مشکلات اجازه نداد به تئاتر که عاشق آن بود، بپردازد/ او باانرژی بود

تهران- ایرنا- احترام برومند گفت: داوود رشیدی عاشق تئاتر بود ولی مشکلاتی که شکل‌ می‌گرفت، اجازه نداد تا به عشق خود بپردازد. خوشحالم آخرین کاری که مردم از داوود رشیدی دیدند، تئاتر بود.

به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت داوود رشیدی در حاشیه نخستین جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» به دبیری حمید خانی برگزار شد. این جشنواره با برپایی نمایشگاهی شامل ۳۰ پوستر فیلم، تئاتر و عکس‌های شخصی این هنرمند فقید، در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب یاد او را گرامی داشت.

در این مراسم احترام برومند همسر زنده‌یاد رشیدی، درباره این هنرمند گفت: اسم جشنواره با انرژی است و اگر بخواهم یک صفت از داوود رشدی را نام ببرم این است که داوود با انرژی بود. هیچوقت نا امید نشد و در زمان حیات‌اش به همه ما امید می‌داد. خیلی گرفتاری برایش پیش آوردند ولی ناامید نمی‌شد و سربلند به کار خود ادامه می‌داد.

برومند تاکید کرد: داوود رشیدی عاشق تئاتر بود ولی مشکلاتی که شکل‌ می‌گرفت، اجازه نداد به عشق خود بپردازد. خوشحالم آخرین کاری که مردم از داوود رشیدی دیدند، تئاتر بود.

مشکلات اجازه نداد به تئاتر که عاشق آن بود، بپردازد/ او باانرژی بود
احترام برومند در مراسم بزرگداشت داوود رشیدی

در ادامه حمید خانی دبیر جشنواره گفت: داوود رشیدی هیچ‌گاه خود را درگیر بازی‌های سیاسی نکرد و ترجیح داد تا مردم، همواره او را با لفظ هنرمند به یاد بیاورند. امروز نیز هر تصویری از او را که مرور می‌کنیم، جز هنر و مردمی که همواره برای آن‌ها کار کرد، چیزی نمی‌بینیم.

وی یادآور شد: داوود رشیدی نیاز به بزرگداشت ندارد، بزرگ بود، هست و خواهد ماند. ما در جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» امروز یاد این هنرمند فقید را گرامی می‌داریم و امیدواریم هنرمندان جوان، منش و روش داوود رشیدی را الگوی فعالیت‌های هنری خود قرار دهند. داوود رشیدی هیچ‌گاه خود را درگیر بازی‌های سیاسی نکرد و ترجیح داد تا مردم، همواره او را با لفظ هنرمند به یاد بیاورند

خانی با بیان اینکه نمایشگاه پوستر آثار و عکس‌های شخصی داوود رشیدی بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران است، تاکید کرد: استاد داوود رشیدی آمد، دید و رفت و اکنون ما ماندیم و خاطرات زلالی از او که از ذهن‌مان نمی‌رود.

سپس بهرام شاه‌محمدلو از دوستان صمیمی داوود رشیدی نیز یادآور شد: درباره رشیدی یک دنیا می‌توان سخن گفت و مقاله نوشت و تاثیرگذاری او را در لایه‌های مقاطع مختلف تاریخی بررسی کرد. داوود، تاثیرات کم‌نظیری در تمام عرصه‌های هنری داشت. کارهای شاخصی در سینما و تئاتر و تلویزیون انجام داد و تاثیرات فوق‌العاده‌ای در فضای هنری ایران داشت.

وی تاکید کرد: داوود رشیدی بدون خودنمایی، در فضای هنری به عنوان حامی هنر، گروه‌های هنری و شغل هنرمندان به ویژه در خانه سینما تاثیر داشت. داوود دست خیلی‌ها را گرفت، چه فرد، چه گروه و چه جریان‌های هنری. دوران حضور داوود در انجمن بازیگران خانه سینما، اوج شکوفایی این انجمن بود. معتقدم در یک زمان مناسب باید تحقیق و پژوهش درباره شخصیت و تاثیر او در فضای هنری، جریان‌ها و موقعیت‌های هنری انجام شود.

مشکلات اجازه نداد به تئاتر که عاشق آن بود، بپردازد/ او باانرژی بود
مسعود فروتن در مراسم بزرگداشت داوود رشیدی

مسعود فروتن در ادامه با بیان اینکه صحبت‌کردن درباره داوود رشیدی خیلی جرأت می‌خواهد، یادآور شد: داوود رشیدی از سال ۱۳۴۷ تئاتر مدرن را با نمایش در انتظار گودو وارد جامعه هنری ما کرد. داوود رشیدی هرگز نمی‌میرد. آنقدر صمیمانه برخورد می‌کرد که برای همه داوود بود و برای ما که سال‌ها در خدمت ایشان بودیم آقای رشیدی. مسعود فروتن گفت: احترام برومند، سال‌ها بیماری داوود را پذیرفت و او را تنها نگذاشت. همه خانواده برومند تحت‌تاثیر حضور رشیدی بودند. افتخار می‌کنم آینه‌دار هنر بازیگری داوود رشیدی بودم

فروتن تاکید کرد: رشیدی و برومند زوج جذاب و دوست‌داشتنی هنری بودند. احترام برومند، سال‌ها بیماری داوود را پذیرفت و او را تنها نگذاشت. همه خانواده برومند تحت‌تاثیر حضور رشیدی بودند. افتخار می‌کنم آینه‌دار هنر بازیگری داوود رشیدی بودم.

در پایان این مراسم هم کلیپی از داوود رشیدی، آثار وی و سخنانش در مقاطع مختلفی از زندگی و همچنین تصویری از زنده‌یاد احمدرضا احمدی که شعری را برای درگذشت داوود رشیدی سروده و خوانش کرده بود، پخش شد.

نخستین دوره جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی و آگاهی‌بخشی درباره اهمیت مصرف هوشمندانه برق و تأثیرات مثبت آن بر جامعه و محیط زیست، از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ مرداد در تهران برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» از ۲۸ خرداد شروع شده و تا ۱۰ مرداد ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha