مطالبات کشاورزان فارس از دولت چیست؟ + فیلم

شیراز-ایرنا- رییس صنف کشاورزی استان فارس با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان به بیان بخشی از مطالبات آنان از جمله بازنگری در قیمت گندم و پرداخت بموقع محصول خریداری شده و رفع دغدغه برق چاههای کشاورزی پرداخت .

حیدر شیبانی سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر مشکلاتی پیش روی کشاورزان فارس وجود دارد که موجبات نگرانی این قشر را فراهم کرده؛ مشکلاتی که حل آنها حمایت دولت را می‌طلبد.

ضرورت حل دغدغه قطعی برق چاه‌های کشاورزی

رییس صنف کشاورزی فارس یکی از این مشکلات را قطعی برق چاه‌های کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان فارس در چهار یا پنج ماه از سال با قطعی برق چاه‌های کشاورزی رو به رو هستند که این قطعی در سال‌های گذشته از سه ساعت در روز آغاز شده و در سال جاری به ۶ساعت در روز رسیده که این سیاست افزون بر آسیب‌های جدی که به تجهیزات چاه‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد می‌کند باعث کاهش تولید هم می‌شود.

لزوم راهکار برای افزایش سوخت دستگاه‌های کشاورزی و پرداخت به موقع بهای گندم

وی کاهش سوخت دستگاه‌های کشاورزی در پی اجرای طرح‌ها در این بخش را از دیگر دغدغه‌های کشاورزان قلمداد کرد و افزود: عدم پرداخت به موقع بهای گندم تحویلی از سوی کشاورزان هم مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر ایجاد کرده؛ بهره برداران که مسئولیت خطیر امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند توقع دارند که بهای گندم به عنوان یک محصول استراتژیک به موقع پرداخت شود، آنها معتقدند بهای گندم باید بر اساس آنالیز هزینه‌های تولید که بسیار بیشتر از مبلغ تعیین شده است صورت گیرد.

شیبانی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده؛ این در حالیست که با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید این رقم بایستی معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی فارس گفت: در استان فارس برداشت گندم از دهم یا یازدهم فروردین ماه از شهرستان‌های جنوبی مهر و لامرد آغاز می‌شود که این روند برداشت تا پایان مردادماه و در شهرستان‌های اقلید، آباده و صفاشهر ادامه می‌یابد؛ در واقع طول دوران برداشت گندم در فارس پنج ماه است و هنوز یک ماه و نیم دیگر به پایان برداشت محصول باقی مانده است.

به گفته او تاکنون بیش از ۷۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که از این میزان ۴۰۵ هزار تن آن به سازمان تعاون روستایی و ۳۳۵ هزار تن هم به صورت مستقیم به سیلوها و انبارهای شرکت غله تحویل داده شده است.

کشاورزان نیازمند رهاسازی به موقع آب از سد درودزن و افزایش قیمت جو

شیبانی عدم رهاسازی به موقع آب از سد درودزن را از مهمترین مشکلات افراد فعال در بخش کشاورزی فارس در این محدوده دانست و گفت: امسال کشاورزان حوزه پایین دست سد درودزن به دلیل بارندگی ناکافی در فصل زمستان و عدم رهاسازی به موقع آب این سد متضرر شدند.

او که معتقد است پایین بودن قیمت جو در بازار نیز آسیب بسیاری به کشاورزان در این بخش وارد کرده، افزود: در حال حاضر هر کیلو جو در بازار با قیمت هشت هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ البته در هفته‌های اخیر در برخی شهرستان‌های شمالی فارس خرید تضمینی جو توسط سازمان تعاون روستایی انجام شده که جای قدر دانی دارد؛ اما این اقدام باید زودتر و با قیمت مناسب‌تر انجام می‌شد و در سایر شهرستان‌ها نیز صورت می‌گرفت.

نگرانی کشاورزان از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی

رییس اتاق اصناف کشاورزی فارس گفت: کشاورزان فارس دغدغه بسیاری در خصوص صندوق بیمه محصولات کشاورزی دارند زیرا این صندوق که می‌بایست به عنوان پشتیبان کشاورزان فعالیت کند به تعهد خود عمل نکرده و این اتفاق موجب نگرانی شدید کشاورزان و بهره‌برداران شده؛ لذا انتظار می‌رود این صندوق به حمایت از بهره‌برداران ورود جدی داشته باشد تا بتواند بخشی از خساراتی که خشکسالی، بارندگی و آفات مختلف به محصولات کشاورزان تحمیل کرده را جبران کند.

ضرورت تحویل به موقع کود شیمیایی

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی فارس عدم تحویل به موقع کود شیمیایی به ویژه کود اوره را نیز به عنوان مهمترین مشکلات کشاورزان مطرح کرد و گفت: از اسفند ماه۱۴۰۲ کود شیمیایی خریداری شده اما هنوز تحویل داده نشده و کارمزد کود از ابتدای سال ۱۴۰۲هنوز پرداخت نشده، برای حل این مشکل نیز کشاورزان نیازمند حمایت دولت هستند.

وی پیشنهاد داد: برای حل مشکل تحویل به موقع کودهای شیمیایی پیشنهاد می‌شود که درگاه الکترونیکی پرداخت در سامانه پایش کود پیش‌بینی شود تا کشاورزان بتوانند وجه پول را مستقیما به حساب دولت واریز کنند.

اتفاقات خوب کشاورزی فارس؛ از صدور شناسنامه‌ تا انعقاد تفاهم‌نامه

وی با بیان اینکه از سال گذشته وارد ساختار جدیدی به نام اتاق اصناف کشاورزی شدیم، گفت: تاکنون ۶۵ اتحادیه صنفی کشاورزی و ۲۷ اتاق اصناف کشاورزی در ۳۷ شهرستان فارس تشکیل شده که از این مجموع ۲۳ اتاق و ۵۹ اتحادیه به ثبت رسیده؛ امیدواریم که اتحادیه مابقی شهرستان‌ها نیز تا پایان مردادماه تشکیل شود.

شیبانی صدور شناسنامه باغات و صدور شناسنامه محصول و QRcode را از مهمترین اقدامات اتاق اصناف کشاورزی فارس دانست و افزود: در آذرماه ۱۴۰۲ تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق اصناف کشاورزی و مدیریت ترویج جهاد کشاورزی به منظور آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی منعقد شد که این اقدام در تمامی شهرستان‌ها صورت گرفت.

رییس صنف کشاورزی فارس اضافه کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با بانک مسکن با هدف اعطای تسهیلات به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی برای ساخت و خرید مسکن و همچنین خرید نهاده‌های کشاورزی از دیگر اتفاقات خوبی بود که کمک شایانی به حل دغدغه افراد فعال در این قشر کرد.

وی ادامه داد: اتاق اصناف کشاورزی در جلسات مخالف اعم از شورا، کمیته‌ها، کارگروه‌ها و جلسات مربوط به بخش کشاورزی شرکت کرده و طی مکاتباتی که داشتیم در شهرستان‌ها نیز مدیران اجرایی اتاق اصناف کشاورزی به نمایندگی از بهره‌برداران در جلسات تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر بخش کشاورزی حضور می‌یابند.

رییس صنف کشاورزی فارس ضمن تشکر از تعامل استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی و سایر دستگاه‌های دولتی با صنف کشاورزان گفت: بدون شک حل تمامی مشکلات کشاورزان فارس در توان مسئولان و متولیان بخش کشاورزی در استان نیست و این مهم حمایت مسئولان کشوری و اعمال سیاست‌های صحیح در بخش کلان را می‌طلبد.

شیبانی از کشاورزان و بهره‌برداران فارس برای حضور پرشور در انتخابات تشکر کرد و گفت: جا دارد از کشاورزان و بهره‌برداران فارس که با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی در تعیین سرنوشت کشور مشارکت داشتند تشکر و قدردانی کنم.

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی فارس یادآور شد: بخش کشاورزی اقتدار اصلی هر نظام اجتماعی و به عنوان صنعت مادر برای تأمین مواد اولیه سایر صنوف اعم از صنعتی و خدماتی تلقی می‌شود و از آنجا که استان فارس نیز یکی از استان‌های مطرح و پیشگام در زمینه کشاورزی به شمار می‌رود نیاز است که دولت توجه ویژه‌ای به این بخش بخصوص در استان پهناور فارس داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha