۱۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85534349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تداوم بن‌بست سیاسی در فرانسه همزمان با اختلاف آشکار میان احزاب

تهران-ایرنا- رهبران سیاسی در فرانسه از جبهه چپ‌گرا که در انتخابات پارلمانی فرانسه بیشترین آرا را کسب کرده، مدعی‌اند می‌توانند به تنهایی کشور را اداره کنند اما میانه روها می گویند: «به ما نیاز دارید».

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: میانه روها در فرانسه می گویند باید نقشی در اداره کشور داشته باشند زیرا چپ ها نتوانستند اکثریت را کسب کنند.

این رسانه افزود: نتیجه غیرمنتظره انتخابات زودهنگام در فرانسه این کشور را در وضعیت نامعلومی، درست قبل از بازی های المپیک پاریس قرار داده و مسیر مشخصی برای ایجاد دولتی باثبات که بتواند قوانین را در پارلمانی چندپاره تصویب کند، وجود ندارد.

حزب چپ گرای جبهه مردمی جدید (NFP) بیشتر کرسی ها را در مجلس ملی به خود اختصاص داد اما نتوانست اکثریت مطلق را کسب کند. میانه روهای وابسته به امانوئل مکرون رئیس جمهور نیز در جایگاه دوم قرار گرفتند و راست افراطی فرانسه در این انتخابات رتبه سوم را کسب کرد.

رهبران حزب NFP از زمان اعلام نتایج شوکه کننده ای که از یکشنبه شب و بعد از مرحله دوم انتخابات منتشر شد، بارها پشت درهای بسته تشکیل جلسه داده اند و تلاش کرده اند درباره این که کدام یک نخست وزیر شوند و دستیابی به دولت بدون اکثریت به توافق برسند.

ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ گرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» گفته است دولت NFP باید به طور کامل برنامه های خود را اجرا کند که شامل افزایش حداقل دستمزدها، کاهش سن بازنشستگی و کنترل قیمت سوخت، برق و برخی موادغذایی اصلی است.

تداوم بن‌بست سیاسی در فرانسه همزمان با اختلاف آشکار میان احزاب

وی در مصاحبه روز دوشنبه با تلویزیون TF۱ هر گونه ایده تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب خارج از NFP را رد کرد و گفت برنامه های سیاسی را «نمی توان قطعه قطعه کرد».

ملانشون گفت: این کشور از دروغ رهبران خود که وعده هایی را می دهند و چیز دیگری را اجرا می کنند، رنج می برد. به همین دلیل NFP باید به اصول بیان شده خود پایبند باشد.

اما میانه‌روها می‌گویند، حزب جبهه مردمی جدید بسیار کمتر از اکثریت لازم در انتخابات رای کسب کرده و برای اداره کشور به حمایت میانه روها نیاز دارد. آنها اشاره می کنند که حزب NFP باید تجزیه شود تا نیروهای میانه روتر آن بتوانند با ائتلاف گسترده چپ میانه، احزاب راست میانه و میانه روها ائتلاف سازی کند.

استفن سژورنه وزیر خارجه و از مقامات ارشد حزب رنسانس فرانسه در مصاحبه با تلویزیون LCI گفت: میانه روها آماده مذاکره با همه احزابی هستند که در ارزش های جمهوریخواهانه ما شریک هستند. پیش شرط های ما باید بررسی شوند اما خطوط قرمز ما مشخص هستند.

وی به حمایت از اتحادیه اروپا، اوکراین، مبارزه با نژادپرستی و یهودستیزی، انتقال سریع به اقتصاد سبز و حفظ تلاش ها برای ارتقا جایگاه جذاب فرانسه به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری اشاره کرد.

با این حال اولیویه فور، رهبر حزب سوسیالیست که از نظر تعداد کرسی ها دومین جایگاه را بعد از حزب فرانسه تسلیم ناپذیر در ائتلاف چپ های NFP کسب کرده پیشنهاد میانه روها درباره تجزیه احزاب چپ را رد کرد و گفت رای دهندگان سه بار در انتخابات پارلمان اروپا، دور نخست و دوم انتخابات پارلمان فرانسه دست رد به سینه دولت کنونی زدند.

وی گفت مردم فرانسه به روشنی گفته اند که دیگر سیاست هایی را که در دولت مکرون در ۷ سال گذشته دنبال شده است، نمی خواهند.

تداوم بن‌بست سیاسی در فرانسه همزمان با اختلاف آشکار میان احزاب

جانشیان احتمالی نخست وزیر کنونی فرانسه چه کسانی هستند؟

رویترز با اشاره به درخواست مکرون از گابریل اتل نخست وزیر فرانسه برای ماندن در پست خود در روز دوشنبه نوشت: در اردوگاه حزب NFP توافقی بر سر جانشین اتل وجود ندارد.

ملانشون و حزب فرانسه تسلیم شدنی او مدعی اند که باید یکی از اعضای این حزب نخست وزیر شود زیرا بیشترین کرسی ها را در بین همه احزاب ائتلاف چپ NFP کسب کرده است.

ملانشون در مصاحبه با FF۱ تمایل خود برای کسب کرسی نخست وزیر را رد نکرد اما مدعی شد او بخشی از راه حل -و نه مشکل-است. وی همچنین گفت، ما در بین خود درباره این موضوع بحث و چندین نامزد را پیشنهاد کرده ایم.

ملانشون از جمله به مانوئل بومپارد (Manuel Bompard)، ماتیلد پانو (Mathilde Panot) و کلمنس گوته (Clemence Guette) اشاره کرد.

اما دیگر رهبران حزب جبهه مردمی از احزاب سوسیالیست و سبز گفته اند که ملانشون خود نمی تواند نخست وزیر شود زیرا فردی بسیار تفرقه افکن است و درباره این که رئیس دولت فردی از حزب فرانسه تسلیم ناپذیر باشد توافقی وجود ندارد.

رسانه های فرانسه نیز به گمانه زنی درباره نامزد احتمالی نخست وزیری در این کشور اشاره دارند. از افرادی که نام آنها از زمان برگزاری انتخابات مطرح شده است می توان به رافائل گلوکسمن (Raphael Glucksmann) رهبر ائتلاف چپ های فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا و مارین توندلیه (Marine Tondelier) رهبر حزب سبز فرانسه اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha