به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد محمدی بخش» امروز (سهشنبه) در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم افزود: حوزه هوایی در لبه فناوری حرکت میکند و در کشورمان به دلیل مواجهه با تحریمها، مردم پایه بودن آن و همچنین انتشار اخبار این صنعت در کسری از ثانیه به وسعت کره زمین، همواره حائز اهمیت بوده و هست.
وی بیان داشت: یکی از مولفههای اثرگذار در کشور توسعه یافته و در حال توسعه، توسعه یافتگی در حوزه هوایی است.
محمدیبخش خاطرنشانکرد: در سه سال گذشته با وجود مواجهه با انواع تحریمها و مشکلات، اما ایمنی و امنیت در صنعت هوایی در عالیترین سطح رعایت شد.
وی ادامه داد: امروز ۲۸ شرکت هواپیمایی خارجی به کشورمان پرواز دارند و در حوزه حمل باری با پنج قاره جهان کار میکنیم.
ورود بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی
محمدی بخش با اشاره به توسعه بخش هوایی به عنوان یکی از راهبردهای اساسی طراحی شده در دولت سیزدهم گفت: در ۳۳ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی اضافه شد که اکنون ۵۵ فروند از آنها در چرخه عملیاتی مشغول فعالیت است.
طراحی و داخلیسازی ۲ هزار قطعه
وی خاطرنشان کرد: در موضوع تاب آوری در سالهای گذشته در تامین و تعمیر قطعات و تعمیر قطعات با مشکلات متعددی مواجه بودیم، اما به همت شرکتهای دانش بنیان این زنجیره دانشی در کشور شکل گرفت و تاکنون بیش از ۲ هزار قطعه هوایی طراحی و ساخته شده و افزون بر ۳۰۰ هزار قطعه نیز وارد ناوگان شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
محمدی بخش با اشاره به توانمندی نیروهای ایرانی در تعمیر و اورهال هواپیماها، تصریح کرد: امروز در حوزه های تعمیرات، آموزش و اورهال هواپیماها هیچ نیازی به اعزام افراد به خارج از کشور نداریم و هیچ هواپیما یا بالگردی به این منظور روانه خارج از کشور نمیشود. در این زمینه حتی میزبان هواپیماها و بالگردهای دیگر کشورها هستیم.
محمدی بخش با اشاره به توانمندی نیروهای ایرانی در تعمیر و اورهال هواپیماها، تصریح کرد: امروز در حوزه های تعمیرات، آموزش و اورهال هواپیماها هیچ نیازی به اعزام افراد به خارج از کشور نداریم و هیچ هواپیما یا بالگردی به این منظور روانه خارج از کشور نمیشود. در این زمینه حتی میزبان هواپیماها و بالگردهای دیگر کشورها هستیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: در آغاز به کار دولت سیزدهم تعداد زیادی هواپیما با عمر ۲ سال تا ۳۰ سال و بالاتر زمین گیر بودند، خروج متخصصان از کشور از جمله به کشورهای همسایه، تشدید تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا (به طوری که حتی ایرباسها و ATRهای برجامی نیز به دلیل جزئیترین مواردی که با ما همکاری نمیکردند زمینگیر شده بودند)، حملات سایبری متعدد و تاثیر روانی حادثه هواپیمای اوکراینی، با مشکلات متعددی در این صنعت مواجه بودیم.
وی اظهار داشت: در این راستا یک برنامه یک ساله و سه برنامه سه ساله با چهار راهبرد تاب آوری، توسعه ناوگان، نوسازی و ساخت هواپیمای بومی در دستور کار ما قرار گرفت.
محمدی بخش تصریح کرد: انعقاد بیش از ۴۰ موافقتنامه با همسایگان و دیگر کشورها، امضای تفاهمنامه با روسیه به عنوان یک کشور صاحب فناوری هوایی و پذیرش استانداردهای دو طرف در حوزههای آموزش، طراحی و ساخت، طرح شکایت از آمریکا به دلیل جلوگیری از حق مسلم ما در حوزه هوایی، یادداشت تفاهم همکاری با امارات و همچنین با دفتر منطقهای ایکائو، از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه هوایی کشور در دولت سیزدهم است.
این مقام مسئول خاطرنشانکرد: بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد پس از سالها، افتتاح فرودگاه تنب، طراحی هواپیمای سیمرغ، ارائه سرویس یکهزار و ۳۰۰ پهپاد در زمینههای کشاورزی، تصویربرداری، معدنی، نقل و انتقال بسته های پستی و غیره، همچنین فعالیت ۲۷۰ هواپیما و هلیکوپتر در حوزه فوق سبک، از جمله اقدامات انجام شده طی سه سال خدمت دولت سیزدهم است.
وی یاداوری کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت حامل پرچم که در زمان آغاز به کار دولت دچار ضعف و زمینگیری جدی بود، امروز به عنوان یک شرکت تراز اول مطرح است که به فرودگاههای تراز نخست جهان پرواز دارد.
نظر شما