۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85536260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«اَحلی مِنَ العَسل» میثاق دانش‌آموزان با شهید نوجوان عاشورا

بیرجند - ایرنا - دانش‌آموزان خراسان جنوبی در پنجمین روز از ماه محرم همزمان با سراسر کشور به یاد شهید نوجوان دشت کربلا در سوگواره «اَحلی مِنَ العَسل» حاضر شدند و با فریاد لبیک یا حسین با آرمان‌های این شهید تجدید بیعت کردند.

به گزارش ایرنا دوازدهمین سوگواره «اَحلی مِنَ العَسل» روز پنجشنبه در مرکز خراسان جنوبی و نیز ۱۰ شهرستان و منطقه دیگر استان برگزار شد.

روز ششم محرم به نام حضرت قاسم (ع) نامگذاری شده است و هرساله سوگواره «أحلی من العسل» به یاد نوجوان اما بزرگ‌مرد دشت کربلا حضرت قاسم (ع) و فداکاری و از جان گذشتگی او، با نقش‌آفرینی هیأت‌های مذهبی دانش‌آموزی انجام می‌شود.

در این سوگواره، جوانان و نوجوانان به خصوص دانش آموزان در حالیکه سربندهای یا قاسم بن الحسن(ع) و یا حسین(ع) بسته بودند به سینه‌زنی، مرثیه‌سرایی، نوحه‌خوانی و عزاداری پرداختند و در سوگ شهادت حضرت قاسم (ع) و شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

جمله «أحلَی مِنَ العَسَل» یکی از موضوعات مهمی است که در حادثه کربلا مورد توجه بوده است، بصیرت نوجوانانی همچون «حضرت قاسم(ع)» در کربلا بیان کننده عمق آگاهی و دفاع از حقیقت این بزرگوار است هنگامی‌ که «حضرت قاسم ابن‌الحسن (ع)» در شب عاشورا در گفت‌وگو با عموی بزرگوارشان به بیان برداشت خود در خصوص شهادت می‌پردازد و جمله ارزشمند «أحلَی مِنَ العَسَل» به معنی «مرگ برای من شیرین‌تر از عسل است» را بیان کردند بسیاری از ارزش‌هایی که در ذهن و دل نوجوانی همچون «قاسم‌ بن‌ الحسن(ع)» شکل‌گرفته را روشن می‌کند.

از آنجایی‌که جوانان می‌توانند به تأسی از «حضرت علی‌اکبر (ع)» و «قاسم بن الحسن (ع)» نقشی پررنگ و مؤثر در پیشرفت اهداف عاشورا داشته باشند این مراسم هر سال در پنجمین روز از ماه محرم در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نوجوانان عاشورایی خراسان جنوبی هم در شهرستان های مختلف با حضور در سوگواره احلی من العسل، اعلام کردند که در پاسخ به ندای «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی» سالار شهیدان همواره پای کار هستند.

«اَحلی مِنَ العَسل» تجلی میثاق دانش‌آموزان با شهید نوجوان عاشورا

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هدف از برگزاری این سوگواره، ترویج فرهنگ عاشورایی و آشنایی نوجوانان با شهید نوجوان کربلا حضرت قاسم بن الحسن (ع) به عنوان الگویی برای دانش آموزان نوجوان است.

سید علیرضا موسوی نژاد با بیان اینکه در مجموع ۶ هزار دانش‌آموز استان در این سوگواره شرکت کردند افزود: این مراسم امروز همزمان با سراسر کشور در مرکز استان با حضور ۷۰۰ دانش آموز نوجوان در محل شهدای باقریه برگزارشد.

وی ادامه داد: سوگواره احلی من العسل در سایر شهرستان ها و مناطق استان نیز در حسینیه ها، تکایا و در شهرستان طبس در آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: پویش مربوط به دوازدهمین سوگواره أحلی من العسل هم در کانال أحلی من العسل در پیام رسان شاد در رشته‌های مختلف از جمله خطابه خوانی، مداحی، خوشنویسی و پادکست برگزار شد.

وی عنوان کرد: مداحی دانش آموزان نوجوان، اجرای سرود أحلی من العسل، قرائت میثاق نامه و عزاداری دسته جمعی دانش آموزان از برنامه‌های این اجتماع عاشورایی بود.

موسوی نژاد یادآور شد: سال گذشته از میان دانش آموزان شرکت کننده در پویش سوگواره، چهار دانش آموز استان در مرحله کشوری منتخب شده اند.

«اَحلی مِنَ العَسل» تجلی میثاق دانش‌آموزان با شهید نوجوان عاشورا

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha