افزایش ۳ برابری سرانه درمان جامعه ایثارگران

تهران- ایرنا- تامین و حل مسائل معیشت ایثارگران و خانواده شهدا، بیمه و درمان جامعه ایثارگری به عنوان یک ضرورت همواره مورد توجه دولت‌هاست. با همین رویکرد در دولت سیزدهم سرانه درمان این قشر در سه سال اخیر سه برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا، انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، به دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سومین سال ریاست جمهوری در پی سانحه سقوط بالگرد پرواز اردیبهشت روزهای ۸ و ۱۵ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد و مسعود پزشکیان با کسب بیش از ۵۳ درصد آرا از کل آراء ماخوذه در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان نهمین رئیس جمهور به زودی راهی پاستور می‌شود. در این گزارش نگاهی کوتاه بر عملکرد دولت سیزدهم در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا داریم.

حقوق والدین شهدا ۱۱۴ درصد افزایش یافت/ رشد ۳۵درصدی پرداختی ایثارگران

با کمک دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی امسال پرداختی‌ها به جامعه ایثارگران با ۳۵درصد و والدین شهدا با ۱۱۴درصد افزایش به ۱۵ میلیون تومان رسید و موضوع حق پرستاری که پرداخت‌های موردی است، نیز افزایش یافت.

افزایش ۳ برابری سرانه درمان در دولت سیزدهم

با توجه به اهمیت مساله درمان ایثارگران که از وظایف مهم بنیاد شهید به شمار می‌آید، سال گذشته سرانه درمان این قشر از جامعه سه برابر افزایش یافت تا پاسخگوی نیازهای حوزه درمان و دارو ایثارگران باشد.

طبق گزراش‌های آماری یک میلیون و ۶۲۰ هزار نفر از ایثارگران و خانواده تحت تکفل آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و از این تعداد یک میلیون نفر پایه بیمه سلامت و بقیه پایه بیمه تأمین اجتماعی هستند.

بر اساس قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، تأمین صد درصد هزینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص (خدماتی که مشمول قوانین بیمه همگانی و تکمیلی نمی‌شود) خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان بر عهـده دولت است و اعتبـارات آن هر سال بر اساس تعداد و سرانه در قوانین بودجه سنواتی به صورت صد درصد تخصیص‌ یافته و منظور می‌ شود.

طبق این قانون خدمات مرتبط با مجروحیت فک و دندان به صورت صد در صد تحت پوشش قرار دارد. یعنی اگر جانبازی مجروحیتی از ناحیه فک و دندان داشته باشد تمام خدماتی که دریافت می‌کند در تعهد بنیاد شهید است. برای سایر گروه‌ها نیز تمهیداتی اندیشیده شده و مساعدت‌هایی می‌شود اما کامل نیست. زیرا در دندانپزشکی ردیف مستقلی وجود ندارد.

همچنین پرداخت هزینه دارو مانند سایر خدمات حوزه سلامت بر عهده متولیان بیمه تکمیلی است اما اگر دارویی مشابه داخلی داشته باشد براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان، بیمه‌گر مجاز به پرداخت هزینه داروی داخلی است. در غیر این صورت با کسب مجوز از این وزارتخانه می‌تواند برای تهیه آن از خارج از کشور اقدام کند.

زمان پرداخت هزینه‌های درمان ایثارگران کاهش یافت

تشدید ضایعات جسمی و روحی با گذشت زمان، سالمندی و عوارض جانبی، شرایط ایثارگران به ویژه جانبازان را در موضوع درمان حساس‌تر از گذشته کرده است. به همین دلیل بودجه درنظرگرفته شده برای نیازهای حوزه درمان و دارو ایثارگران باید متناسب با تورم باشد.

با توجه به اینکه نرخ تورم سال گذشته در بخش بهداشت و درمان از متوسط تورم جلوتر بود، سرانه درمان تکمیلی ایثارگران در بودجه ۵۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و زمان پرداخت هزینه‌های درمان ایثارگران نیز از ۶ ماه به زیر یک ماه رسید.

همچنین سرانه درمان ایثارگران در سال ۱۴۰۱، ۱۷۴ هزار تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ سه برابر افزایش یافت تا شاید با کنترل تورم و جلوگیری از رشد قیمت‌ها در حوزه درمان و دارو بتوان پاسخگوی این قشر از جامعه در حوزه درمان تا پایان سال بود.

افزایش مراکز درمانی ایثارگران از ۷ هزار به ۹ هزار موسسه

سال گذشته تعداد مراکز درمانی برای جامعه ایثارگران از هفت هزار به ۹ هزار موسسه و تعداد تخت‌های درمانی نیز از هزار تخت به هزار و ۴۵۹ افزایش یافت. خدمات در منزل برای ایثارگران و والدین شهدا و مرکز آسایشگاهی برای جانبازان نیز توسعه داده شد.

در حوزه بهداشت و درمان نیز خدماتی به ایثارگران و خانواده شهدا ارائه می شود مثلا در حوزه خود مراقبتی طی ۲ سال به ١٢ هزار نفر از والدین شهدا آموزش های خودمراقبتی داده شد و هزار پایش عمومی توسط ١٢ هزار پزشک متخصص انجام شد.

همچنین برای برخی از خدمات نظیر سمعک، عینک و هزینه‌های دندانپزشکی، سقفی در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه متوسط سن خانواده ایثارگران ۶۲ سال و بیشتر است، هزینه‌های درمان افزایش یافته یا بعضی از داروها و تجهیزات که در بازار نیست؛ متولیان بنیاد شهید سعی دارند بیشتر خدمات را زیر پوشش بیمه قرار دهند.

بنیاد شهید در دولت سیزدهم در حوزه ساخت ویلچر به پیشرفت خوبی دست یافته‌ اما هنوز جا دارد این محصول به کیفیت جهانی برسد؛ در حوزه پاها و پنجه‌های پلی‌کربنی نیز کارهایی انجام شده است که برای جانبازان قطع عضو مورد استفاده خواهد بود.

بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز توانبخشی هزینه شده است

مراکز توانبخشی ایثارگران در ابتدای دولت سیزدهم در چهار استان تکمیل شده بودند که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۲۸ استان افزایش پیدا کرد و بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز این مراکز هزینه شد. دومین رتبه تخت بیماران اعصاب و روان بعد از وزارت بهداشت مربوط به ایثارگران است. مسئولان بنیاد شهید تصیم گرفته اند میزان تخت‌های مورد نیاز برای جامعه هدف را افزایش دهند.

همچنین این بنیاد برای صرفه جویی ارزی، به جای اینکه جانبازان را برای مداوا به خارج از کشور اعزام کند، چهار گروه از پزشکان خارجی را به ایران دعوت کرد و این پزشکان در بیمارستان‌های خاتم‌الانبیا (ص) و ساسان اقدامات درمانی لازم را برای این قشر از جامعه انجام دادند که از خروج چهار میلیون دلار ارزی جلوگیری شد.

کاهش نرخ بیکاری ایثارگران به کمتر از ۱۰ درصد/ استخدام ۳۲ هزار نفر از جامعه ایثارگران

در سال های گذشته نرخ بیکاری ایثارگران بسیار زیاد و حدود ۲۰ درصد بود که این نرخ در دولت سیزدهم به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است. همچنین با در نظر گرفتن ۳۲ هزار فرصت شغلی برای فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد آزمون استخدام برای این قشر از جامعه برگزار شد.

واگذاری ۲۰ هزار قطعه زمین به ایثارگران

در طول هشت سال قبل ۱۸ هزار قطعه و در دو سال گذشته ۲۰ هزار قطعه زمین با کمک دولت در اختیار ایثارگران قرار گرفت که این میزان نشان می‌دهد طی دو سال اخیر واگذاری زمین به ایثارگران افزایش قابل توجهی داشته است.

همچنین میزان تسهیلات بانکی برای ساخت یا خرید مسکن افزایش یافت. سال اول دولت سیزدهم تسهیلات مسکن ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بود که اکنون تسهیلات مسکن برای ایثارگران در کلان شهرها به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و تقریبا دو برابر افزایش یافته است.

افزایش بودجه فرهنگی

بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اعتبار بخش فرهنگی را از سه دهم درصد به حدود دو درصد افزایش داد. در بودجه سنواتی ۲ سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی ترویج، همه دستگاه های اجرایی موظف شدند یک درصد از بودجه جاری خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروی ایثارگران

آیین‌نامه واردات خودروی ایثارگران نیز سال گذشته با پیشنهاد بنیاد شهید تصویب شد که براساس این مصوبه واردات خودروی جانبازان بالای ۵۰ درصد بدون پرداخت سود بازرگانی انجام می‌شود و سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می توانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی بهره‌مند شوند.

جمع آوری ۹ میلیون سند از اسناد شهدا/ حمایت از ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت

در حوزه فرهنگی تاکنون ۹ میلیون سند در قالب وصیتنامه، عکس، نامه و دلنوشته از شهدا جمع آوری شده است. طی هشت سال گذشته ۴۰ هزار مورد خاطره ثبت و ضبط شده بود که این میزان تاکنون به ۵۵ هزار مورد رسیده است. یعنی فقط نیمی از خاطرات به ثبت رسیده و این کار باید ادامه یابد.

همچنین از ابتدای امسال ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت مورد حمایت بنیاد شهید قرار گرفت که سه فیلم به بخش جشنواره فیلم فجر راه یافته و برای پنج جایزه نامزد شدند و این فیلم ها سه دیپلم افتخار و سیمرغ دریافت کردند.

تبدیل ۳۱ سند تحول دولت به برنامه عملیاتی

همچنین ۳۱ اقدام سند تحولی دولت در حوزه ایثارگران تبدیل به برنامه عملیاتی شد و برای آن هدف‌گذاری صورت گرفت و تمام اقدامات، راهبردها و تحولات پیش بینی شده در سند تحول در برنامه عملیاتی بنیاد شهید عینیت بخشی شده است. تغییراتی هم در راستای کیفی سازی سند تحول انجام شد و شاخص‌های ارزیابی، اهداف و برنامه‌های عملیاتی بنیاد شهید تعیین و تدوین شده است. به عنوان نمونه برای ۱۰ هدف کلان ۶۷ هدف کمی در برنامه عملیاتی تعریف شده و میزان روند رشد و تحقق اهداف شاخص‌های کیفی، کمی و شاخص‌هایی که قابلیت اندازه‌گیری داشته باشند، سنجش و روند رشد و تحقق آنها پایش می‌شود.

برپایی میز خدمت در طرح سپاس/ افزایش دو برابری سفرهای جامعه ایثارگری

طرح سپاس یکی از مهم‌ترین برنامه های بنیاد شهید در سال جاری بود که در این طرح برپایی میز خدمت در منزل جامعه هدف بود تا به مشکلات ایثارگران هم رسیدگی شود.

یکی دیگر از هدف‌گذاری های این سازمان در دولت سیزدهم افزایش سفرهای جامعه ایثارگری بود که به دو برابر افزایش یافت و از سال گذشته با توجه به مساعد شدن شرایط و کاهش اپیدمی کرونا استقبال از سفرها نیز افزایش یافته است.

آنچه در دولت شهید رئیسی برای جانبازان و ایثارگران رقم خورد، مسیری است که باید تداوم داشته باشد، میراثی که دولت سیزدهم در حوزه درمان، دارو تجهیزات پزشکی و توانبخشی ایثارگران بر جای گذاشت، وجود دارد که باید متولیان امر با مرتفع کردن موانع به این قشر از جامعه کمک کنند تا سختی کمتری را متحمل شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha