مدیرعامل سازمان منطقه آزاد: زیرساخت‌های مواصلاتی قشم به ۲۶۰ کیلومتر افزایش می‌یابد

قشم - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از فرآیند افزایش زیرساخت‌های موصلاتی این جزیره به ۲۶۰ کیلومتر تا سه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عادل پیغامی روز پنجشنبه در حاشیه عملیات اجرایی ساخت بزرگترین بزرگراه جنوب کشور در غرب جزیره قشم به طول ۶۵ کیلومتر، اظهار کرد: تا قبل از دولت سیزدهم کل عملیات بزرگراهی و زیرساخت‌های مواصلاتی قشم ۳۸ کیلومتر در مسیر شهرهای قشم به درگهان است که در دوره دولت نهم و دهم ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته چند مرحله اقدامات زیرساختی در این جزیره انجام شده و امروز هم با عملیات کلنگ زنی این طرح که تا سه سال آینده افتتاح خواهد شد، سطح عملیات بزرگراهی جزیره جهانی قشم به ۲۶۰ کیلومتر افزایش خواهد یافت.

مخالفان توسعه جزیره قشم از قوانین بی‌اطلاع‌ هستند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: افرادی که مشخص نیست چه نسبتی با عدم پیشرفت این جزیره دارند، بدون اطلاع دقیق از قوانین، با ساخت این طرح های عمرانی مخالفت می‌کنند.

پیغامی توضیح داد: اعتبار این طرح مهم هیچ ارتباطی با دیگر طرح‌های زیرساختی قشم در مسیرهای ساحل جنوبی و شمالی ندارد و هر یک از این طرح ها با اعتبارات جداگانه و پیمانکاران متفاوت اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود در روزهای پایانی دولت سیزدهم طرح‌های مختلف با عجله کلنگ‌زنی می‌شود هم نشان از بی‌اطلاعی افرادی دارد که چنین سخنانی را مطرح می‌کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: مذاکرات این طرح مهم زیرساختی بهمن ماه سال گذشته با تامین اعتبار مورد نیاز آن انجام شده بود اما به دلیل وجود یک پرونده در مسیر این طرح، عملیات کلنگ‌زنی آن تا تعیین تکلیف قضایی متوقف شده بود و امروز با رفع موانع قانونی، کار این طرح مواصلاتی آغار شد.

وی اظهارامیدواری کرد که روند توسعه قشم همانند آنچه در سه سال گذشته اتفاق افتاده با روند مطالبه‌گری‌های برحق، ادامه داشته باشد.

هزینه ساخت جاده های قشم افزون بر پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است

در ادامه این مراسم معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: با توجه به اینکه هزینه متوسط هر کیلومتر جاده ۲۰ میلیارد تومان است، ساخت ۲۶۰ کیلومتر جاده مواصلاتی در قشم به پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد: زیرساخت‌های مواصلاتی قشم به ۲۶۰ کیلومتر افزایش می‌یابد

داریوش امانی اظهار کرد: ساخت این میزان راه و جاده مواصلاتی کار بسیار مهم و بزرگی است که جزیره جهانی قشم به آن نیاز دارد.

وی با اعلام اینکه افتتاح قطعه اول بزرگراه توحید به طول ۲.۵ کیلومتر در هر مسیر رفت و برگشت اقدام مهمی در ادامه فرایند توسعه راههای این جزیره محسوب می‌شود، افزود: اهمیت افتتاح این مسیر برای مردم روستای نخل گل که در زمان کرونا با مشکل رفت و آمد به شهر قشم مواجه بودند بیش از دیگران نمایان است و امیدواریم با برنامه‌های تنظیم شده تا سه سال آینده هیچ مشکلی در حوزه راههای قشم نداشته باشیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور همچنین از توجه دولت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان هرمزگان سخن گفت و اعلام کرد: در سفری که با رئیس جمهور شهید به استان هرمزگان داشتیم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌های مختلف از جمله در حوزه راه در این استان افتتاح شد و به همین میزان هم فعالیت‌های جدید عمرانی در هرمزگان آغاز به کار شده است.

وی بیان کرد: اکنون ۳۰۰ اکیپ پیمانکار در راههای اصلی و شریانی کشور و ۳۰۰ پیمانکار هم در مسیر راههای شهری و روستایی ایران در حال فعالیت هستند و طرح‌های راهداری، نگهداشت راهها، روکش آسفالت، رفع نقاط حادثه خیز، نصب نیوجرسی، روشنایی، هوشمند سازی راهها و نصب علایم با اعتباری بالغ بر ۲۵ همت در حال اجراست.

پروژه پل خلیج فارس طرح فراملی است

امانی از طرح جامع ارتباطی خلیج فارس در قشم به عنوان یک پروژه فرا ملی نام برد و تصریح کرد: خوشبختانه استارت این طرح مهم در دولت سیزدهم پس از سال ها توقف زده شد و کارها براساس برنامه ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، پل خلیج فارس به عنوان یک طرحی که آرزوی دیرینه مردم قشم و حتی مردم ایران است از حمایت دولت جدید هم برخوردار خواهد بود و با اتمام آن شاهد روند سریع رفت و آمد به قشم بدون ساعتها توقف در صف‌های طویل خودرویی خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از روند بدون توقف فعالیت پیمانکاران حوزه راه در شرایط سخت آب و هوایی تابستان قشم قدردانی کرد و گفت: قشم یک جزیره جهانی است و داشتن زیرساخت‌های جاده‌ای با توجه به حجم بالای سفرها به این منطقه آزاد، بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به تمام تعهدات خود نسبت به مشارکت در اجرای طرح های مشترک با سازمان منطقه آزاد قشم متعهد و پایبند خواهد بود.

آیین کلنگ‌زنی بزرگراه بعثت در قشم حد فاصل فرودگاه بین‌المللی قشم تا روستای باسعیدو به طول ۶۵ کیلومتر و افتتاح قطعه اول بزرگراه توحید حدفاصل بزرگراه امام رضا(ع) شهر قشم تا روستای نخل‌گل‌ به رمکان امروز پنجشنبه ۲۱ تیر با حضور جمعی از علمای شیعه و سنی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، مدیران استانی، شهرستانی و سازمان منطقه آزاد انجام شد.

شهرستان قشم دارای ۵۸۱.۱ کیلومتر راه شامل ۲۷.۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۶۳.۲ کیلومتر راه اصلی، ۶۵.۵ کیلومتر راه فرعی، ۳۰۳.۳ کیلومتر راه روستایی و آسفالته، ۴.۸ کیلومتر راه خاکی و ۱۷ کیلومتر راه شوسه (جاده ای که عملیات زیرسازی آن انجام شده باشد و به جای آسفالت روی آن شن ریخته باشند) است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

این شهرستان مرزی شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha