سازمان ملل خواستار خروج روسیه از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین شد

نیویورک – ایرنا- مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی با صدور قطعنامه ای خواستار خروج فوری روسیه از بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا یعنی نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی مجمع عمومی قطعنامه ای را درباره ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای اوکراین از جمله نیروگاه هسته ای زاپوریژیا تصویب کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو با ۹۹ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۶۰ رای ممتنع این قطعنامه را به تصویب رساند.

سازمان ملل خواستار خروج روسیه از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این قطعنامه از روسیه خواست که فورا نظامیان و سایر پرسنل غیرمجاز خود را از نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین خارج کند و کنترل کامل آن را به مقامات اوکراینی بازگرداند.

نیروگاه هسته ای زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه اتمی در اروپا است که  مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه در فوریه ۲۰۲۲ ، در دست مسکو قرار گرفت. مسکو و کی‌یف تاکنون بارها یکدیگر را به ایجاد خطر ایمنی در اطراف این تاسیسات متهم کرده‌اند. این نیروگاه در حال حاضر برق تولید نمی‌کند و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن حضور دارند.

سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، قبل از رای‌گیری، از کشورها خواست به این قطعنامه رای مثبت بدهند. او در سخنانی گفت: "ما این را مدیون نسل‌های آینده هستیم. باید اطمینان حاصل کنیم که وحشت فجایع هسته‌ای تکرار نشود."

اوکراین و روسیه در طول جنگ، یکدیگر را به گلوله باران این نیروگاه و خاموش کردن خطوط برق متهم کرده‌اند. اوکراین اتهامات روسیه را رد کرده و گفته است که به تاسیسات هسته ای حمله نکرده است.

قطعنامه سازمان ملل «خواهان توقف فوری حملات فدراسیون روسیه علیه زیرساخت‌های حیاتی انرژی اوکراین است که خطر یک حادثه یا حادثه هسته‌ای را در تمام تأسیسات هسته‌ای اوکراین افزایش می‌دهد».

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، پیش از رای گیری در مجمع عمومی گفت که هدف از این قطعنامه "تلاش برای ترویج روایت نادرست غرب در مورد منبع تهدیدات علیه تاسیسات هسته ای در اوکراین است."

مجمع عمومی سازمان ملل، کانون اقدامات این نهاد بین المللی در مورد اوکراین بوده است، زیرا شورای امنیت ۱۵ عضوی توسط روسیه که به همراه ایالات متحده آمریکا، چین، فرانسه و بریتانیا دارای حق وتو است، مانع تصویب هرگونه قطعنامه یکطرفه‌ای در این شورا است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون دهها نشست بی نتیجه در مورد اوکراین برگزار کرده است.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha