموکرات در حوزه سیاست خارجی است، افزود که مکرون به دلیل از دست دادن شمار قابل توجهی از کرسی‌ها «از لحاظ سیاسی ضعیف شده» و از آنجایی که هیچ حزبی اکثریت مطلق را کسب نکرده، «نقش محوری خود را حفظ کرده است.»

وزارت کشور فرانسه آمار مشارکت در دور دوم انتخابات پارلمانی را ۶۶.۶۳ درصد اعلام کرد.

بر اساس گزارش این وزارتخانه، «جبهه جدید مردمی» که ائتلافی از احزاب چپگراست، ۱۸۲ کرسی و ائتلاف میانه‌روها «به سوی جمهوری» به رهبری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ۱۶۳ کرسی به دست آورده‌اند.

این در حالی است که ائتلاف راست‌های افراطی به رهبری حزب اجتماع ملی وابسته به مارین لوپن ۱۴۳ کرسی را از آن خود کرد.

مجلس نمایندگان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد و بدین ترتیب، هیچ یک از ائتلاف‌ها نتوانسته‌اند حداقل ۲۸۹ کرسی که برای کسب اکثریت مطلق پارلمان نیاز است، دست پیدا کنند.

از این رو، برای تشکیل دولت لازم است که احزاب و ائتلاف‌های راه‌یافته به پارلمان ائتلاف کنند. ائتلاف جبهه جدید مردمی که بیشترین کرسی‌ها را تصاحب کرده، برای تشکیل دولت اعلام آمادگی کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha