توزیع کود «اوره» بین کشاورزان خراسان رضوی از سرگرفته شد

مشهد-ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: توزیع کود «اوره» بین کشاورزان استان پس از توقف ۵۰ روزه توسط شرکت‌های پتروشیمی از سرگرفته شد.

حسین عطایی سلامی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت های پتروشیمی به دلیل پیگیری و تعیین تکلیف مطالبات خود در طول ۵۰ روز گذشته از تحویل کود اوره پیشگیری کرده بودند، اکنون سامانه پایش مواد کودی با ابلاغ مصوبه هیات دولت بازگشایی شده و صدور حواله کودهای شیمیایی یارانه‌ای در حال انجام است.

وی بیان کرد: برنامه تامین و توزیع کود اوره در سال جاری به میزان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از سوی وزارت جهاد کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و از طریق نهادهای مربوط به شرکت های پتروشیمی اوره‌ساز ابلاغ شده است، با این میزان سهمیه اوره بخش کشاورزی در سال جاری، می توان نیاز به نیتروژن کلیه محصولات کشاورزی در چارچوب الگوی کشت را تامین کرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس دستور و ابلاغ مدیر عامل و اعضای هیات مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مبنی بر توزیع هرچه سریع تر این نهاده راهبردی و رساندن آن به دست کشاورزان به منظور جلوگیری از کمبود کود جهت آغاز کشت پاییز، با ایجاد کارگروه و انجام هماهنگی با ادارات کشاورزی شهرستان ها و کارگزاران، روند توزیع و فروش کود اوره در سطح استان تسریع شد.

عطایی با تاکید بر اهمیت موضوع تامین، تدارک و جذب به موقع کودهای شیمیایی کشت پاییزه گفت: به منظور بررسی توزیع به موقع نیاز شهرستان ها به کود اوره، کارگروهی تشکیل و به صورت منطقه ای برای ۳۴ شهرستان برنامه ریزی‌های لازم برای کشت در قالب الگوی کشت انجام شد.

به گفته وی، فرمول کودی سایر محصولات الگوی کشت به منظور بارگزاری در سامانه پایش مواد کودی تعیین شد.

از اوره هم در کشاورزی و هم افزودنی خوراک دام ها استفاده می کنند، کاربرد اصلی آن تامین نیتروژن گیاهان است و باعث سرسبز دیده شدن گیاهان می شود و از طرفی به فرآیند فتوسنتز کمک ویژه ای می کند.

هم اکنون ۱۸۴ انبار استاندارد در شبکه مویرگی کارگزاری خراسان رضوی فعال است که کار ذخیره‌سازی و توزیع کودهای کشاورزی استان را بر عهده دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha