خدمات اربعینی تنها به زائران ثبت نامی در سامانه سماح ارائه می شود

قصرشیرین- ایرنا- رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: خدمات اربعینی از جمله ارز زیارتی، بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و یا وام های زیارتی تنها به زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کنند پرداخت می شود از این رو افرادی که قصد تشرف برای زیارت اربعین دارند باید حتما در این سامانه ثبت نام کنند.

سید مجید میر احمدی روز پنجشنبه در حشیه بازدید از مرزهای خسروی - منذریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ثبت نام متقاضیان زیارت اربعین حسینی امسال یک هفته زودتر آغاز شده از این رو زائران هرچه سریع تر باید در سامانه سماح به نشانی samah.haj.ir ثبت نام کنند تا از خدمات لازم بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۶۰ هزار زائر اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند. امسال اربعین برای خروج از کشور سه شرط داشتن گذرنامه زیارتی یا بین المللی و ثبت نام در سامانه سماح و انجام بیمه الزامی است و هرکسی یکی از این سه شرایط را نداشته باشد نمی تواند از مرز خارج شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: ثبت نام زائران در سامانه سماح به ۲ دلیل مهم است یکی اینکه امکان مدیریت و برنامه ریزی برای تسهیل در ارائه خدمات بیشتر را برای زائران فراهم می کند و دوم اینکه بحث بیمه ای زائران با توجه به سنگین بودن هزینه های درمانی در عراق خیلی مهم است و یک زائر با اندک مبلغ کمی که برای برخورداری از بیمه پرداخت می کند هم خود را در مقابل حوادث بیمه کرده که این بیمه حوادث تا سقف ۱۰ میلیارد ریال را برای نقص عضو و یا موارد جراحی و بستری پرداخت می کند و هم اینکه اینکه امسال هوا خیلی گرم است و افرادی که بیمار می شوند نیز بیشتر هستند از این رو تاکید می کنیم این امر الزام آور را انجام دهند.

میراحمدی در ادامه با پیش بینی بیش از هفت هزار دستگاه  اتوبوس برای جابجایی زائران در مرزها عنوان کرد و افزود: توسط سرپرست ریاست جمهوری دستورات لازم به دستگاه‌ها برای تامین این تعداد اتوبوس ابلاغ شده است.

او گفت: تمام تمهیدات مورد نیاز در خصوص جابجایی زوار با ناوگان حمل و نقل عمومی اندیشیده شده، اما تاکید و توصیه ما این است که زوار حتی المقدور با خودروی شخصی به مرزها بیایند.

مرز خسروی یکی از مرزهای بسیار خوب برای زائران است

رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: فعالیت مرز خسروی امسال اربعین ۲۴ساعته است و با توجه به اجرای سامانه سجاد تا یک هفته آینده در این مرز زائران بدون هیچ توقفی از مرز عبور می کنند و معطلی آن ها در مرز به زیر یک دقیقه می رسد.

میر احمدی ادامه داد: زیرساخت های بسیار خوبی در مرز خسروی فراهم است و در بحث حمل و نقل زائران نیز هم ما و هم طرف عراقی قرار است آن را به خوبی پوشش دهیم و زائرانی که با انتخاب این مرز به آن مراجعه می کنند با توجه به خدمات و زیرساخت ها حتما از انتخاب خود رضایت خواهند داشت.

او ادامه داد: در بحث جابجایی زائران در آنسوی مرز نیز امروز در توافقی که وزیر کشورمان با وزیر کشور عراق داشت قرار بر این شد که اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل کشورمان، عراق را در امر تردد زوار کمک کنیم.

به گزارش ایرنا، عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق و احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز پنجشنبه وارد مرز خسروی شدند.

بازدید از مرزهای مشترک اربعینی، بازدید از زیرساخت های مرز خسروی و حضور در نشست مشترک وزرای کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در خسروی به منظور بررسی تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی از برنامه های وزرای کشور ایران و عراق بود.

با نزدیک شدن به ایام اربعین ۱۴۰۳ حضور مسوولان ارشد کشور در مرز خسروی برای ارزیابی و بررسی میدانی امکانات مورد نیاز بیشتر شده و شاهد نشست‌های مشترک مقامات کشورمان با طرف‌های عراقی برای آخرین هماهنگی‌ها هستیم.

مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه امسال هم یکی از گذرگاه های رسمی برای عبور زائران اربعین است و پیش بینی می شود امسال تعداد زائرانی که زائر از این مرز عازم عراق شوند ۲ برابر آمار پارسال باشد.

اربعین سال گذشته بیش از یک میلیون نفر زائر از مرز خسروی تردد کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha