سردار مهری: وثیقه خروج از کشور مشمولان غیرغایب در محرم و صفر حذف شد

تهران- ایرنا- رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا گفت: دانشجویان، طلاب و مشمولان دارای برگه اعزام و یا افرادی که در مهلت قانونی قرار دارند، می‌توانند بدون سپردن وثیقه در ایام محرم و صفر به راهپیمایی اربعین بروند.

به گزارش ایرنا، سردار تقی مهری روز پنجشنبه در نشستی درباره شرایط خروج از کشور مشمولان در ایام محرم و اربعین اظهار داشت: موضوع امنیت، زیر ساخت و زیر بنای هر گونه فعالیت است، رسالت مهم نیروهای مسلح در نظام مقدس جمهوری اسلامی تأمین امنیت است چه در داخل و چه در مرزها و خارج از کشور، بنابراین در ایجاد بازدارندگی در دشمنان، نیروهای مسلح این وظیفه را به عهده دارند.

وی افزود: سربازان در کنار نیروهای پایور برای دفاع از استقلال تمامیت ارضی نقش مهمی را ایفا می‌کنند بنابراین جایگاهی که خدمت سربازی دارد جایگاه فوق العاده مهمی است و خدمت مقدس است.

سردار مهری درباره تسهیلات تردد مشمولان غیر غایب به کشور عراق نیز گفت: دانشجویان، طلاب و مشمولان دارای برگه اعزام و یا افرادی که در مهلت قانونی قرار دارند می‌توانند بدون سپردن وثیقه از اول ماه محرم - ۱۷ تیرماه - تا پایان ماه صفر - ۱۴ شهریور ماه - از کشور به قصد زیارت عتبات و راهپیمایی اربعین استفاده کنند به صورت سامانه‌ای و هوشمند می‌توانند درخواست خروج از مرزهای هوایی، زمینی را از طریق سامانه سخا با پلیس من یا سایت وظیفه عمومی ثبت کنند.

وی ادامه داد: تا کنون افرادی که ثبت نام کرده اند توانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی گفت: متولدین سال ۱۳۸۵ نیاز به ثبت درخواست ندارند و می‌توانند مستقیم به سامانه پلیس +۱۰ مراجعه و درخواست گذرنامه داده و از کشور خارج شوند.

سردار مهری بیان کرد: کسانی که وارد سامانه می‌شوند و جواب مثبت برای خروج دریافت نکردند افرادی هستند که سال گذشته ثبت درخواست کردند اما هنگام‌ بازگشت ورودشان به کشور ثبت نشده این‌ها باید به نظام وظیفه استان خودشان مراجعه و این ثبت را درست کنند.

رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا گفت: مشمولان غایب فقط با تعیین و مشخص کردن علت غیبت می‌توانند از کشور خارج شوند.

تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای اشتغال سربازان 

رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا گفت: یکی از اقدامات خوبی که در مجموعه نیروهای مسلح با ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح در حال انجام است موضوع مهارت آموزی شغلی سربازان حین خدمت است، از سال ۱۳۹۶ با تفاهم نامه ای که بین ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه های مربوطه و سازمان های دولتی تهیه شد تمام سربازانی که به مراکز آموزشی اعزام می شوند و یا در مدت خدمت سربازی برای آنها کلاس های مهارت آموزی شغلی تعریف شده و در آن شرکت می کنند، شعار این است که هر سرباز باید حداقل یک مهارت شغلی را یاد بگیرد.

وی افزود: همچنین با تفاهم نامه ای که میان دولت، ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل بسته شده هر ساله برای ایجاد شغل، سربازان پس از خدمت سربازی از تسهیلات استفاده می کنند که در سال گذشته این همکاری بین همه بانک ها به وجود آمده است، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸ بانک متولی شدند تا مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال در اختیار سربازان قرار دهند که در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مدت خدمت سربازی با توجه به اقلیم و وضعیت تاهل متغیر است

سردار مهری گفت: مدت خدمت سربازی برابر ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی ۲۴ ماه یعنی ۲ سال است که در همان ماده قانونی ذکر شده ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به تحلیل شرایط و تهدیداتی که در کشور وجود دارد می تواند این مدت را افزایش یا کاهش دهد.

وی ادامه داد: جمع بندی مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح این بود که مدت ۲۴ ماه مدت خدمت سربازی به ۲۱ ماه کاهش یابد که سال گذشته با فرمانی که داده و به همه نیروهای مسلح از جمله ما هم ابلاغ شد همه کسانی که وارد خدمت سربازی شدند و آنهایی که حین خدمت بودند از این موهبت استفاده کردند و عام خدمت سربازی ۲۱ ماه شد اما بر اساس تصمیم ستاد کل، مدت سربازی را بر اساس شرایط جغرافیایی کشور تقسیم کردند که از سال گذشته اجرایی شد.

رئیس نظام وظیفه عمومی فراجا تصریح کرد: بر این اساس در برخی مناطق مرزی صعب العبور خدمت سربازی ۱۴ ماه، خدمت سربازی در مناطق مرزی ۱۵ ماه تعیین شده است همچنین کسانی که به صورت غیر بومی خدمت کنند در هر نقطه ای که باشند ۱۸ ماه خدمت می کنند و کسانی که بومی هستند و در محدوده بومی تعریف شده ۲۰۰ کیلومتر خدمت می کنند ۲۱ ماه است البته اینها می توانند از کسر خدمت سربازی در زمینه حضور در جبهه، جانبازی و ایثارگری نیز استفاده کنند.

سردار مهری افزود: یک نکته ای هم سال گذشته اضافه و به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد مبنی بر اینکه تمام کسانی که دارای ۴۰ سال سن و ۳ فرزند هستند از خدمت سربازی معاف می شوند کسانی که زیر ۴۰ سال سن دارند و دارای ۴ فرزند هستند آنها هم از سربازی معاف هستند، کسانی که به خدمت سربازی اعزام می شوند و دارای همسر هستند ۲ ماه برای همسرشان کسر خدمت می گیرند و می توانند در شهری که مورد نظر خودشان است که محل سکونت همسر یا خودشان است خدمت کنند.

وی ادامه داد: اگر فرزند اول را داشتند سه ماه کسر خدمت می گیرند برای فرزند دوم چهار ماه و برای فرزند سوم پنج ماه کسر خدمت سربازی به آنها تعلق می گیرد، یعنی اگر فردی دارای ۳ فرزند باشد ۱۴ ماه کسر خدمت سربازی تعلق می گیرد ۲ ماه هم آموزشی رفته می شود ۱۶ ماه با این حساب تا ۲۱ ماه فقط ۶ ماه سربازی می کند و دوره خدمت تمام و ترخیص می شود.

وی اظهار داشت: همچنین نخبگان هم می توانند از نخبگی خود استفاده کنند این افراد در مجموع چهار هفته آموزش رزم مقدماتی را طی می کنند و بقیه مدت زمان خدمت را می توانند پروژه تحقیقاتی خودشان را ارائه دهند؛ همچنین دانشجویان ۶ ماه قبل از شروع خدمت سربازی می توانند پروژه هایی را با نیروهای مسلح چه در ارتش جمهوری اسلامی ایران چه در سپاه پاسداران و چه در وزارت دفاع و مجموعه فراجا بردارند که در این صورت از یک تا ۲۱ ماه می توانند از کسر خدمت استفاده کنند این شرایط در گذشته نبود این برای کسانی که از نظر تحصیلی و نخبه هستند یا کسانی که می توانند پروژه هایی را در سطح جامعه اجرا کنند، اجرا می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha