برزیل، مقصد جدید «خاویر میلی» برای مقابله با سوسیالیسم و حمایت از اسرائیل و اوکراین

تهران- ایرنا- «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» در برزیل به تریبون و فضایی برای دولت «خاویر میلی» رئیس‌جمهوری آزادیخواه آرژانتین برای انتقاد از سوسیالیسم حاکم در کشورهای آمریکای لاتین، حمایت از اوکراین و رژیم صهیونیستی و به چالش کشیدن آینده بلوک تجاری «مرکوسور» تبدیل شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پس از سفر اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) خاویر میلی رئیس‌جمهوری آرژانتین به اسپانیا و انتقاد از «خطرات»، «انحطاط» و «فاجعه» سوسیالیسم حاکم در این کشور، او این بار راهی برزیل شد که لولا داسیلوا چپگرا بر کرسی ریاست جمهوری آن تکیه زده است.

خاویر میلی که در سفر به اسپانیا، هیچ دیداری با پدرو سانچز نخست وزیر این کشور نداشت و از اسپانیایی‌ها خواست تا زندگی خود را با سیاست‌های ایدئولوژی سوسیالیست‌ها تباه نکنند، در سفر به برزیل نیز دیدار با همتای خود را نادیده گرفت و نه تنها با داسیلوا ملاقات نکرد، ترجیح داد در سخنرانی خود به تقبیح سوسیالیسم قرن بیست‌ویکم بپردازد.

برزیل، مقصد جدید «خاویر میلی» برای مقابله با سوسیالیسم و حمایت از اسرائیل و اوکراین

به گزارش روزنامه ال پائیس، رئیس‌جمهوری آرژانتین با حضور در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران، بزرگترین و تاثیرگذارترین انجمن راستگرایان در جهان در برزیل که از مدت‌ها قبل انتظارش را می‌کشید، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری سابق برزیل و رقیب سیاسی اصلی داسیلوا را محکم در آغوش گرفت و این «رهبر آزادی» را قربانی «آزار و شکنجه قضایی» در این کشور خواند.

اختلاف سران برزیل و آرژانتین به عنوان دو شریک بزرگ «مرکوسور» ، ابهام از آینده مهمترین بلوک تجاری آمریکای لاتین

چنانکه خبرگزاری افه تشریح می‌کند، اظهارات رئیس جمهوری آرژانتین در نخستین سفرش به برزیل، انتظارات زیادی را در مورد احتمال تکرار انتقادهای او از لولا داسیلوا که او را پیشتر «کمونیست و فاسد» خوانده بود، ایجاد کرده بود. خاویر میلی اگرچه در مقطعی از سخنرانی خود از بولسونارو به عنوان رهبر آزادی یاد کرد که در برزیل مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، اما میلی به خواندن سخنرانی خود بدون اینکه اشاره‌ای به دولت برزیل یا روابط میان دو کشور کند، اکتفا کرد.

با این حال، نکته حائز اهمیت اینکه خاویر میلی سفر به برزیل برای شرکت در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران را به شرکت در نشست مرکوسور (بازار مشترک آمریکای جنوبی متشکل از کشورهای برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه) ترجیح داد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز نوشت: قابل‌توجه‌ترین نکته در مورد نشست روز گذشته بلوک تجاری مرکوسور در پاراگوئه، غیبت خاویر میلی رئیس‌جمهوری آرژانتین بود. با نادیده گرفتن این نشست از سوی پوپولیست آرژانتینی برای حضور در یک تجمع جناح راست در برزیل، بزرگترین بلوک تجاری آمریکای جنوبی، با آینده‌ای مبهم روبرو است.

برزیل، مقصد جدید «خاویر میلی» برای مقابله با سوسیالیسم و حمایت از اسرائیل و اوکراین

در سال ۱۹۹۱، زمانی که کشورهای سراسر آمریکای لاتین، دیکتاتوری‌های نظامی را کنار می‌زدند و به ایده‌های بازار آزاد روی می‌آوردند، تشکیل مرکوسور، اتحادیه گمرکی از همسایگانی که زمانی از هم جدا شده بودند، نشان‌دهنده یک پیشرفت منطقه‌ای با نوید ظهور سرمایه در آن سوی مرزها بود. اما کارشناسان معتقدند که در دهه‌های اخیر، حمایت‌گرایی و نوسانات سیاسی امیدهای زیادی را از بین برده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، تصمیم تکان‌دهنده خاویر میلی برای حذف حضور خود در این اجلاس سالانه که فرصتی حیاتی برای آب کردن یخ روابط با لولا داسیلوا دشمن ایدئولوژیک وی بود، شرایط را پیچیده‌تر کرد.

رئیس‌جمهوری آزادیخواه آرژانتین اگرچه از تجارت آزاد حمایت می‌کند، اما مرکوسور را «معیوب و ناقص» خوانده است. در این راستا، مشخص نیست که آیا کشورهای دیگر از رویکرد آرژانتین پیروی خواهند کرد یا خیر. مشابه نگرش میلی در ضعیف خواندن مرکوسور را پیشتر در دولت قبلی برزیل و از سوی بولسونارو شاهد بودیم.

روابط میان روسای جمهوری برزیل و آرژانتین به عنوان دو شریک بزرگ مرکوسور، از زمانی که داسیلوا در مبارزه‌های انتخاباتی آرژانتین، از سرخیو ماسا نامزد پرونیست‌ها و رقیب خاویر میلی حمایت کرد، به صفر رسید و میلی در واکنش به آن رئیس دولت برزیل را «فاسد» و «کمونیست» خواند.

دفاع خاویر میلی از برنامه‌های دولتش در جمع محافظه‌کاران

خاویر میلی با خودداری از هرگونه اظهار نظر یا اقدامی که می‌توانست روابط میان برازیلیا، بوئنوس آیرس را تهدید کند، بخشی از سخنرانی خود در این کنفرانس جناح راست که نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ نفر از جمله مقام‌های راست افراطی از کشورهایی همچون مکزیک و شیلی را گردهم آورد، به شرایط داخلی آرژانتین و اقدامات دولتش اختصاص داد.

وی با بیان اینکه مخالفان دولتش برای «جلوگیری از تغییراتی که جامعه می‌خواهد» حاضر به اعمال خشونت و کارشکنی هستند، از تحریم ابتکاراتش، اعتصاب‌های فراخوان برای فلج کردن این کشور و تظاهرات خشونت‌آمیز در مقابل کنگره انتقاد کرد.

میلی افزود که اصلاحاتی که او در کنگره برای تغییر قوانین دولت، اقتصاد و کار تصویب کرد، بزرگترین اصلاحات در تاریخ آرژانتین و پنج برابر بیشتر از اصلاحاتی است که در آن زمان توسط کارلوس مِنِم، رئیس‌جمهوری وقت انجام شد.

وی گفت که اقدامات دولت در مبارزه با تورم می‌تواند آرژانتینی‌ها را از بدبختی بیرون بیاورد، چیزی که به نظر او مخالفان سوسیالیست علاقه‌ای به آن ندارند.

میلی با حمله به سوسیالیست‌ها مدعی شد که ایدئولوژی آزادیخواهانه او می‌تواند در سایر کشورهای آمریکای لاتین که توسط سوسیالیسم ویران شده‌اند، قابل اجرا باشد.

وی مدعی شد، زمان آن فرا رسیده است که جهان بیدار شود و سوسیالیسم را بیرون کند؛ نظامی که به گفته او بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را به کام مرگ فرستاده است.

برزیل، مقصد جدید «خاویر میلی» برای مقابله با سوسیالیسم و حمایت از اسرائیل و اوکراین

سیاست خارجی آرژانتین در تضاد با رویکرد برزیل؛ حمایت دولت خاویر مایلی از اوکراین و رژیم صهیونیستی بر خلاف رویکرد بی‌طرفی دولت لولا داسیلوا

از نکات حائز اهمیت دیگر موضع‌گیری دولت آرژانتین از طریق تریبون کنگره راستگرایان آمریکای لاتین اینکه دولت خاویر میلی تصمیم خود برای همسویی با اوکراین و رژیم صهیونیستی در قوانین مربوطه‌شان را توجیه کرد و در نتیجه از مواضع برزیل فاصله گرفت.

لوئیس آلفونسو پتری وزیر دفاع آرژانتین در سخنرانی خود گفت: آرژانتین پیشتر ونزوئلا و کوبا را پذیرفته بود و اکنون این کار را با کشورهایی انجام می‌دهیم که از حیات دفاع می‌کنند.

وی افزود: از زمانی که رهبر آزادیخواه در دسامبر گذشته (آذر- دی) مسئولیت خود را بر عهده گرفت، آرژانتین برخلاف مواضعی که تا آن زمان توسط دولت سابق آلبرتو فرناندز اتخاذ شده بود، همسویی خود را با اوکراین و اسرائیل به وضوح اعلام کرد.

پتری همچنین گفت که آرژانتین تصمیم گرفته است درخواست عضویت به عنوان یک شریک جهانی به ناتو را مطرح کند، هواپیماهای نظامی اف۱۶ را به جای هواپیماهای چینی مورد مذاکره دولت قبلی خریداری کند و از اوکراین با ارسال سلاح برای جنگ علیه روسیه حمایت کند. وی همچنین گفت آرژانتین تصمیم گرفت حمله حماس به اسرائیل را محکوم کند.

چنین مواضعی سیاست خارجی آرژانتین را در تضاد با سیاست دولت لولا داسیلوا قرار می‌دهد که از بی‌طرفی برزیل در هر دو جنگ دفاع کرده و انتقادهای جدی را از کی‌یف و تل‌آویو مطرح کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha