ژاپن و آلمان همکاری امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام را تقویت می‌کنند

تهران- ایرنا- نخست وزیر ژاپن و صدراعظم آلمان توافق کردند که همکاری امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام، جایی که به اعتقاد آنها چین حضور نظامی خود را افزایش داده است را بیش از گذشته تقویت کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو نیوز، همچنین طی نشست دیروز (جمعه) فومیو کیشیدا و اولاف شولتس در برلین، دو طرف توافق کردند که یک چهارچوب اقتصادی نیز ایجاد کنند. این تصمیم در واکنش به تولید بیش از حد خودروهای برقی و سایر محصولات کلیدی توسط چین اتخاذ شده است.

کیشیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود گفت: این مهم است تا متحدان و کشورهای همفکر به چالش های امنیتی حوزه اقتصاد واکنشی متحد نشان دهند. شولتس نیز توسعه همکاری های مشترک برای کاهش وابستگی به کشورها و مناطق خاص را خواستار شد.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای شتاب بخشیدن به روند همکاری‌های دوجانبه، رهبران دو کشور تصمیم گرفتند که سال آینده نیز در آلمان، مذاکراتی در سطح بالاتر برگزار کنند.

ژاپن و آلمان اولین گفت وگوی بین دولتی خود را با حضور چندین عضو از کابینه‌های دو کشور در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۲) برگزار کردند. این گفت وگوها ۲ ماه پس از بازدید صدراعظم آلمان از توکیو در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) برای دیدار با نخست وزیر ژاپن آغاز شد.

در این حال، ژاپن تنش‌های فزاینده بین چین و تایوان را به عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های امنیتی خود معرفی کرده است.

کیشیدا و شولتس پس از به اجرا درآمدن توافقنامۀ مشترک تحت عنوان «توافقنامه کسب و همکاری متقابل» (ACSA) از روز گذشته بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند. توافقنامه یاد شده به اشتراک‌گذاری مواد غذایی، سوخت و مهمات را بین نیروهای دفاعی ژاپن و ارتش آلمان آسان می‌کند.

کیشیدا در دیدار دیروز خود از فعالیت در زمینه‌های راهبردی مانند نیمه‌هادی‌ها، منابع معدنی حیاتی و هیدروژن استقبال کرد و همکاری قوی ‌تر در توسعه فناوری ارتباطات نسل بعدی و ایجاد قوانین بین‌المللی برای هوش مصنوعی را خواستار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha