رعایت الگوی کشت، مزیت تخصیص کودهای یارانه‌ای در خراسان رضوی

مشهد-ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به مزیت الگوی کشت و تخصیص کودهای یارانه‌ای گفت: تمامی محصولاتی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان الگوی کشت تعیین شده باشند، کودهای یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

حسین عطائی سلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام با هدف حمایت از الگوی کشت با توجه به ضرورت اجرای آن در استان خراسان رضوی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۴ هزار تن انواع کودهای کشاورزی ازته، فسفاته و پتاسه در استان خراسان رضوی توزیع شده است، از این مقدار کودهای توزیع شده بیش از ۳۱ هزار تن ازته، هزار و ۷۶۲ تن پتاسه و هزار و ۳۴۷ تن فسفاته است.

به گفته وی، این میزان کود از مبادی حمل و پتروشیمی‌ها و همچنین محل ذخیره انبارها، از طریق شبکه بزرگ کارگزاران استان به مقصد ۱۸۵ کارگزار شرکت در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی ارسال شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی افزود: خوشبختانه این شرکت توانسته با توجه به پراکندگی جمعیت در شهرستان‌های استان با کارگزاران امین و مورد اعتماد قراردادهایی را منعقد تا به هنگام توزیع کود، کشاورزان از خدمات مورد نیاز بهره مند شوند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری دو جلسه کمیته فنی خراسان رضوی در سال جاری اظهار کرد: با توجه به درخواست های کشاورزان منطقه و بازدیدهای میدانی، امسال با ۲۴ کارگزار جدید به منظور تامین به موقع کود و دسترسی آسان کشاورزان منطقه، در شهرستان های مشهد، سرخس، خواف، نیشابور، چناران و فریمان قرارداد منعقد شده است.

عطائی سلامی تاکید کرد: این کودها بر اساس حواله الکترونیکی به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به صدور بیش از ۸۳ هزار حواله الکترونیک از ابتدای امسال تاکنون گفت: با توجه به بهره برداری وب سرویس شاهکار در وزارت جهاد کشاورزی، این سرویس در راستای اجرای قوانین پول‌شویی، بررسی آنلاین عملکرد کارگزاران، پیشگیری از وقفه در خدمت رسانی به کشاورزان، پایش و کنترل صحت توزیع کارگزاران راه اندازی شده است.

سیستم نظارت بر توزیع کود یارانه‌ای

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی افزود: مجوز صدور حواله الکترونیک سهمیه کودی کشاورزان صرفا پس از صحت سنجی و شناسابی مالکیت شماره همراه کشاورز بر اساس کدملی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیستم نظارت بر توزیع کود یارانه ای وجود دارد، ادامه داد: نظارت دقیق بر روی تمامی محموله‌ها از درب کارخانه یا کشتی تا زمان تحویل به کشاورزان به صورت دقیق انجام می‌گردد که پس از ثبت این اطلاعات در سامانه حمل و نقل و پایش مواد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و پنجره واحد سامانه ستاد مباره با قاچاق کالا و ارز قابل مشاهده است.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در استان خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود و در این عرصه ۳۶۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha