۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85537408
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

ایستگاه‌ صلواتی کودکانه، برکت عزاداری‌ محرم

۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۷
کد خبر: 85537408
ایستگاه‌ صلواتی کودکانه، برکت عزاداری‌ محرم

گنبدکاووس- ایرنا- ایستگاه‌های صلواتی که با یک پارچ نوشیدنی خنک و چند لیوان یک‌بار مصرف توسط کودکان در کوچه‌های سیاه‌پوش گلستان برپا شده است گوشه‌ای از خالص‌ترین نیت پاک‌ترین موجودات عالم در همراهی با عزاداران حسینی را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، ایستگاه‌های صلواتی با جمعیت عزادار سوگوار در شهرها و روستا، هیچگاه از رونق نمی‌افتد و حال و هوای محرم و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان که تا آخرین قطره خون خود برای دفاع از حق تلاش کردند، چشمان مومنان را به اشک می‌نشاند.

قصد کردم به خانه مادرم در یکی از محلات قدیمی گنبدکاووس بروم . خیابان‌ها به‌دلیل حضور دسته‌های عزاداری شلوغ بود برای همین مسیر فرعی را انتخاب کردم و در کوچه پس کوچه‌ها با دیدن صحنه‌ای از ناب‌ترین لحظات عاشقی مخلوق با خدا، ایستادم.

کودکی در کنار خانه‌اش یک میز کوچک با پارچ، چند لیوان و یک ظرف خرما گذاشته و سینی حاوی لیوان‌های نوشیدنی را در کنار خواهر کوچکتر خود به رهگذران تعارف می‌کرد و حتی با مشاهده من سینی خود را که یک لیوان هم بیشتر در آن باقی نمانده بود با لبخند برایم آورد.

لیوان شربت را نوشیدم به طوری که کودک با مشاهده سرعت نوشیدنم بلافاصله از خواهرش خواست پارچ را آورده و بازهم لیوانم را پر کند و یکی از بهترین نذری‌های ماه محرم نصیبم شد.

این چه آتش و چه داغی است که با هیچ مرهمی التیام نمی‌یابد و پس از گذشت بیش از ۱۴ قرن لحظه‌ای خاموش نشده و روز به روز در دل‌های عشاق شعله‌ورتر می‌شود و هر سال ماه محرم سر باز می‌کند و عالم و آدم خون می‌گریند.

هر انسان آزاده‌ای از کودک تا کهنسال با شنیدن نوحه‌ و مرثیه در هیات‌های مذهبی در کنار ریختن اشک، قوم ظالمی که آب را بر روی کاروان امام حسین(ع) با ده‌ها کودک و زن بست، نفرین می‌کنند و از فرصت ماه محرم به ویژه دهه نخست برای توزیع نوشیدنی‌های گرم و سرد و غذاهای نذری به ویژه در محلات محروم به یاد تشنگی و گرسنگی اسرای دشت کربلا بهره می‌گیرند.

ایستگاه‌ صلواتی کودکانه، برکت عزاداری‌ محرم

محرم مختص به قوم و مذهب خاصی نیست و تمام افراد جامعه از هر دین و مذهبی با مشاهده سیاه پوش شدن کوچه و خیابان‌ها و حضور دسته‌های عزاداری و فریاد «مظلوم حسین / شهید حسین / تنها حسین / بی برادر زینب» مداحان همراه با هم نوایی مردم، احساس حضور در کربلا را پیدا می‌کند و برای اسرای دشت کربلا اشک می‌ریزند.

مبلغان با حضور در بیش از هزار مسجد و مکان مذهبی گلستان با برگزاری برنامه‌های مداحی، روضه‌خوانی، مجالس وعظ و خطابه، نشست‌های معرفتی و بصیرتی، درس‌های قیام عاشورا و فرهنگ مقاومت را برای عزاداران حسینی در ماه محرم تبیین می‌کنند.

پویش هر خانه یک پرچم، هر خانه یک حسینیه و برگزاری روضه‌های خانگی، روضه خوانی در بازار، پرده خوانی حماسه عاشورا، همایش مادران قاسم پرور، ویژه برنامه سلام بر محرم، نشست مجمع خادمین اهل بیت (ع) با موضوع عاشورا تجلی‌گاه حماسه و مقاومت، برگزاری پاتوق‌های گفت و گوی نوجوانانه، سوگواره سبط النبی، رویداد بانوان پیشرو، پویش بانوان زینبی عصر ظهور، همایش امتداد عاشورا، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، برپایی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و همکاری در برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل از جمله برنامه‌های محوری ماه محرم در گلستان است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ ماه محرم را برای امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha