پیچ ناشناخته بروکس در اتوبان موفقیت یزدانی

تهران- ایرنا- اتوبان موفقیت شیرشاه کشتی در پاریس پیچ ناشناخته‌ای به نام بروکس دارد که علامت سوال روز کشتی است.

به گزارش ایرنا، پیکارهای کشتی در المپیک روزهای ۱۵ تا ۲۱ مردادماه در شهر پاریس برگزار می‌شود. در روز نخست این رقابت‌ها، مسابقات اوزان ۵۷ و ۸۶ کیلوگرم برگزار خواهد شد. در وزن ۵۷ کیلوگرم ایران نماینده‌ای ندارد اما در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد به روی تشک خواهد رفت.

یزدانی در حالی برای ضرب طلای دوم خود راهی شهر فرنگ خواهد شد که حریفان به مراتب متفاوت‌تری نسبت به المپیک توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم حضور دارند. در المپیک توکیو افزون بر یزدانی، آرتور نایفونوف روسی و دیوید تیلور آمریکایی مدعی رسیدن به سکو بودند که تیلور با شکست یزدانی طلای المپیک را به نام خود ضرب کرد. نایفونوف نیز در نیمه نهایی مغلوب یزدانی شد و به مدال برنز بسنده کرد.

در مسابقات کشتی آزاد المپیک پاریس نایفونوف به خاطر مسائل ناشی از جنگ اوکراین محروم و تیلور نیز جای خود را به آرون بروکس داده است.

پیچ ناشناخته بروکس در اتوبان موفقیت یزدانی

براساس جدول برترین آزادکاران وزن ۸۶ کیلوگرم، عظمت دولت‌بیک‌اف قزاق در صدر جدول این وزن قرار دارد و دیوید تیلور نیز در جایگاه دوم است. یزدانی نیز نفر سوم وزن ۸۶ کیلوگرم به شمار می‌رود. با توجه به غیبت تیلور در المپیک یزدانی عملا نفر دوم رنکینگ اتحادیه جهانی است.

نفرات برتر وزن ۸۶ کیلوگرم برای یزدانی ناشناخته نیستند زیرا شمار زیادی از این نفرات سابقه باخت پرتکرار به سردار کشتی ایران را در کارنامه دارند. در این وزن عظمت دولت‌بیک‌اف صدرنشین جدول در آخرین مبارزه خود با یزدانی با امتیاز عالی مغلوب شد. وی پیش از این نیز در مسابقات قهرمانی آسیا برابر کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران حرفی برای گفتن نداشت.

پیچ ناشناخته بروکس در اتوبان موفقیت یزدانی

مایلس امینه دیگر مدعی این وزن است که سال گذشته و در مسابقات جهانی بلگراد با نتیجه هفت بر یک برابر یزدانی شکست خورد. امینه در جهانی سال ۲۰۱۹ نیز با امتیاز عالی مغلوب یزدانی شده بود. ارسلان باگایف دیگر مدعی این وزن بود که بعد از محرومیت شماری از آزادکاران روس‌ او نیز از حضور در پاریس انصراف داد. البته باگایف روس در فینال جام باشگاه‌های جهان برابر یزدانی قرار گرفت و در کمتر از پنج دقیقه شکست خورد.

شاید جدی‌ترین رقیب یزدانی در المپیک پاریس دارون کوروگلیف آزادکار روسی‌الاصل یونانی و آرون بروکس آمریکایی باشند. کوروگلیف در پیکارهای جهانی ۲۰۱۸ بوداپست سابقه باخت به یزدانی را در کارنامه دارد اما بروکس یکی از علامت سوال‌های این وزن است.

پیچ ناشناخته بروکس در اتوبان موفقیت یزدانی

بروکس با شکست دیوید تیلور در فینال ایکس کشتی آمریکا عملا خود را به عنوان پدیده جدید کشتی جهان معرفی کرد. او تا کنون در رده سنی بزرگسالان به میدان نرفته و این احتمال وجود دارد که مانند گیبل اسیوسون در نقش یک قهرمان بزرگ ظاهر شود.

یکی از مهمترین نقاط قوت بروکس نیروی جوانی و زیرگیری‌ها انفجاری او است اما پاشنه آشیل بروکس در برابر یزدانی، تجربه شیرشاه کشتی ایران است. یزدانی در کشتی ایران و جهان نام بزرگی به شمار می‌رود و کمتر کشتی‌گیری تاب تحمل حرکات پرقدرت دست‌ها و زیرکتف‌های یزدانی را داشته است.

یزدانی در یک دهه حضور در کشتی جهان تنها هفت باخت را تجربه کرده است. او پنج بار به تیلور و یک مسابقه را به ماگومدرسول گاژی ماگومدوف (فینال جهانی ۲۰۱۵ آمریکا) باخته است. یزدانی یک مسابقه در جام یاریگین نیز به تسابالوف واگذار کرد.

پیچ ناشناخته بروکس در اتوبان موفقیت یزدانی

عدم حضور بروکس در جمع ۱۰ نفر برتر وزن ۸۶ کیلوگرم احتمال افزایش قرعه مرگ را برای این جوان آمریکایی افزایش داده، زیرا ممکن است وی پیش از رسیدن به فینال برابر حسن یزدانی قرار گیرد. تقابلی که می‌تواند تعیین کننده رنگ مدال این ۲ کشتی‌گیر باشد.

اگر یزدانی در پاریس به مانند ادوار گذشته المپیک و جهان به روی تشک برود بی‌تردید مسیر همواری برای تاریخ‌سازی دارد و می‌تواند از رکورد ۶۶ ساله تختی و ۱۶ ساله هادی ساعی عبور کند.

پیچ ناشناخته بروکس در اتوبان موفقیت یزدانی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha