بهره‌برداری از ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی و ۲۳۶ کیلومتر مسیر آزادراهی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- معاون وزارت راه و شهرسازی از بهره‌برداری ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی و ۲۳۶ کیلومتر مسیر آزادراهی در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «خیرالله خادمی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم افزود: عمده بهره‌برداری از آزادراه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ انجام شد که طولانی‌ترین آنها آزادراه شیراز به اصفهان بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: بهره‌برداری از این آزادراه مسیر قبلی شیراز- اصفهان را ۱۳۵ کیلومتر کوتاه کرد که به معنای کوتاه شدن ۲ ساعته زمان مسافرت در این مسیر است.
خادمی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته ۲ هزار و ۱۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در کشور به بهره‌برداری رسید که به خصوص در استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران راهگشا بود.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته ۳۸۵ کیلومتر تونل در اجرای پروژه‌های سخت حفاری شد که از جمله آنها در راه آهن چابهار- زاهدان، راه آهن اردبیل، آزادراه تهران- شمال و آزادراه منجیل قابل اشاره است.


معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مجموع سه‌هزار و ۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: در سال گذشته و امسال از محل "سایر منابع" برای پروژه‌های کریدورهای شمال جنوب منابع نقدی خوبی در قالب پنج پروژه ریلی تخصیص یافت.
خادمی بیان داشت: سالیانه به طور متوسط بین ۷۰۰ تا یک‌هزار کیلومتر بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگراهی انجام می‌شود که سال گذشته ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسید و برای امسال نیز بهره‌برداری از ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه را در برنامه داریم.
وی یادآور شد: در موضوع اعتبارات سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به ما ابلاغ شد که ۳۴ هزار میلیارد تومان آن معادل ۹۰ درصد تخصیص یافت.

راه آهن رشت- آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه آهن رشت- آستارا گفت: در این پروژه پیش از اینکه بحث وام روسیه مطرح باشد، استجازه از رهبر معظم انقلاب گرفته شد.
وی بیان داشت: برآورد اولیه برای تملک اراضی مسیر بین ۶ تا هفت همت است که برای تحقق این مهم از محل استجازه رهبری استفاده خواهیم کرد و اگر وام روسیه به نتیجه برسد اجرای پروژه با وام انجام خواهد شد.
خادمی تاکید کرد: تاکنون ۲۰ کیلومتر از اراضی تملک شده و تملک ۳۰ کیلومتر دیگر از اراضی و زمین‌ها نیز در مرحله ارزیابی است.

پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار- زاهدان

معاون راه و شهرسازی در ادامه به پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن چابهار زاهدان اشاره کرد و گفت: مجموع طول این پروژه ریلی ۶۲۸ کیلومتر است که تکمیل آن نیازمند ۲۰ همت اعتبار است.
وی یادآور شد: اسفند سال گذشته یک‌هزار میلیارد تومان و اواخر هفته قبل سه‌هزار میلیارد تومان از محل استجازه رهبری به این پروژه تخصیص یافت و در تلاشیم تا پایان امسال محدوده خاش ایرانشهر را به بهره‌برداری برسانیم.

۹۰۰ میلیارد تومان به آزاد راه اصفهان- شیراز اختصاص یافت

در ادامه این نشست، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تخصیص ۹۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی دارایی‌ها به پروژه قطعه هفتم آزادراه اصفهان- شیراز خبر داد.

«محمود ملازینل» خاطرنشان‌کرد: این قطعه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

این مسئول گفت: اکنون از ۲۹ آزادراه کشور اخذ عوارض در ۲۵ آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: اخذ عوارض الکترونیکی وضعیت مطلوبی دارد، اما چالش‌های موجود ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذار در زمینه ساخت آزادراه‌ها را ناچار به اجرا نکردن عوارض الکترونیکی کند.

ملازینل در پاسخ به این که آیا امکان دارد در اربعین پیش رو عوارض آزادراه‌ها رایگان شود، بیان‌داشت: رایگان شدن عوارض آزادراهی برای شرکت‌های خصوصی که برای ساخت این آزادراه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ایجاد زیان می‌کند و ضررهایی که در سال‌های پیش از این محل برای این شرکت‌ها به وجود آمده، هنوز جبران نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha