«نان کامل» دستاوردی ارزشمند برای سفره‌های کیشوندان

کیش- ایرنا- پخت نان کامل از سال ۱۴۰۲ در دستور کار دولت قرار گرفت و برای همین موضوع یک درصد از آرد تولیدی کل کشور به تولید آرد کامل اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، آرد گندم کامل (WWF) پودری است که از آسیاب گندم غیر از دوروم حاصل می‌شود؛ به عبارتی آرد گندم کامل به آردی گفته می‌شود که تمام اجزای دانه گندم، اندوسپرم یا همان مغز، جوانه پنهان و سبوس را شامل شود.

در واقع در طرز تهیه آرد گندم کامل هیچ یک از اجزای آن طی فرایند تبدیل گندم به آرد از آن جدا نمی‌شود و در نتیجه آردی که از این دانه کامل به دست می‌آید تمام مواد مغذی، و سبوس و فیبر را در خود حفظ می کند.

نان قوت اصلی مردم ایران از گذشته تا به امروز بوده است و عرضه آرد و نان کامل و استاندارد که در دولت سیزدهم آغاز شده است، عملا امروز در جزیره کیش به طور کامل محقق شده است.

دغدغه مردم در رابطه با نان را درک کردیم

«مهدی اسلام‌پناه» رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه نگرانی و دغدغه مردم از بابت نان را درک کردیم، گفت: آزادسازی روند تولید آرد کامل و استاندارد سازی این مسیر برای استفاده مردم ایران از آن، در سال ۱۴۰۲ آغاز شده و ادامه دارد.

وی ادامه داد: نان کامل و با کیفیت اراده قطعی دولت است که امروز به لطف نخبگان، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های وابسته و دانشگاه‌ها در جریان است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه ‌کرد: آرد کامل منطبق با فناوری روز دنیا و یک کار علمی است که امیدواریم با رفتار دانش بنیان که رقم زده شد کارهای دانش بنیان در این بخش تداوم یابد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث نان کامل عزم ملی داریم، گفت: در تلاشیم تا همه شاخص‌های لازم و استاندارد در آرد تا نان مصرفی وجود داشته باشد و نان سالم و با کیفیت وارد سفره مردم شود.

«نان کامل» دستاوردی ارزشمند برای سفره‌های کیشوندان

یک هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی در کشور نان کامل پخت می‌کنند

«محمد حسن جلالی» مدیرکل هماهنگی آرد و نان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران طی جلسه مشترک با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه یک درصد از آرد کشور به آرد کامل اختصاص یافته است، گفت: برخی از استان‌ها عملکرد خوبی در این راستا داشته و پیشرو در زمینه تولید آرد کامل و توزیع آن هستند؛ بیش از یک هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی در سطح کشور نان کامل را پخت می‌کنند.

وی با اشاره به روند قیمت گذاری آرد کامل اظهار کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت آرد کامل را به وزارت کشور اعلام کرده است که پس از اخذ قیمت، در سامانه بارگذاری و امکان خرید آرد برای تمام نانوایی‌ها فراهم می‌شود .

نان کامل نیازمند فرهنگ سازی است

«مسعود رمضان پور» مدیرکل غله و خدمات بازرگانی هرمزگان با اشاره به افزایش تقاضا برای استفاده از آرد کامل در کشور گفت: این طرح در مراحل ابتدایی است و باید برای مشارکت عامه مردم فرهنگ سازی شود .

وی با بیان اینکه از مجموعه ۶ کارخانه در سطح استان هرمزگان، سه کارخانه برای تامین آرد کامل اعلام آمادگی کردند، افزود: یک کارخانه در استان هرمزگان به صورت ویژه بر روی تامین آرد کامل برنامه ریزی کرده و توانسته است جواز تولید آن را دریافت کند.

رمضان پور از اعلام آمادگی ۲۰ واحد نانوایی در سطح استان هرمزگان برای عرضه نان کامل خبرداد و بیان کرد: با تلاش‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، این طرح به صورت کامل و به عنوان هدیه به کیشوندان آغاز شد و امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب، این طرح از این منطقه آغاز و به کل کشور گسترش یابد.

«نان کامل» دستاوردی ارزشمند برای سفره‌های کیشوندان

آغاز گسترده پخت نان کامل در کیش

رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اقدامات اداره غله این سازمان در خصوص تامین نان با کیفیت برای مردم و نظارت بر روند پخت نان و آموزش نانوایان کیش با حضور دو نفر از اساتید مطرح کشور گفت: استفاده از آرد کامل که ارزش بالای غذایی دارد در تمام نانوایی های کیش اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کیش در بسیاری از حوزه‌های خدمات رسانی پیشتاز کشور است، اظهار کرد: طرح احیای پخت نان کامل در کشور، به صورت گسترده از کیش آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی استفاده از نان کامل در میان اقشار مختلف مردم و نقش رسانه های گروهی در این خصوص اظهار کرد: امیدواریم این طرح با توجه به بهبودی که در نوع تغذیه ایجاد می کند، مورد استقبال کیشوندان قرار گرفته و به کل کشور تعمیم پیدا کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در مرحله نخست طرح، بواسطه ذائقه برخی از مردم مبنی بر استفاده از آرد سفید، برخی نانوایی‎ها به پخت با آرد قدیمی ادامه می‌دهند ولی تعداد بسیاری از نانوایی‌ها اقدام به پخت آرد کامل خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، کیش در حوزه‌های واحدهای نان پخت سنتی، دارای ۱۰ نانوایی لواش، ۲ نانوایی تافتون و به ترتیب ۹ و ۸ نانوایی بربری و سنگک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha