۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۷
کد خبر: 85534891
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

دانشمندان به صدای قلب خفاش‌ها گوش دادند+ فیلم

تهران- ایرنا- دانشمندان با استفاده از شیوه منحصر به فرد ضبط ضربان قلب خفاش‌ها، راهبردهای جذابی را کشف کردند که این حیوانات برای تقسیم‌بندی مصرف انرژی خود در فصول مختلف استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه فیز، محققان دانشگاه کنستانتس آلمان ضربان قلب خفاش‌ها را به مدت چند روز در طبیعت از جمله حین پرواز اندازه‌گیری کردند. این اولین باری است که این کار برای یک گونه خفاش انجام می‌شود.

آن‌ها برای ثبت ضربان قلب خفاش‌های نوکتول معمولی نر حین پرواز، فرستنده‌های ضربان قلب با وزن کمتر از یک گرم را به آن‌ها وصل کردند و سپس آن‌ها را در حالی که گاهی بیش از یک ساعت در جست‌وجوی غذا در پرواز بودند، در هواپیما همراهی کردند.

می‌توان از میزان ضربان قلب خفاش‌ها برای تعیین میزان مصرف انرژی آن‌ها استفاده کرد. فرستنده‌هایی که به خفاش‌ها وصل شده بود، سیگنال صوتی ضربان قلب آن‌ها را ارسال می‌کرد که با استفاده از گیرنده رادیویی ضبط می‌شد؛ البته این امر فقط در صورتی امکان داشت که گیرنده در چند صد متری خفاش‌ها قرار داشت.

نتایج این پژوهش که در Proceedings of the Royal Society B منتشر شد، نشان می‌دهد خفاش‌ها در طول یک روز چه میزان انرژی مصرف می‌کنند و از کدام راهبردهای صرفه‌جویی در انرژی برای زنده ماندن استفاده می‌کنند.

لارا کیچر (Lara Keicher)، یکی از محققان، می‌گوید: خفاش‌ها حیواناتی شگفت‌انگیز هستند که معمولاً زیستگاه خود را با ما انسان‌ها به اشتراک می‌گذارند؛ اما هنوز رازهای زیادی درباره آن‌ها وجود دارد هستند و ما هنوز پاسخ روشنی برای سؤالاتی ساده درباره آن‌ها نداریم؛ مثلاً اینکه چه مقدار غذا نیاز دارند و می‌توانند در فصول مختلف غذای کافی برای زنده ماندن پیدا کنند یا خیر.

دانشمندان به صدای قلب خفاش‌ها گوش دادند+ فیلم
هواپیمای دانشمندان برای پرواز با خفاش‌ها

وی می‌گوید: برای پیش‌بینی نحوه عملکرد خفاش‌ها در هنگام تغییر آب و هوا، دانستن میزان انرژی لازم برای آن‌ها بسیار مهم است.

دانشمندان با استفاده از شیوه منحصر به فرد ضبط ضربان قلب خفاش‌ها، راهبردهای جذابی را کشف کردند که این حیوانات برای تقسیم‌بندی مصرف انرژی خود در فصول مختلف استفاده می‌کنند.

یکی از نکاتی که دانشمندان به آن پی بردند این است که خفاش‌های نوکتول معمولی نر در تابستان تا ۴۲ درصد بیشتر از بهار، انرژی مصرف می‌کنند؛ زیرا خفاش‌ها در طول روزهای بهار به خواب کوتاه فرو می‌روند که نوعی از صرفه‌جویی در انرژی است و در آن، ضربان قلب آن‌ها به شش ضربه در دقیقه کاهش می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha