عمر ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم ۱.۵ سال کاهش یافت

تهران- ایرنا- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از کاهش ۱.۵ ساله عمر ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد محمدی بخش» امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به خبرنگاران افزود: در روز آغازین فعالیت دولت سیزدهم عمر ناوگان هوای کشور ۲۸.۵ سال بود که امروز به ۲۶ سال کاهش یافته است.
وی بیان داشت: تا پیش از استقرار دولت سیزدهم ۱۳۷ فروند هواپیما با عمر ۲ سال تا ۳۰ سال و بالاتر زمین گیر بود که عامل اصلی آن تحریم‌ها بود.
محمدی‌بخش خاطرنشان کرد: در این زمینه از همان ابتدای کار برنامه‌ریزی شد که کدام هواپیماها قابلیت بازگشت به ناوگان دارند و در این راستا ۴۱ فروند هواپیما نیز از رده خارج شد.
وی در پاسخ به ایرنا در خصوص توسعه حوزه کارگو و حمل و نقل بار تجاری هوایی، تصریح کرد: در این زمینه امروز دست بلند نظام را داریم و به پنج قاره جهان پرواز داریم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: هواپیماها در این حوزه بارهای ۱۰ تن تا ۱۰۰ تن را جابه‌جا می‌کنند که شامل دام زنده، گوشت گرم، لوازم پزشکی، لوازم استراتژیک و غیره است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه‌داد: با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه که حتی سوختگیری هواپیماهای ما در خارج از کشور با محدودیت مواجه شده است، اما توانستیم ۲هزار قطعه این صنعت را طراحی کرده و در تیراژ ۳۰۰ هزار قطعه بسازیم، همچنین در تولید روغن هواپیما به خودکفایی رسیدیم.
وی اظهار داشت: برای توسعه میادین نفتی و جابه‌جایی مهندسان باید هلیکوپتر پرواز کند، همچنین برای اطفای حریق به خصوص در جنگل‌ها و غیره نیازمند هواپیماهای خاص هستیم و ورود هواپیما و هلیکوپتر در این زمینه‌ها انجام شده است.
محمدی‌بخش به طور نمونه به کمک به کشورهای گرجستان، پاکستان، عراق و ترکیه از سوی کشورمان در زمینه اطفای حریق در سال‌های گذشته اشاره کرد.
وی همچنین در خصوص پرواز شرکت‌های خارجی در داخل کشور، گفت: این موضوع قانون دارد و قانونگذار اختیار را به صنعت هوانوردی داده است، اما ملاحظاتی نیز در کمیسیون‌های امنیتی کشور در این زمینه وجود دارد.
این مقام مسئول تاکید کرد: این مساله یک امتیاز برای کشور است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: امروز تعداد ناوگان هوایی کشورمان متناسب با تقاضای موجود نیست، به طوری که با این جمعیت و اقلیم و فرودگاه‌های موجود، کشور نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیما هستیم، در حالی که موجودی هواپیماهای کشور کمی بیش از ۲۰۰ فروند است.
وی گفت: آمارها نشان داده حوزه پرواز جای خود را در سبد خانوار مردم باز کرده است و آن را در افزایش پروازهای مناسبتی از جمله در اربعین، نوروز و حج تمتع، همچنین افزایش پروازهای خارجی به ویژه به امارات، ترکیه و عراق شاهدیم.

نرخ بلیت هواپیما
وی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: با قیمت‌های دستوری و سرکوبی، همچنین رها شدگی نمی‌توان ایرلاین‌ها را اداره کرد؛ بر این اساس رای دیوان عدالت اداری را لازم الاجرا می‌دانیم و قانون را اجرا می‌کنیم.
محمدی بخش یادآور شد: با استقرار دولت سیزدهم کاهش ۱۵ درصدی نرخ بلیت هواپیماها را شاهد بودیم که در تیر ماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، در دی ماه همان سال ۹ درصد ارزش افزوده به قیمت بلیت‌ها اضافه شد و در اردیبهشت ماه سال گذشته ۲۹ درصد به قیمت‌های دی ماه ۱۴۰۰ اضافه شد.
وی ادامه‌داد: با احتساب این موارد، همچنین در نظر داشتن نوسانات نرخ ارز (که مرجعی برای تصمیم گیری در این زمینه است)، قیمت‌های جدید ابلاغ شده است. با این حال سازمان هواپیمایی کشوری برای دفاع از حقوق مردم، همچنین با توجه به سوخت ارزان لیتری ۶۰۰ تومان که در اختیار ایرلاین‌ها قرار می‌دهد، در این زمینه دفاعیه داده و پای آن نیز ایستاده است؛ به این معنی که نه متوقف کردن قیمت‌ها را قبول داریم و نه آزادسازی نرخ‌ها به این شکل را می‌پذیریم.
محمدی بخش اضافه کرد: با وجود همه این تلاش‌ها و حتی درخواست اعمال ماده ۹۱ و بازگشت به شورای عالی هواپیمایی در قیمت‌گذاری، اما در نهایت رای دیوان عدالت اداری تایید شد و ما نیز تابع قانون هستیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه تابع قوانین و رای دیوان عدالت اداری در خصوص تعیین نرخ بلیت هواپیما هستیم، گفت: همزمان از سران قوا خواسته ایم که به مساله تعیین نرخ بلیت هواپیما ورود کنند و خواسته خود را پیگیری می‌کنیم. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha