حقوق کاربران و منافع تجاری سکوها حفظ شود/ شکایت از حجم بالای تبلیغات+ فیلم

تهران- ایرنا- معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با تاکید بر این‌که کاربران، سرمایه‌های اصلی سکوی اینترنتی (پلتفرم) هستند گفت: در حوزه تبلیغات یک رهاشدگی داریم که این طور نخواهد ماند، ما تلاش می‌کنیم حقوق کاربران و منافع تجاری سکوها در تبلیغات حفظ شود.

محمدحسن خلعتبری در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، بایدها و نبایدهای تبلیغات توسط رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را شرح داد و اظهار کرد: خود سکو درباره سیاست‌های تجاری اش تصمیم می گیرد. ما تلاش می کنیم حقوق کاربران و منافع تجاری سکوها همزمان حفظ شود. استاندارد تعریف‌شده‌ای در دنیا وجود دارد که ما تابع آن هستیم. سکوها هم باید تعامل بیشتری در مساله تبلیغات داشته باشند. الان در این حوزه یک رهاشدگی داریم که این طور نخواهد ماند. منافع کاربران برای ما جدی است و پای آن خواهیم ایستاد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تبلیغات توضیح داد: ما راجع به بازار و گردش مالی حدود ۶۰ همتی صحبت می کنیم که صنعت تبلیغات کشور است. ساترا به عنوان تنظیم‌گر بخشی حوزه تبلیغات، دستورالعملی را برای این گردش مالی وضع کرده است که ۹۶ بند و واحد دارد.

خلعتبری با یادآوری این‌که دستورالعمل ارتباطات تجاری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نوشته شده است تاکید کرد: برخی کشورها مثل حوزه اتحادیه اروپا از طریق دستورالعمل به تنظیم گری زیست بوم تبلیغات می‌پردازند. کشورهای قاره آمریکا در لایه سرمایه داری و تامین مالی تنظیم گری می کنند. چین و آسیای شرقی در این حوزه تصدی‌گری می‌کنند. بخش خصوصی آنها هم خیلی دخیل و تاثیرگذار است. ما رویکرد چندبعدی و چندجانبه را اتخاذ کردیم. هم دستورالعمل نوشتیم و هم در بحث زیست بومی ملی و تامین مالی ورود کردیم.

حقوق کاربران و منافع تجاری سکوها حفظ شود/ شکایت از حجم بالای تبلیغات+ فیلم

برخی استانداردهای بین‌المللی تبلیغات را رعایت نمی‌کنند

خلعتبری با تاکید بر این که بازیگران و سکوها برخی استانداردهای بین‌المللی تبلیغات را رعایت نمی‌کنند توضیح داد: مثلا تبلیغ بزرگسال نباید در محتوای کودک پخش شود. در این حوزه شکایت زیاد داریم که می گویند سکوها بحث رده بندی سنی در تبلیغات را رعایت نمی کنند. شاید خانواده‌ای نخواهد برای کودک سه ساله‌اش یک محصول بهداشتی خاص تبلیغ شود. ما به رسانه‌ها اعلام کردیم که مرتفع شود. مواردی را شناسایی کردیم و یک فرایند قانونی را در نظر گرفتیم. اگر رسانه برطرف نکند به کمیته تخلفات ساترا معرفی می‌شود. شاید مجوز تولید و انتشار داده نشود و یا مجوز خود سکو تعلیق شود.

دستورالعمل ارتباطات تجاری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نوشته شده است

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا افزود: تعداد نمایش تبلیغ برای هر محتوا میزان استانداردی دارد. ما شکایت های زیادی از سمت مردم داریم که ما زیاد تبلیغ می بینیم. کاربران چون پول ترافیک پرداخت می کنند باید کیفیت تبلیغ را انتخاب کنند. این کیفیت نباید با محتوای اصلی تفاوت محسوس داشته باشد.

وی ادامه داد: باید سطحی از اشتراک وجود داشته باشد که با پرداخت پول بیشتر تبلیغات نبینند. در دستورالعملی که نوشتیم تلاش می کنیم این نکات مرتفع شود. الان غلبه با سکوهایی است که در آن تبلیغات اجباری است. ما درک می‌کنیم که سکوها سیاست های تجاری دارند. هر سکویی که سیاست تجاری بهتری داشته باشد، دسترسی اش به تعداد کاربران بیشتر می شود.

خلعتبری حلقه مفقوده تبلیغات در کشور را همگرایی بین بازیگران اصلی تبلیغات در لایه حاکمیت و بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: ما باید نگاه توسعه ای به تبلیغات داشته باشیم. در فضای مجازی باید از ساز و کار سنتی نظارت بر تبلیغات فاصله بگیریم؛ در اینستاگرام امکان این که یک محتوای خاصی را بازگذاری کنی نداری و سیستم هوش مصنوعی ظرف چند ثانیه جلوگیری می کند؛ ما هم باید از ظرفیت هوش مصنوعی استفاده کنیم. سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی باید خودتنظیم‌گری کنند و حاکمیت مجبور به ورود نشود. ایده‌آل ما این خود تنظیم‌گری است ولی ما هم یک دستورالعملی وضع کردیم و اعمال خواهیم کرد. هر چه جلوتر رویم، سخت گیری و نظارت بیشتر می‌شود.

حقوق کاربران و منافع تجاری سکوها حفظ شود/ شکایت از حجم بالای تبلیغات+ فیلم

وی با یادآوری این که تعداد سکوهایی که تولید محتوا می‌کنند ۱۵ سکو است، گفت: میزان کاربران سکوهای مختلف با هم تعادل ندارد. در برخی سکوها یک میلیون بازدید در روز و در برخی صد هزار بازدید داریم.

حمایت از سکوهای کوچک و متوسط

خلعتبری با تاکید بر اهمیت حمایت از سکوهای کوچک و متوسط بیان کرد: ما سعی می کنیم فرایند بازارسازی طی شود. تسهیلاتی طراحی کردیم تا بازیگران کوچک و متوسط باید تقویت شود. به عنوان مثال طرح‌های برگزیده را از طریق واسطه‌ها تامین مالی خواهیم کرد. وام و تسهیلات نقدی هم پرداخت می‌کنیم. مشخص است که چه تعداد سکو تسهیلات مالی دریافت کرده‌اند. برخی سکوها که تبلیغات ندارند می‌توانند در طرح تبلیغاتی ما شرکت کنند و تبلیغات بگیرند. این که ما می‌خواهیم درآمد کوچکترها و متوسط‌ها را بیشتر کنیم زمان‌بر است. تا یکی دو سال پیش سه سکوی شاخص داشتیم که الان دارد پنج شش سکو می‌شود. ما در آینده بازار بالغ‌تری را خواهیم داشت.

حقوق کاربران و منافع تجاری سکوها حفظ شود/ شکایت از حجم بالای تبلیغات+ فیلم
محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا

خلعتبری با یادآوری این که چهار سکوی اول ما گردش مالی حدودا ۱۰ همتی دارند، بیان کرد: من به گردش مالی بخش صوت و تصویر فراگیر از محل حق اشتراک و تبلیغات و قراردادهای ترافیکی با اپراتورها اشاره می‌کنم و راجع به سود حرف نمی‌زنم.

وی افزود: در زیست بوم صوت و تصویر فراگیر یک سری منافع عمومی وجود دارد که یکی از آنها ارتقای آگاهی عمومی و اجتماعی است. ما از محل بودجه های دولتی امکاناتی را اختصاص می دهیم به سکوهایی که در امر افزایش آگاهی عمومی اثرگذار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha