رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی‌: سیستم قضایی و انتظامی مکمل هم در تامین امنیت هستند

ارومیه- ایرنا- رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: امنیت پایدار این استان حاصل تعامل و تفاهم مجموعه های انتظامی و قضایی بوده و همکاری خوبی در این خصوص شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا، ناصر عتباتی روز چهارشنبه در جلسه کمیته راهبری قضایی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ویترین ایجاد، تولید و ارتقای امنیت مجموعه‌های قضایی و انتظامی هستند و باید این ۲ مجموعه برای ایجاد امنیت در میدان باشند و دیگر مجموعه ها را پای کار بکشند.

وی با اشاره به اهمیت کمیته راهبری قضایی و انتظامی گفت: در جلسات این کمیته مباحث و مشکلات در قالب آمار به صورت ریز مطرح و با تعامل و توافق و پیگیری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی جلوگیری می شود و از این رو باید این جلسه هر ۲ ماه یکبار برگزار شود خصوصا در موضوع پیشگیری از جرایم علیه اموال و مالکیت که رو به گسترش است.

عتباتی با اشاره به سازش ۵۸ درصدی موضوعات ارجاع شده به واحدهای مددکاری کلانتری ها در سه ماهه اول سال افزود: در سه ماهه اول سال هشت هزار و ۵۵۸ مورد اختلاف مردم به واحدهای مددکاری کلانتری ها ارجاع شده که از این تعداد پنج هزار و پنچ مورد به سازش ختم شده که این سازش ها کمک بزرگی برای مجموعه قضایی و انتظامی است چرا که باعث می شود تحقیقات و رسیدگی در پرونده‌های مهم با دقت بیشتری صورت پذیرد.

وی با اشاره به موضوع تعیین تکلیف خودروهای رسوبی و توقیفی در پارکینگ‌ها گفت: یکی از دغدغه های مهم دستگاه قضایی استان خودروهای رسوبی و توقیفی در پارکینگ های این استان است که از مهرماه سال گذشته به این موضوع ورود جدی داشته و اقدامات مهمی در راستای تعیین تکلیف این خودروها انجام داده است که از جمله این اقدامات تعیین تکلیف بیش از یک هزار دستگاه خودرو و چهار هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی از طریق فروش توسط بنیاد تعاون فراجا و ترخیص ۲ هزار دستگاه خودرو با مشارکت پلیس تخصصی بوده است.

عتباتی با بیان اینکه باید در توقیف وسائط نقلیه تجدیدنظر و بازنگری جدی به این امر داشت افزود: در این روند حتما توقیف ها قاعده‌مند و با رعایت تمامی دستورالعمل ها و قوانین بوده و باید دارای پیوست قضایی باشند که در خصوص تعیین تکلیف خودروها نیز اولویت وسائط نقلیه فرسوده و خارج از چرخه باشد.

عتباتی یادآور شد: مردم از مجموعه‌های قضایی و انتظامی، برقراری و حفظ امنیت را می خواهند از این رو باید به مانند همیشه تلاش کرد با غیرت و تعهدی که کارکنان این ۲ مجموعه دارند، امنیت پایدار را در جامعه برقرار کرد تا مردم به مانند همیشه احساس امنیت داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به دستورالعمل ساماندهی خودروهای توقیفی و رسوبی ابلاغی از قوه قضائیه بر ضرورت قاعده مند سازی و ایجاد فرایند واحد در این خصوص تاکید کرد.

حسین مجیدی با اشاره به رشد چهار درصدی جلب محکومین به اهمیت جلب ها اظهار کرد: اثبات یک رفتار مجرمانه پیچیدگی‌های خاص و زمان‌بر است.

وی ادامه داد: زمانی که پس از طی فرایند دادرسی به حکم قضایی ختم می شود، زمانی احقاق حق اتفاق می افتد که این حکم اجرا شود و لازمه آن دستگیری مجرم است از این رو باید تمام تلاش در راستای جلب محکومین صورت پذیرد.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی‌: سیستم قضایی و انتظامی مکمل هم در تامین امنیت هستند

سردار رحیم جهانبخش فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: مجموعه های قضایی و انتظامی ۲ مجموعه در هم تنیده از لحاظ ساختاری برای جلوگیری از هنجار شکنی هستند و با همراهی خوبی که بین ۲ مجموعه ایجاد شده، با اقدامات مجموعه انتظامی و پشتیبانی های دستگاه قضایی، آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۲ یکی از بهترین رتبه های کشوری را در انضباط بخشی کسب کرده است.

به گزارش ایرنا، در این جلسه سه دستور جلسه دستگاه قضایی و سه دستور جلسه انتظامی مطرح شد تا مسوولان و فرماندهان این مجوعه ها در خصوص آن گزارش های لازم را ارائه کنند که پس از ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های اعضاء، مصوبات جدید به تصویب رسید.

شایان ذکر است در پایان این جلسه تفاهم نامه ای بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان با موضوع بهره مندی از ظرفیت موجود طرفین به منظور پیشگیری، کنترل و کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی، همچنین اصلاح و باز اجتماعی کردن مجرمان و کنترل مجرمین حرفه ای و سابقه دار به امضاء رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha