امیدواری شالیکاران به قطع دست دلالان از زنجیره تولید برنج

ساری- ایرنا- همزمان با آغاز برداشت شالی و برنج نو در راه بازار، شالیکاران مازندران نسبت به عملی شدن تاکیدات رئیس جمهور شهید مبنی بر این که «سود اصلی را دلال می‌برد، فاجعه است، دست دلالان را باید از زنجیره برنج قطع کنیم.» امیدوارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور از نوع طارم محلی امروز پنجشنبه با حضور استاندار مازندران و جمعی از مسوولان استانی و محلی در روستای کریم‌کلا بخش لاله آباد شهرستان بابل آغاز شد.

شالیکاری مازندران در حالی که امسال بدون دغدغه کمبود آب و نهاده های کشاورزی به مرحله برداشت رسیده است، اما همانند سال های گذشته برنج نو در راه بازار با دغدغه و دلهره کشاورزان نسبت به قیمت و بازار محصولشان همراه است، مقوله ای که در آخرین سفر استانی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور شهید به مازندران به صورت ویژه تصمیم های جدی در حمایت از کشاورزان گرفته شده است.

کشاورزان مازندران فقط با امیدواری سخنان رئیس جمهور شهید برداشت امسال محصول برنج را شروع کردند، رئیس جمهور شهیدی که بیست هفتم اردیبهشت امسال در دور دوم سفر استانی به مازندران در همه سخنرانی های عمومی و جلسات رسمی استان نسبت به اهمیت کشت شالی در شمال و لزوم رفع دغدغه شالیکاران از قیمت بازار فروش محصول تاکید کردند.

آیت الله رئیسی در سفر به مازندران که ۴۲درصد برنج مور نیاز کشور را تامین می کند، گفتند:‌ در زنجیره برنج از کاشت، داشت و برداشت و حتی فروش و جدا کردن دست دلالان باید مورد توجه باشد. این که سود اصلی را دلال می‌برد، فاجعه است. در این فرآیند به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف می‌شود. تولید کننده به حقش نمی‌رسد و مصرف‌کننده هم باید چند برابر قیمت واقعی محصول را بخرد. زنجیره برنج را می‌توان در استان مازندران به سرعت کامل کرد تا بتوانیم بر این زنجیره نظارت داشته باشیم. دست دلالان را باید از این چرخه قطع کنیم.

رئیس جمهور شهید دستور دادند که استانداران گیلان و مازندران باید نیاز کشور به برنج چقدر است و چقدر تولید داریم را مشخص کنند، باید بدانیم تولید واقعی گیلان و مازندران چقدر است و نیاز واقعی چقدر است.

نکته قابل توجه و امیدوار کننده برای شالیکاران مازندران این است که مسوولان استان همواره در پی دستور و تاکید رئیس جمهور شهید مبنی بر حمایت از شالیکاران و رفع دغدغه بازار فروش محصولشان پیگیری جدی داشته اند، مهمترین موضوعی که در جلسه هفته گذشته مسوولان و دست اندرکاران بخش اقتصادی و کشاورزی استان برگزار شد، بررسی وضعیت بازا برنج و لزوم اعلام قیمت تمام شده تولید برنج در مازندران از سوی جهاد کشاورزی بوده است.

مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران نگرانی کشاورزان را نسبت به بازار این محصول بسیار جدی دانست و گفت:‌اعلام قیمت تمام شده برنج از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی پیش از شروع برداشت به عنوان مهمترین راهکار حمایت از کشاورزان در دستور کار قرار گرفت.

سید عباس حسینی در جلسه بررسی بازار مازندران با بیان این که، باید برای سود حداقلی شالیکاران شمالی تدابیری جدی اندیشده شود، افزود:با توجه به اهمیت حفظ زمین های کشاورزی و تولید برنج در این خطه، باید نسبت به روش های بازاریابی و تسهیل فروش محصولات اقدام عملی کرد.

مدیر کل اقتصادی استانداری مازندران تاکید کرد که اگر جهاد کشاورزی قیمت کف کارشناسی تولید برنج را به موقع اعلام کند، به طور یقین برای تولید کننده و مصرف کننده شفاف سازی و به صرفه خواهد بود.

وی با توضیح این که مقرر شد تا با همکاری تشکل های کشاورزی برنج، آمار درستی از تولید، دپو و انبار و جابجایی برنج ارایه شود، تصریح کرد: بازار رسانی برنج نیز امسال با همکاری تشکل ها اطلاع رسانی می شود.

مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران با ذکر این نکته که در این جلسه اعلام آمادگی برای تامین برنج مورد نیاز فروشگاه های زنجیره ای و دیگر نهاد های بزرگ کشور که برنج زیادی را مصرف دارند، شده است، گفت: تاکید می کنم با اعلام قیمت تمام شده برنج توسط جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، کف قیمت برنج مشخص خواهد شد.

حسینی به تداوم و عملی شدن مصوبه دولت رئیس جمهور شهید مبنی بر عدم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات برنج تاکید کرد و بیان داشت: به نظر می رسد بعضی ها در صدد حذف و یا بی توجهی این مصوبه هستند.

وی تاکید کرد: مسوولان استان های شمالی برنج خیر به خصوص مازندران و گیلان این موضوع را در حمایت از کشاورزان پیگیری می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت :پس از دستور ویژه رئیس جمهور شهید در دور دوم سفر استانی به این خطه در خصوص جلوگیری از واردات بی رویه برنج و حرکت به سمت خودکفایی این محصول، نظام مسایل تولید تا عرضه برنج تهیه شده است.

بابک مومنی تصریح کرد: حفظ منافع کشاورزان مازندران محور سخنان رئیس جمهور شهید در سفر۲ روزه به استان بوده است و جهاد کشاورزی مازندران در راستای دستور شخص آیت الله رئیسی جلسه کارگروه اجرای طرح جامع خودکفایی تولید برنج با هدف رفع موانع، افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج برگزار کرد.

وی به ایجاد سامانه سبک به عنوان یکی از نیاز های ضروری حل مشکل چرخه تولید تا عرضه برنج اشاره کرد و گفت: این سامانه می تواند تصویری از شفافیت موجودی بازار، سطح زیر کشت محصول، حذف واسته گری، جلوگیری از احتکار برنج و در نهایت اطمینان کشاورزان و موجب تضمین کشت قراردادی شود.

وی اظهار داشت: نظام چرخه تولید تا عرضه پایدار و هدفمند که منافع تولید کننده تا مصرف کننده را تامین کند در این کارگروه تنظیم و تقدیم وزیر محترم جهاد کشاورزی خواهد شد.

امیدواری شالیکاران به قطع دست دلالان از زنجیره تولید برنج

بررسی آخرین وضعیت بازار برنج مازندران

بررسی ها از وضعیت بازار برنج مازندران نشان می دهد که قیمت برنج از هشتم اسفند ماه سال گذشته که خرید توافقی و تحویل برنج به دولت شروع شد، با دراز شدن دست تجار بازار برای خرید، عرضه و تقاضای این محصول استراتژیک در شالیکوبی های استان رونق نسبی به خود گرفته بود و این امر سبب شد تا علاوه بر اینکه قیمت هر کیلو برنج تا ۱۵۰ هزار ریال افزایش بیابد، بر خلاف سال گذشته های، اکنون انبارهای شالیکوبی ها در آستانه ورود برنج نو خالی باشد.

در حال حاضر قیمت عمده فروشی برنج کشت اول سال گذشته که بسیار کم در شالیکوبی های مازندران موجود است، ۷۵۰ تا ۷۸۰ هزار ریال در هر کیلو گرم خرید و فروش می شود، قیمتی که از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته تا کنون ثابت مانده است.

قیمت برنج کشت دوم و رتون در بازار عمده فروشی شالیکوبی های مازندران نیز ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار ریال است.

شالیکاران معتقدند:کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام قیمت تمام شده برنج به عنوان کف قیمت این محصول استراتژیک کمک جدی به کشاورزان و در عین حال به مصرف کننده انجام بدهند.

به گفته آنان همانطوری که اسفند ماه سال گذشته جهاد کشاورزی استان کف قیمت طارم محلی را ۷۰۰ هزار ریال در هر کیلو گرم اعلام کرد امسال نیز توقع داریم در اسرع وقت نسبت به شرایط تورم و افزایش قیمت دیگر محصولات به ویژه نهاده های کشاورزی، کف قیمت برنج طارم محلی را حداقل ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته اعلام کند.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت که بیش از ۶۰ درصد آن ارقام طارم محلی و هاشمی است.

امیدواری شالیکاران به قطع دست دلالان از زنجیره تولید برنج

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha