برگی از تاریخ المپیک؛ وقتی جهان محو قدرت نابغه ایرانی شد

تهران- ایرنا- رمان زندگی ورزشی کیانوش رستمی شاید جذاب‌تر از هر ورزشکار دیگر باشد؛ المپینی که خود را درگیر قید و بند قوانین خاص فدراسیون و کادرفنی نکرد اما توانست فراتر از تصورات ظاهر شود.

به گزارش ایرنا، نام کیانوش رستمی در ورزش ایران با گریز از تمرینات گروهی پیوند خورده و حتی برخی به او لقب آقای سالار در ورزش ایران دادند اما کیانوش فلسفه خاص خود را برای تمرین کردن دارد و کمتر کسی به مانند او می‌تواند خود را یک تافته جدا بافته قلمداد کند. او به تمرین در خلوت عادت دارد و شاید این خلوت بود که کیانوش در آن اهدافی را در ذهن خود طراحی و به آن نیز رسید.

کیانوش کارنامه سفیدی در زندگی ورزشی دارد و اگر مصدومیت یا خودسری نبود بی‌تردید اکنون می‌توانست تنه به رکوردهای پیروس دایماس یونانی بزند. کیانوش نامش با پشتکار و تمرین گره خورده و همیشه آماده همکاری با افسران کنترل دوپینک است.

برگی از تاریخ المپیک؛ وقتی جهان محو قدرت نابغه کُرد شد

داستان کیانوش و تمرینات انفرادی به پیش از رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۱ فرانسه برمی‌گردد جایی که برخی اخبار آن زمان حکایت از آن دارد که کوروش باقری مربی وقت وزنه‌برداری به خاطر انضباط تیمی مجبور به تراشیدن موی سر او شد. اما قدرت کیانوش با زدن موی او کاهش پیدا نکرد بلکه این پولادمرد توانست در فرانسه نخستین عنوان قهرمانی خود را جشن بگیرد.

کیانوش در سال ۲۰۱۲ به همراه باقری راهی لندن شد تا نامش در جمع تاریخ‌سازان این رشته قرار گیرد. وی در المپیک لندن مدال برنز دسته ۸۵ کیلوگرم را کسب کرد. او با مهار ۱۷۱ کیلوگرم در یکضرب، ۲۰۹ کیلوگرم دوضرب و ثبت مجموع ۳۸۰ کیلوگرم به مدال برنز رسید اما با مثبت شدن تست دوپینگ آپتی آئوخادوف روسی، رستمی به نشان نقره این بازی‌ها دست پیدا کرد.

برگی از تاریخ المپیک؛ وقتی جهان محو قدرت نابغه کُرد شد

بازگشت کیانوش و دوستان از لندن همزمان با شورش آنان علیه کوروش باقری بود جایی که برخی پولادمردان در نظرسنجی یک رسانه به محمد بنا به عنوان برترین مربی ورزش کشور رای دادند و این آغاز بر خانه‌نشینی شماری از قهرمانان بود.

هر چند که با رفتن باقری و آمدن سجاد انوشیروانی و حسین توکلی بسیاری از قهرمانان وزنه‌برداری به اردو بازگشتند اما کیانوش همچنان به دنبال تمرینات انفرادی بود و در نهایت پیش از آغاز المپیک ریو راه خود را از تمرینات انوشیروانی جدا کرد.

او به صورت انفرادی تمرین و به مرز آمادگی رسید تا در ریو بتواند بالاتر از تائو تیان چینی به مدال طلا برسد. کیانوش این مدال را ثمره تمرینات خود دانست و بعد از آن نیز کمتر به تمرینات گروهی اضافه می‌شد. رستمی در المپیک ۲۰۱۶ با مهار ۱۷۹ کیلوگرم در یکضرب، ۲۱۷ کیلوگرم در دوضرب و ثبت مجموع ۳۹۶ کیلوگرم خوش‌رنگ‌ترین مدال زندگی ورزشی خود را ثبت کرد.

برگی از تاریخ المپیک؛ وقتی جهان محو قدرت نابغه کُرد شد

کیانوش پس از این مدال دیگر نتوانست اقتدار گذشته خود را تکرار کند و حتی به دست ۹۶ کیلوگرم نیز آمد اما نام وی با اوت پرتکرار همراه شود و این اتفاق مانع حضور کیانوش در المپیک توکیو شد. در آن دوره از المپیک، سهراب مرادی نیز به خاطر مصدومیت نتوانست امتیاز لازم را برای رسیدن به سرزمین آفتاب کسب کند.

کیانوش پس از مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ آمریکا مدال نقره یکضرب را کسب کرد اما نتوانست مجموعی را به نام خود ثبت کند. او در سال ۲۰۲۲ مدال نقره یکضرب مسابقات جهانی کلمبیا را به دست آورد اما در مجموع چهارم شد.

وی در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ آسیا نیز به عنوان قهرمانی دسته ۸۹ کیلوگرم رسید.

برگی از تاریخ المپیک؛ وقتی جهان محو قدرت نابغه کُرد شد

رستمی که یک اقلیم جدا برای خود در وزنه‌برداری درست کرده بود، در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نیز نتوانست مجموع را ثبت کند و در جهانی سال ۲۰۱۹ تایلند نیز با اوت کردن عملا سهمیه المپیک توکیو را از دست داد. رستمی که سودای سومین المپیک متوالی را در سر داشت، در مسابقات جام فجر حضور پیدا کرد اما بار دیگر نتوانست مجموعی را به نام خود ثبت کند تا همگان از غیبت وی در توکیو مطمئن شوند.

پایان رویای المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز زمانی بود که کیانوش به بهانه مصدومیت از حضور در رکوردگیری تیم ملی سرباز زد و در نهایت جای خود را به میرمصطفی جوادی داد. جوادی در عربستان قهرمان شد و سهمیه دسته ۸۹ کیلوگرم را در مسابقات جام جهانی تایلند قطعی کرد.

برگی از تاریخ المپیک؛ وقتی جهان محو قدرت نابغه کُرد شد

کیانوش که همواره از رفتار مسوولان وزنه‌برداری شاکی بود، در نهایت با طرح چند ادعای خاص به دنبال حاشیه‌سازی بود اما به هدف خود نرسید.

رستمی که پس از طلای المپیک با شرط عجیب پدر خود برای ازدواج روبرو بود، هیچگاه نتوانست آن شرط را به جای بیاورد. پدر رستمی بعد از کسب نشان طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو اعلام کرد: شرط موافقت من با ازدواج کیانوش گرفتن مدال طلای المپیک توکیو است.

این روزها که به المپیک پاریس نزدیک می‌شویم، کیانوش در سوگ پدر نشسته، پدری که همواره از او به عنوان حامی و قهرمان زندگی یاد می‌کرد.

بازخوانی بسیاری از اتفاقات زندگی رستمی و اشاره به تمرینات گروهی وی به معنای نادیده گرفتن اقتدار این پولادمرد کرمانشاهی نیست. کیانوش بی‌تردید نام بزرگی در وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود که با ۲ عنوان قهرمانی جهان و ۲ مدال المپیک برای همیشه در جمع مشاهیر ورزش قرار می‌گیرد. رستمی اکنون بعد از حسین رضازاده (۲ طلای المپیک) و محمد نصیری (یک طلا، یک نقره و یک برنز المپیک) سومین پولامرد پرافتخار ایران به شمار می‌رود.

برگی از تاریخ المپیک؛ وقتی جهان محو قدرت نابغه کُرد شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha