سهم نامزدها از "کیک مشارکت انتخاباتی" خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- بررسی "جغرافیای انتخابات" چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خراسان رضوی نشان می‌دهد که هرچند در نخستین نگاه سعید جلیلی اکثریت آرای این استان را از آن خود کرده، اما خاستگاه رای ۲ نامزد حاضر در این عرصه در هر یک از ۳۴ شهرستان متفاوت بوده و برآیند آنها، نتیجه انتخابات را رقم زده است.

به گزارش ایرنا، مجموع ساکنان ۳۴ شهرستان خراسان رضوی در مرحله اول و دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در چهار هزار و ۵۶۷ شعبه اخذ رای به ترتیب مشارکتی ۴۹.۳۹ و ۵۷.۹۸ درصدی داشتند که این ارقام بالاترین نرخ مشارکت انتخاباتی در میان استان های پرجمعیت کشور بوده است.

از مجموع ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۶۹۶ رای صحیح ماخوذه در دوره اول انتخابات در خراسان رضوی، سعید جلیلی ۵۰.۲ درصد آرا، مسعود پزشکیان ۲۷.۴ درصد، محمدباقر قالیباف ۱۷.۸ و مصطفی پورمحمدی هشت دهم درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

دومین دور انتخابات ریاست جمهوری، نیز در چهار هزار و ۵۶۷ شعبه اخذ رای خراسان رضوی برگزار شد که بر اساس اعلام رییس ستاد انتخابات، از مجموع شعب اخذ رای این استان، هزار و ۵۹ شعبه سیار و سه هزار و ۵۰۸ شعبه ثابت بود.

سهم نامزدها از "کیک مشارکت انتخاباتی" خراسان رضوی

سیدهادی طباطبایی اظهار کرد: با احتساب ۲ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۷۴۵ رای ماخوذه، ۵۷.۹۸ درصد از مردم استان در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشتند که این رقم نسبت به دور نخست رشد حدود هشت درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: از این تعداد، سعید جلیلی با یک میلیون و ۶۹۶ هزار و ۶ رای (حدود ۶۰ درصد) و مسعود پزشکیان با یک میلیون و ۸۰ هزار و ۶۷۵ رای (معادل حدود ۴۰ درصد) آرا را کسب کرده اند.

رشد آرای پزشکیان در مرحله دوم بیشتر بود

مقایسه آمار آرا در ۲ مرحله انتخابات حاکی از آن است که جلیلی با وجود افزایش ۱۰ درصدی میزان آرای خود در مرحله دوم، نتوانسته همه آرای دیگر نامزد اصولگرا، محمدباقر قالیباف، را جذب کند و البته در جذب افزایش مشارکت نیز نسبت به پزشکیان ناکام بوده است.

پزشکیان توانست آرای ۲۷ درصدی خود در دور نخست انتخابات در این استان را با جذب آرای جدید ناشی از افزایش مشارکت و احتمالا بخشی از آرای دیگر نامزدها، به حدود ۴۰ درصد برساند.

مشهد با داشتن بیش از نصف جمعیت و واجدان شرایط رای در خراسان رضوی، اهمیت ویژه ای در انتخابات در بعد ملی و استانی دارد

شهرستان مشهد در قالب سه بخش، چهار شهر و حدود ۳۰۰ روستای کوچک و بزرگ، افزون بر چهار میلیون نفر جمعیت دارد و با بیش از نیمی از جمعیت و واجدان شرایط رای استان خراسان رضوی، از این جهت اهمیت ویژه ای در انتخابات در بعد ملی و استانی دارد.

خاستگاه سه نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مشهد بود و از طرفی میزان رای ساکنان این کلانشهر مذهبی در عرصه استانی نیز بسیار تاثیرگذار است.

معاون سیاسی فرماندار مشهد در این خصوص گفت: مردم این شهرستان در مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکتی ۵۰.۱ درصدی داشتند.

مهدی ناصری، شمار واجدان شرایط رای در شهرستان مشهد را ۲.۴ میلیون نفر عنوان و بیان کرد: مجموع آرای ماخوذه صحیح این شهرستان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۷۰۹ رای بوده است.

وی اظهار کرد: جلیلی با کسب ۵۵.۲ درصد آرای دور نخست انتخابات،‌ ۶۶۳ هزار و ۷۳۲ رای، پزشکیان با کسب ۲۲.۶ درصد از مجموع آرا، ۲۷۲ هزار و ۱۷۸ رای، قالیباف با ۱۷.۳ درصد از مجموع آرا، ۲۰۷ هزار و ۸۸۷ رای و پورمحمدی نیز با هشت صدم درصد کل آرا، ۹ هزار و ۹۱۲ رای را کسب کرده اند.

ناصری، با بیان اینکه مشارکت مردم این کلانشهر در جریان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند گذشته نیز هفت درصد رشد داشت، اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش مشارکت، درک و بینش عمیق مردم این کلانشهر از ضرورت نقش‌آفرینی در کارزار سیاسی انتخابات بوده است.

سهم نامزدها از "کیک مشارکت انتخاباتی" خراسان رضوی

مشارکت انتخاباتی در مشهد تقریبا با استان هماهنگ بود

فرماندار مشهد مشارکت در مرحله نخست انتخابات را بالاتر از میانگین استان و کشور دانست و گفت: ایجاد فضای رقابتی و حضور همه گروه ها و جناح های سیاسی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیگر دلیل افزایش مشارکت در شهرستان مشهد بوده است.

محسن داوری در خصوص مرحله دوم انتخابات نیز گفت: از مجموع یک میلیون و ۳۹۰ هزار و ۱۶۰ برگه تعرفه رای مصرف شده، ۹۱۰ هزار و ۴۳۸ نفر، یعنی نزدیک به ۶۸ درصد به سعید جلیلی و ۴۴۷ هزار و ۲۶۳ نفر، معادل حدود ۳۲ درصد به مسعود پزشکیان رای دادند.

وی افزود: میزان مشارکت رای دهندگان مشهدی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۵۰.۱ درصد و دور دوم ۵۶.۷ درصد بود که نشان از رشد ۶.۵ درصدی آرا در این مرحله دارد.

با توجه به رشد ۱۳ درصدی آرای جلیلی و رشد ۱۰ درصدی آرای پزشکیان در مرحله دوم می توان گفت که الگوی افزایش آرا در مشهد نیز از آرای استانی تبعیت کرده، اما ارتقای آرای جلیلی در مشهد نسبت به استان بهتر بوده است.

سهم نامزدها از "کیک مشارکت انتخاباتی" خراسان رضوی

رای نخست شهرستان‌های تلفیقی خراسان رضوی از آن پزشکیان بود

البته الگوی مشارکت در همه شهرستان های خراسان رضوی از این روند تبعیت نمی کند، هر چند آرای جلیلی در ۲ دوره انتخابات بیشتر از رقبا بود اما شهرستان‌های تلفیقی و مرزی استان شامل "خواف، تربت جام، تایباد و صالح آباد" از این روند پیروی نکردند و در هر ۲ دوره به پزشکیان رای بیشتری دادند و روند مشارکت در این شهرستان ها، که همگی هم‌مرز با افغانستان هستند در دور دوم افزایش یافت اما میزان آن به اندازه دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی نبود.

فرماندار صالح آباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، میزان مشارکت مردم این شهرستان در دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را ۶۹ درصد اعلام کرد و گفت: از مجموع ۱۳ هزار و ۷۴۴ رای ماخوذه، پزشکیان هشت هزار و ۸۵۰ رای، جلیلی سه هزار و ۲۱۹ رای، قالیباف هزار و ۳۷۳ رای آورد و بقیه آرا مربوط به پورمحمدی و یا آرای باطله بوده است.

محمد علیمردانی با اشاره به مشارکت ۵۷.۳ درصدی واجدان شرایط در مرحله دوم انتخابات، افزود: از مجموع ۱۶ هزار و ۴۸۶ رای ماخوذه، پزشکیان ۱۲ هزار و ۵۵۲ رای و جلیلی سه هزار و ۷۹۸ رای کسب کرد که نشان دهنده رشد اندک آرای جلیلی در این شهرستان است.

بنا به اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی، کمترین میزان مشارکت در دور دوم انتخابات با ۵۲ درصد مربوط به شهرستان تلفیقی تایباد بود، در حالی که میانگین مشارکت این استان در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۵۷.۹۸ درصد بوده است.

فرماندار شهرستان تلفیقی تایباد نیز به ایرنا گفت: مردم این شهرستان مرزی در دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مشارکتی ۵۲ درصدی را رقم زدند در حالی که میزان مشارکت این شهرستان در دور نخست این رویداد سیاسی ۴۳ درصد بوده است.

مهدی شیردل افزود: ۴۳ هزار و ۹۹۷ رای ماخوذه صحیح مربوط به دور دوم این انتخابات بود که از این تعداد مسعود پزشکیان ۲۸ هزار و ۵۶۹ رای و سعید جلیلی ۱۵ هزار و ۴۲۸ رای را از آن خود کردند.

وی افزود: برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان تایباد ۸۰ شعبه ثابت و سیار شهری و روستایی پیش بینی شده بود و افزون بر هزار و ۴۰۰ نفر عوامل اجرایی این انتخابات بودند.

سهم نامزدها از "کیک مشارکت انتخاباتی" خراسان رضوی

الگوی متفاوت شهرستان‌های برتر در میزان مشارکت

مطابق اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی مردم شهرستان‌های "طرقبه شاندیز"، "میان جلگه" و "ششتمد" به ترتیب با ثبت مشارکت انتخاباتی ۹۳، ۸۸ و ۸۷ درصد واجدان شرایط، بیشترین میزان مشارکت را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در میان ۳۴ شهرستان خراسان رضوی به ثبت رساندند.

فرماندار شهرستان طرقبه - شاندیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شمار واجدان شرایط رای دادن در این شهرستان ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر بود که در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۷ هزار و ۳۲۵ نفر از این تعداد به پای صندوق آمده و مشارکتی ۹۳.۷۱ درصدی را ثبت کردند.

حمیدرضا ضیایی رحیمیان افزود: از مجموع آرای اخذ شده ۲۹ هزار و ۶۲۵ نفر به سعید جلیلی و ۱۶ هزار و ۷۱۴ نفر به مسعود پزشکیان رای داده اند و ۹۸۶ رای نیز باطله بوده است.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم طرقبه - شاندیز در دور نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حدود ۷۵ درصد بود، اضافه کرد: بر اساس اعلام دستگاه‌های خدماتی، شمار ساکنان شهرستان طرقبه-شاندیز حدود ۸۰ هزار نفر است که این جمعیت در ۲ شهر طرقبه و شاندیز و ۳۹ روستای دارای دهیاری سکونت دارند.

پیگیری خبرنگار ایرنا از برخی منابع در استانداری خراسان رضوی نشان می دهد بخشی از آرای اخذ شده در شهرستان ییلاقی طرقبه - شاندیز مربوط به مسافران و گردشگران مشهدی بوده است که در روز جمعه در این شهرستان حضور داشته و رای داده اند.

شهرستان ششتمد با مشارکت ۷۲ درصدی در دور نخست شهرستان برتر خراسان رضوی از نظر میزان مشارکت بود که در دور دوم انتخابات با ثبت مشارکت ۸۷ درصدی، رتبه سوم مشارکت در استان را کسب کرد.

فرماندار ششتمد با ابراز غرور از نقش‌آفرینی ممتاز مردم این منطقه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ما در این مسیر از همه ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی استفاده کرده و ضمن برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای آنان، توانایی این قشر موثر را به کار گرفتیم تا از رای هیچ کس، حتی افراد بیمار و سالمند که در خانه‌ مانده و توان آمدن به شعب رای‌ را نداشتند، غفلت نشود.

حسین ایثارگر با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر مشارکت فعالانه در انتخابات و تاثیرات ماندگار آن افزود: تمام سازوکارهای موجود در شهرستان برای رقم خوردن مشارکتی حداکثری در این عرصه سرنوشت ساز به کار گرفته شد که خوشبختانه نتیجه هم داد.

وی استفاده از ظرفیت روحانیت و مبلغان و اعزام آنان به روستاهای پرجمعیت منطقه را دیگر اقدام انجام شده برای رقم زدن این مشارکت بالا برشمرد و گفت: تلاش شد تا همه مردم نسبت به اهمیت انتخابات و مشارکت در این عرصه توجیه شده و برای حضور در پای صندوق های رای توجیه شوند.

فرماندار ششتمد، جانمایی و توزیع مناسب شعب رای در منطقه را از دیگر عوامل شکل‌گیری این مشارکت فراگیر دانست و افزود:‌ حتی مناطق گردشگری منطقه از جمله رودخانه ششتمد و نیز زیارتگاه موسوم به «سرمزار» را، که در روزهای تعطیل محل تجمع و حضور خانواده ها برای زیارت، تفرج و تفریح است، از قلم نینداخته و صندوق های سیار را برای گرفتن آرای حاضران گسیل کردیم که برای برخی از حاضران در این مناطق موجب شگفتی شده بود.

سهم نامزدها از "کیک مشارکت انتخاباتی" خراسان رضوی

الگوی مشارکت متفاوت در شهرستان بردسکن

فرماندار بردسکن در جنوب غرب خراسان رضوی در گفت وگو با ایرنا گفت: مردم این شهرستان در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با افزایش مشارکت از ۵۷ به ۷۱ درصد نتایج متفاوتی را رقم زدند.

علی دهقان‌زاده افزود: مردم بردسکن در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری بالاترین رای را به سعید جلیلی و در دور دوم این انتخابات بیشترین رای را به مسعود پزشکیان دادند.

وی بیان کرد: مجموع آرای ماخوذه شهرستان بردسکن در دور نخست انتخابات ۳۳ هزار و ۹۴۱ رای بود که از این تعداد جلیلی ۱۲ هزار و ۶۶۸ رای، پزشکیان ۱۲ هزار و ۲۹۹ رای، قالیباف هفت هزار ۴۴۹ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۴۰ رای کسب کردند.

مردم بردسکن در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری بالاترین رای را به سعید جلیلی و در دور دوم انتخابات بیشترین رای را به مسعود پزشکیان دادند

وی با یادآوری نزدیکی آرای جلیلی و پزشکیان در دور نخست انتخابات، ادامه داد: شمار واجدان شرایط رای در شهرستان بردسکن ۵۸ هزار نفر است که در دور نخست ۵۷ درصد از این افراد رای دادند.

فرماندار بردسکن گفت: در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از مجموع واجدان شرایط رای در این شهرستان، ۴۱ هزار و ۱۰۸ نفر، معادل ۷۱ درصد در پای صندوق های رای حضور یافتند.

وی افزود: از مجموع آرای ماخوذه مسعود پزشکیان با ۲۱ هزار و ۴۸۶ رای و سعید جلیلی با ۱۸ هزار و ۹۰۳ رای به ترتیب بیشترین آرا را از آن خود کردند و در حقیقت نتایج انتخابات با تغییر نرخ مشارکت تغییر کرد.

جغرافیای انتخابات کارگشای ارتباط با رای‌دهندگان

اکنون کشور و به تبع آن استان خراسان رضوی رقابت‌های نفس‌گیر و سنگین انتخاباتی را پشت سر گذاشته است و فارغ از میزان و پایگاه رای هر نامزد در هر شهرستان، امروز مسعود پزشکیان رییس جمهور منتخب همه مردم ایران است.

شاید با پایان یافتن انتخابات، برخی بررسی و انتشار این آمار، جغرافیای انتخاباتی و میزان مشارکت و جزییات آن را بی‌حاصل بدانند اما قطعا رییس جمهور منتخب برای تعامل و برقراری ارتباط بهتر با ساکنان هر استان، نیازمند توجه به الگو و میزان مشارکت انتخاباتی و میزان گرایش رای مردم هر استان به خود است.

بیشتر بخوانید:

مردم خراسان رضوی مشارکت انتخاباتی ۵۷.۹۸ درصدی را رقم زدند

رییس مجلس شورای اسلامی رای خود را در حرم مطهر رضوی به صندوق انداخت

فرماندار تایباد: مشارکت حداکثری در انتخابات نقشه های دشمنان را خنثی می کند

«میان جلگه» رتبه دوم مشارکت در انتخابات خراسان رضوی را کسب کرد

مشارکت مشهدی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری هفت درصد افزایش یافت

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha