توجه به ایمنی و امنیت حوزه هوایی در عالی‌ترین سطح در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طی سه سال گذشته در دولت سیزدهم، در صنعت هوایی دو مقوله ایمنی و امنیت در عالی‌ترین سطح و به شکل نظام‌مند و سختگیرانه مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد محمدی بخش» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم افزود: حوزه هوایی در لبه فناوری حرکت می‌کند و در کشورمان به دلیل مواجهه با تحریم‌ها، مردم پایه بودن آن و همچنین انتشار اخبار این صنعت در کسری از ثانیه به وسعت کره زمین، همواره حائز اهمیت بوده و هست.
وی بیان داشت: یکی از مولفه‌های اثرگذار در کشور توسعه یافته و در حال توسعه، توسعه یافتگی در حوزه هوایی است.
محمدی‌بخش خاطرنشان‌کرد: در سه سال گذشته با وجود مواجهه با انواع تحریم‌ها و مشکلات، اما ایمنی و امنیت در صنعت هوایی در عالی‌ترین سطح رعایت شد.
وی ادامه داد: امروز ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان پرواز دارند و در حوزه حمل باری با پنج قاره جهان کار می‌کنیم.

ورود بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی
محمدی بخش با اشاره به توسعه بخش هوایی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی طراحی شده در دولت سیزدهم گفت: در ۳۳ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی اضافه شد که اکنون ۵۵ فروند از آنها در چرخه عملیاتی مشغول فعالیت است.

طراحی و داخلی‌سازی ۲ هزار قطعه

وی خاطرنشان کرد: در موضوع تاب آوری در سال‌های گذشته در تامین و تعمیر قطعات و تعمیر قطعات با مشکلات متعددی مواجه بودیم، اما به همت شرکت‌های دانش بنیان این زنجیره دانشی در کشور شکل گرفت و تاکنون بیش از ۲ هزار قطعه هوایی طراحی و ساخته شده و افزون بر ۳۰۰ هزار قطعه نیز وارد ناوگان شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

محمدی بخش با اشاره به توانمندی نیروهای ایرانی در تعمیر و اورهال هواپیماها، تصریح کرد: امروز در حوزه های تعمیرات، آموزش و اورهال هواپیماها هیچ نیازی به اعزام افراد به خارج از کشور نداریم و هیچ هواپیما یا بالگردی به این منظور روانه خارج از کشور نمی‌شود. در این زمینه حتی میزبان هواپیماها و بالگردهای دیگر کشورها هستیم.

محمدی بخش با اشاره به توانمندی نیروهای ایرانی در تعمیر و اورهال هواپیماها، تصریح کرد: امروز در حوزه های تعمیرات، آموزش و اورهال هواپیماها هیچ نیازی به اعزام افراد به خارج از کشور نداریم و هیچ هواپیما یا بالگردی به این منظور روانه خارج از کشور نمی‌شود. در این زمینه حتی میزبان هواپیماها و بالگردهای دیگر کشورها هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: در آغاز به کار دولت سیزدهم تعداد زیادی هواپیما با عمر ۲ سال تا ۳۰ سال و بالاتر زمین گیر بودند، خروج متخصصان از کشور از جمله به کشورهای همسایه، تشدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا (به طوری که حتی ایرباس‌ها و ATRهای برجامی نیز به دلیل جزئی‌ترین مواردی که با ما همکاری نمی‌کردند زمین‌گیر شده بودند)، حملات سایبری متعدد و تاثیر روانی حادثه هواپیمای اوکراینی، با مشکلات متعددی در این صنعت مواجه بودیم.
وی اظهار داشت: در این راستا یک برنامه یک ساله و سه برنامه سه ساله با چهار راهبرد تاب آوری، توسعه ناوگان، نوسازی و ساخت هواپیمای بومی در دستور کار ما قرار گرفت.
محمدی بخش تصریح کرد: انعقاد بیش از ۴۰ موافقتنامه با همسایگان و دیگر کشورها، امضای تفاهمنامه با روسیه به عنوان یک کشور صاحب فناوری هوایی و پذیرش استانداردهای دو طرف در حوزه‌های آموزش، طراحی و ساخت، طرح شکایت از آمریکا به دلیل جلوگیری از حق مسلم ما در حوزه هوایی، یادداشت تفاهم همکاری با امارات و همچنین با دفتر منطقه‌ای ایکائو، از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه هوایی کشور در دولت سیزدهم است.

این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد پس از سال‌ها، افتتاح فرودگاه تنب، طراحی هواپیمای سیمرغ، ارائه سرویس یک‌هزار و ۳۰۰ پهپاد در زمینه‌های کشاورزی، تصویربرداری، معدنی، نقل و انتقال بسته های پستی و غیره، همچنین فعالیت ۲۷۰ هواپیما و هلی‌کوپتر در حوزه فوق سبک، از جمله اقدامات انجام شده طی سه سال خدمت دولت سیزدهم است.

وی یاداوری کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت حامل پرچم که در زمان آغاز به کار دولت دچار ضعف و زمین‌گیری جدی بود، امروز به عنوان یک شرکت تراز اول مطرح است که به فرودگاه‌های تراز نخست جهان پرواز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha