توصیه‌های جمعی از پزشکان در ارتقای نظام سلامت به دولت چهاردهم

تهران - ایرنا- جمعی از پزشکان معتقدند همانطور که دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب مردم بارها عنوان کرده قوانین و برنامه‌های بر زمین مانده در همه حوزه‌ها، آنقدر زیاد است که کارگزاران دولت چهاردهم باید قبل از هر گونه اقدامی، اهتمام ویژه‌ای برای اجرایی کردن این اسناد بالادستی داشته باشند، انتظار می‌رود در حوزه سلامت و آموزش پزشکی به بیانیه گام دوم انقلاب، سیاستهای کلان سلامت ابلاغی مقام رهبری عمل شود.

به گزارش ایرنا، در متن نامه جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به دکتر مسعود پزشکیان آمده است: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یک سازمان بسیار بزرگ است که ساختار آن از کوچکترین روستاها تا پایتخت گسترانیده شده است، در دهه های اخیر نظام سلامت شاهد اتخاذ تصمیمات و سیاستهای گوناگون و حتی در بعضی مواقع متضاد با هم بوده است و آثار مستقیم و غیرمستقیم اجرای این سیاستها و راهبردها در زندگی فرد فرد جامعه مشهود است.

این نامه می افزاید: بی شک فردی که قرار است در قامت " وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی " نقش آفرینی کند باید چهره ای شناخته شده با عملکردی شفاف باشد، عملکردی که در منظر عمومی، بیانگر توانائی موفقیت آمیز او در حیطه هایی از قبیل وجاهت علمی و اجتماعی، تجربه ریاست برکلان دانشگاه ها، تجربه پروژه های ملی، دیپلماسی علمی، پاکدستی، مدیریت شرایط بحرانی، استفاده حداکثری از سرمایه انسانی، تعامل با نهادهای نظارتی و فساد ستیزی، تصمیمات فراجناحی باشد.

بر اساس این نامه، یکی از مهمترین الزامات یک وزیر بهداشت، تعامل گرا بودن است چرا که او باید از یک سو با وزارت رفاه و امور اجتماعی و سازمانهای بیمه گر بعنوان خریداران خدمات بهداشتی و درمانی، همکاری داشته و بدنبال احقاق حقوق و دریافت بموقع مزالبات بیمه ای باشد و از سوی دیگر با دانشجویان و تشکلهای دانشجویی رفتاری پدرانه داشته باشد، از وزیر انتظار می رود تا در کنار و حامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها باشد و از هر گونه برخورد قهرآمیز با دانشجویان و اعضای هیات علمی جلوگیری کند.

در متن این نامه آمده است: در این مسیر طولانی توجه آقا یا خانم وزیر باید به موسسات و جمعیت های مردم نهاد و سازمانهایی که از نظر صنفی و قانونی، دارای وظائفی خطیر هستند باشد بعنوان مثال سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری، مجمع خیرین سلامت و ده ها انجمن علمی و تخصصی می توانند به وزارت بهداشت کمک کنند و این امر در صورت وجود اقبال عمومی و سرمایه اجتماعی شخص وزیر بسهولت در دسترس است.

توصیه‌های دلسوزانه جمعی از پزشکان در ارتقای نظام سلامت به دولت چهاردهم

در این نامه تاکید شده است: سوابق مدیریتی وزیر در سطح دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک، شناخت همه جانبه نقاط قدرت و ضعف آنها را در پی داشته باشد و فردی که قبلا در کسوت ریاست دانشگاه بوده، از آگاهی محیطی بسیار بالایی از فرصتها و تهدیدات پیش رو برخورد دار خواهد بود، دانشگاه های علوم پزشکی دارای سیستم ها و زیر سیستم های بسیار پیچیده و گسترده ای هستند و تجربه عملی مدیریت بر این سازمانهای بزرگ برای موفقیت وزیر بهداشت امری کارگشا و کلیدی است.

این نامه ادامه می دهد: لذا انتظار می رود در سوابق وزیری که به مجلس شورای اسلامی معرفی می شود، استفاده حداکثری از سرمایه های انسانی نظام سلامت، فارغ از جناح بندی های مرسوم، تخریب ها و پرونده سازیهای غیر منصفانه، مشهود باشد. در حال حاضر تنها توصیه ای که می توان به ریاست جمهور کرد، توجه ویژه به نکاتی که ذکر شد و انتخاب افراد شاخص و اصلح برای دستگاه های اجرائی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

به گزارش ایرنا، «مسعود پزشکیان»نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ شهرستان مهاباد استان آذربایجان غربی است. پزشکیان در دولت دوم «سید محمد خاتمی» وزیر بهداشت بود و در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت مستمر به عنوان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است. او همچنین در مجلس دهم، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بود.

«مسعود پزشکیان» با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور منتخب مردم شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha