سیاست دوگانه استرالیا در قبال فلسطین؛ آتش‌بس آری، کشور مستقل نه!

تهران- ایرنا- استعفای نماینده مجلس استرالیا از حزب کارگر با واکنش شدید نسبت به سیاست دوگانه دولت این کشور نسبت به فلسطین مواجه شد؛ کانبرا به دنبال آتش بس در غزه است د ر حالی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، حزب حاکم کارگر استرالیا به دلیل سیاست دوگانه خود درباه فلسطین، مورد انتقاد قرار گرفته است؛ کانبرا که از آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند، کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد.

سیاست‌های حزب حاکم استرالیا، پس از استعفای فاطمه پیمان مورد توجه قرار گرفت، او به دلیل حمایت از طرح پارلمان برای به رسمیت شناختن فلسطین، تعلیق شده بود و در اعتراض به این رفتار از سمت خود کناره گرفت.

پیمان، حزب کارگر را به ارعاب و وادار کردن او به پی گرفتن خط حزب متهم کرد و به خبرنگاران گفت: خانواده من از یک کشور جنگ زده فرار نکردند و به عنوان پناهنده به اینجا نیامدند که در برابر جنایات بر مردم بی گناه، سکوت کنم.

وی افزود: بی‌تفاوتی دولت ما نسبت به بزرگ‌ترین بی‌عدالتی روزگارمان، باعث می‌شود مسیر حزب را زیر سؤال ببرم.

پیش از این دو پیشنهاد برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل که توسط حزب مخالف سبزها ارائه شده بود، در ماه مه و ژوئن (اردیبهشت و خرداد) به رای گذاشته شد.

به گفته کارگران حامی فلسطین از نیو ساوت ولز، حزب حاکم از موضع خود در مورد به رسمیت شناختن یک کشور مستقل که آن را متکی به یک روند صلح می‌داند، عقب نشینی کرده است.

این نهاد فعال مدنی نوشت: حزب کارگر به رسمیت شناختن فلسطین را برای زمان نامعلومی به تاخیر انداخته اند.

روان عراف، وکیل و مدافع حقوق بشر، که مدیر اجرایی مرکز استرالیایی عدالت بین المللی است، درباره این اقدام استرالیا گفت: از آغاز جنگ غزه از اکتبر (مهر۱۴۰۲) گذشته که تاکنون به کشته شدن بیش از ۳۸ هزار فلسطینی منجر شده است، اولویت حزب حاکم استرالیا انتقام گرفتن از پیمان به دلیل اظهارنظر علیه این نسل‌کشی است.

این استعفا که اعتراضی علیه دولت استرالیا تلقی می‌شود، در بحبوحه تظاهرات گسترده طرفداران فلسطین در استرالیا صورت می‌گیرد که در جریان آن حامیان فلسطین آزاد روز پنجشنبه از ساختمان پارلمان بالا رفتند تا نگرش کانبرا نسبت به غزه را تغییر دهند.

شانتل الخوری، روزنامه نگار، گفت که گوش دادن به یک برنامه رادیویی که در آن میشل آناندا راجا، نماینده حزب کارگر در مجلس صحبت می‌کرد، بسیار عجیب و غریب بود. او از صدا زدن همکار سابق خود، فاطمه پیمان امتناع کرد.

پیمان، همراه با خواهر و برادرش در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک خانواده پناهنده از افغانستان جنگ زده، جایی که چندین سرباز استرالیایی متهم به جنایات جنگی هستند، به استرالیا رسید. کانبرا سربازان خود را به عنوان بخشی از نیروهای خارجی شرکت‌کننده در جنگ تحت رهبری آمریکا علیه تروریسم از سال ۲۰۰۱ در افغانستان مستقر کرده بود.

پیمان، در حومه شمالی پرث زندگی کرد و در اوت ۲۰۲۲ به جوانترین نماینده مجلس در چهل و هفتمین پارلمان استرالیا تبدیل شد و اکنون پس از استعفا به عنوان یک سناتور مستقل بر کرسی مجلس نشسته است.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا گفته است: احزاب سیاسی مبتنی بر مذهب، انسجام اجتماعی در استرالیا را تضعیف خواهند کرد.

اظهارات آلبانیز به دنبال اظهارات اسلام هراسانه آشکار حزب لیبرال مخالف حزب حاکم پیتر داتون مطرح شد.

داتون گفته بود: اگر دولت حزب کارگر پس از انتخابات بعدی به قدرت بازگردد و اگر او (آنتونی آلبانیز) در دوره بعدی اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار نداشته باشد، دولت ائتلافی شامل سبزها و مسلمانان می‌شود که برای سیاست‌های استرالیا خطرناک است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند، حزب حاکم استرالیا به دنبال همکاری با کشورهای مسلمان است اما سیاست‌های این کشور با تاثیر گرفتن از آمریکا و انگلیس، حتی اجازه طرح موضوع کشور مستقل فلسطین در مجلس را نمی‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha