گشایش در بازار صادرات محصول، انتظار فعالان بخش کشاورزی از دولت جدید +فیلم

 یزد- ایرنا - رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت بازارهای صادراتی برخی محصولات باغی گفت: دولت جدید در زمینه صادرات محصولاتی که مازاد تولید است گشایش ایجاد کند تا مشکلات موجود در این زمینه رفع شود.

"مهدی طاهری" روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یزد افزود: در زمینه صادرات محصولات باغی به شدت با مشکل روبرو هستیم؛ دروازه های صادراتی کشورهای ثروتمند، بسته است و به همین علت محصولات باغی با کاهش قیمت روبرو هستند.

وی اظهار کرد: اکنون بازار خوب صادراتی در اختیار ما نیست، با مازاد برخی محصولات باغی در کشور روبرو هستیم لذا در این زمینه در دولت جدید باید در این زمینه چاره اندیشی کند تا بازارهای جدید برای صادرات محصولات باغی فراهم شود تا محصول روی دست کشاورزان باقی نماند.

طاهری گفت: باید به کشورهای ثروتمند محصولات با کیفیت صادر کنیم اما تاکنون کشور ما در این زمینه موفق نبوده ، بنابراین قیمت محصولات پایین است و به تبع آن کشاورزان درآمد خالص خوبی ندارند، زیرا هزینه تولید بالا و درامد کم است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، محصولات صادراتی باغبانی کشور را پسته ، زعفران ، سیب ، کشکمش ، انگور ، انار و فلفل بیان کرد و افزود: سود چشمگیری در مقابل بیرون رفت آب مجازی، نصیب کشور نمی شود ، ۴.۴ میلیارد متر مکعب آب مجازی صادر می کنیم، درآمد ناخالص ارزی آن حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که چندان چشمگیر نیست.

سال گذشته ۳۰ رقم جدید محصولات باغی مانند کنار ، گردو ، آلبالو، گیلاس زودرس و زردآلو معرفی شد

طاهری گفت: اکنون که با مشکل آب روبرو هستیم قیمت محصول مقرون به صرفه نیست؛ دولت جدید در این زمینه فکری کند تا محصولات ارزش پیدا کنند و کشاورزان نفع ببرند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، استفاده از ظرفیت کارشناسان داخلی و خارجی ، پرورش نیروهای جوان و تشویق آنها به تحقیقات کشاورزی و جذب نخبگان برای این حوزه را از دیگر انتظارات حوزه کشاورزی از دولت جدید بیان کرد.

معرفی ارقام جدید محصولات باغی

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر ساله تعدادی ارقام جدید محصولات باغی توسط محققان معرفی می شود گفت: یکی از موضوعات مهم برای بهبود وضعیت باغبانی در کشور استفاده از ارقام جدید برای توسعه بعضی محصولات و تغییر ارقام در برخی محصولات دیگر است که این ۲ سیاست به صورت جدی در این موسسه دنبال می شود.

وی با بیان اینکه بیشتر در زمینه تغییر ارقام باغات موجود کار می کنیم افزود: همچنین برای توسعه برخی محصولاتی مانند توت فرنگی ، بادام ، پکان (گردوی گرمسیری آمریکایی) به دنبال معرفی ارقام جدید آن هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور به تغییر ارقام برخی محصولات باغی اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه چهار رقم گردوی ایرانی معرفی شده که قابل رقابت با دیگر ارقام است؛ در زمینه ارقام پسته پارسال رقم معرفی کردیم امسال هم دنبال رقمهای جدید برای تغییر ارقام باغات موجود هستیم.

پارسال ۳۰ رقم جدید محصولات باغی معرفی شد

طاهری ادامه داد: همچنین در زمینه توسعه محصولاتی مانند عناب، کنار و محصولات گرمسیری برنامه برای معرفی رقم های جدید داریم و خیلی مصر هستیم که ارقام با کیفیت معرفی کنیم تا مورد استقبال قرار گیرد ، اصلا پیگیر کمیت نیستیم، لذا به دنبال برنامه منسجم جدید ارقام هستیم.

اکنون که با مشکل آب روبرو هستیم قیمت محصول مقرون به صرفه نیست؛ دولت جدید در این زمینه فکری کند تا محصولات ارزش پیدا کنند و کشاورزان نفع ببرند

وی تصریح کرد: سعی می شود از ارقام خارجی در قالب باغات ساگازی استفاده شود که در این زمینه تحقیقاتی در دنیا صورت گرفته است که پیگیر هستیم تا نتایج این تحقیقات را بومی و اجرایی کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ رقم جدید محصولات باغی مانند کنار ، گردو ، آلبالو و گیلاس زود رس و زرد آلو معرفی شد افزود: امسال هم سه تا چهار رقم جدید بادام ، سه رقم توت فرنگی و زرد آلو معرفی می شود.

وی اضافه کرد: همچنین ۲ رقم انار نرم هسته که حاصل تلاش محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد است برای نخستین بار در کشور معرفی می شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور تصریح کرد: رویکرد موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور بهبود وضعیت باغات موجود، حل مشکلات ، بررسی انتقال دانش برای رفع مشکلات است.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با بیان اینکه استان یزد همیشه با توجه به منابع آبی کم در کشور پیشران بود افزود: اکنون کم آبی ، پایین بودن کیفیت آب و خاک ، آفات و بروز بیماریهای نوظهور، گسترش و تنوع علف های هرز ، کمبود نهاده های با کیفیت در همه کشور به صورت مشابه وجود دارد که باید مسوولان کشور چاره جویی کنند.

طاهری اضافه کرد: با توجه به تغییر اقلیم و کم آبی، مشکلاتی در حوزه باغبانی کشور ایجاد شده که راه حل ان اجرای الگوی کشت است باید سند امنیت غذایی در این بخش پیاده کنیم که براساس این سند باید بیش از ۷۰۰ هزار هکتار کاهش خالص در سطح باغبانی کشور صورت گیرد تا این عرصه نظم پیدا کند و بتواند آب خود را تامین کند و محصول با کیفیت تولید شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور همچنین در کمیته نهال استان شرکت و از کلکسیون توارثی انار و یک واحد گلخانه ای یزد بازدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha