آذربایجان‌غربی پیشرو در ثبت اسناد مالکیت است/صدور هشت‌هزار سند در ۲۰ روز

ارومیه- ایرنا- رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به صدور هشت هزار سند مالکیت طی ۲۰ روز در استان گفت: این امر موجب شده تا از استان‌های پیشرو در اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول در کشور محسوب شویم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر عتباتی روز شنبه در جلسه ویدیو کنفرانسی شورای قضایی آذربایجان غربی با حوزه معاونت اول قوه قضائیه با موضوع اجرایی کردن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول اظهار کرد: اجرای این قانون نقطه عطفی در مناسبات تجاری و حقوقی شهروندان در حوزه دادگستری و ثبت به شمار می رود.

وی اضافه کرد: با اجرای این قانون پیشرفته می توان زمینه بروز اتفاقات بسیار خجسته و خوشایند در حوزه ثبت اسناد مالکیت اشخاص و کاهش مشکلات در این خصوص را فراهم کرد.

وی افزود: علاوه بر اتمام صدور هشت هزار ند، بیش از هشت هزار پیش سند نیز آماده شده تا این استان تبدیل به یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه باشد.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: بخش قابل توجهی از ورودی دادگستری مربوط به پرونده های با منشاء مالکیت به ویژه در حوزه اموال غیرمنقول است که مواردی از آن موضوعات پیچیده ای دارند که با تدبیری که مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه ۱۴۰۲ داشتند، همه این خلاء برطرف خواهد شد.

عتباتی گفت: این قانون جدید زمینه حفظ حقوق اشخاص، جلوگیری از تقلب، جعل و کاهش دعاوی حقوقی را فراهم خواهد کرد.

وی با تاکید بر ایجاد سامانه ها و بسترهای الکترونیکی در سریع ترین زمان برای اجرای این قانون افزود: پیش بینی مسائلی که می تواند در ادامه باعث سوء استفاده از خلاهای موجود باشد نیز باید در دستور کار باشد.

وی تاکید کرد: باید به همه مشاوران املاک ابلاغ شود تا شکل قانونی موضوع را رعایت کنند که عدم رعایت آن ضمانت اجراهای قانونی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، طبق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، «دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه‌ ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش‌نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند. این امر مانع مراجعه مستقیم مردم به دفاتر اسناد رسمی نیست. چگونگی اتصال به سامانه مذکور و ارتباط دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی با دفاتر اسناد رسمی و تقسیم اسناد بین دفاتر مذکور به موجب آیین‌نامه‌ای است که ظرف ۳ ماه از لازم‌الاجراشدن این قانون توسط سازمان با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تهیه می‌شود و به‌تصویب رییس قوه قضائیه می‌رسد.» طبق این ماده اسمی از سامانه خاص برده نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha