احداث ۱۱ تصفیه‌خانه محلی پایتخت در دست اقدام/ زمین آرامستان جدید تهران در مرحله تملک

تهران بزرگ - ایرنا - معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ میزان استفاده از پسآب هفت میلیون مترمکعب بود، گفت: ۱۱ تصفیه‌خانه محلی در پایتخت در دست مطالعه یا بهره‌برداری قرار دارد.

به گزارش ایرنا، حسین نظری روز شنبه در مراسم بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه خلیج فارس منطقه ۱۹ با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم شهر فضای سبز است و امروز در راستای احیای فضای سبز و محیط زیست بهتر گامی دیگر برداشته شد، اظهار کرد: فضای سبز تهران از کمربند سبز تهران شروع می‌شود که باعث تلطیف هوا و حفظ حریم پایتخت می شود.

به گفته وی، برنامه امسال این است که تحقق ۱۰۰ درصدی یا بیش از این حد را در کاشت درخت در حریم تهران داشته باشیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه اکثر کشورهای دنیا با توجه به خشکسالی‌های پی در پی ‌و کمبود منابع آبی درصدد انجام فعالیت‌هایی هستند، افزود: مدیران وزارت نیرو مرتب هشدار کمبود منابع ابی برای پایتخت دارند، تمام مخازنی که در شهرهای ایران داشتیم پر شده اما در تهران این میزان کمتر بوده است.

وی یادآور شد: این نگرانی در راستای کمبود آب در مرحله اول برای وزارت نیرو است و نگرانی دوم برای ما که متولی فضای سبز و نگهداری پایتخت هستیم، ایجاد می‌شود.

نظری گفت: برای نگهداشت فضای سبز و تحقق و توسعه این فضا نگرانی کمبود آب وجود دارد که چند راهکار برای مدیریت آن هست، یکی اینکه از گونه‌های کم آب بر استفاده کنیم که سازمان بوستان‌ها در این راستا برنامه‌هایی داشته همچنین کاشت چمن نیز ممنوع اعلام شده اما حفظ چمن‌های موجود و آبیاری مناسب آن در دست اقدام است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه اتفاق دیگر در حوزه آبیاری مکانیزه یا قطره‌ای است، ادامه داد: در آبیاری ۱۲۰ هکتار از کمربند فضای سبز در شمال تهران در سال جاری از آبیاری زیر سطحی هوشمند استفاده کردیم.

احداث ۱۱ تصفیه‌خانه محلی پایتخت در دست اقدام/ زمین آرامستان جدید تهران در مرحله تملک

معاون خدمات شهری شهردار تهران افزود: یکی از اقدامات موثر که در تفاهم نامه وزارت نیرو و شهرداری تهران لحاظ شده بود نگاه تجدیدپذیرانه به آب است اگر دفع آب گسترده باشد می‌تواند منابع آلودگی باشد و اگر تجدید پذیر باشد باعث کاهش ‌پساب می‌شود و آب به چرخه استفاده مجدد در فضای سبز برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ میزان استفاده از پسآب هفت میلیون مترمکعب بوده و برنامه داشتیم به ۳۰ میلیون مترمکعب برسد، گفت: با ۴۰۰ درصد پیشرفت این عدد را سپری کردیم بطوریکه تا پایان سال به ۴۵ میلیون مترمکعب می‌رسد، برنامه تفاهم نامه وزارت نیرو و شهرداری برای این موضوع با لحاظ تا افق ۱۴۱۰ برای تحقق ۱۴۰ میلیون مترمکعب برنامه ریزی شده است.

نظری تاکید کرد: همزمان ۱۱ تصفیه خانه محلی دیگر در پایتخت در دست مطالعه یا بهره برداری قرار دارد که ما را به برنامه پیش رو با وزارت نیرو می‌رساند موضوع بازچرخانی برای اعضای شورا و شهرداری تهران حائز اهمیت است و مرتب مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه یکی از برکات دیگر این موضوع این است که فاضلاب تصفیه شده جایگزین آب چاه و قنات می‌شود، گفت: میزان حساسیت گیاهان به مواد محلول در فاضلاب و تماس افراد با گیاهانی که توسط فاضلاب آبیاری می‌شود، از نکاتی است که باید با ضوابط سخت گیرانه مورد توجه قرار بگیرد تا آلودگی به سطح فضای سبز برده نشود.

وی اظهار کرد: سال گذشته تصفیه خانه ۲ هزار متر مکعبی را افتتاح کردیم و خردادماه همان سال کلنگ زنی فاز دوم آن را انجام دادیم با حمایت‌هایی که شد امسال شاهد افتتاح فاز دوم پروژه هستیم که ظرفیت تا هفت هزار متر مکعب می‌شود.

نظری ادامه داد: ۱۱ پروژه دیگر نیز در سطح پایتخت در دست اقدام است که پراکندگی جغرافیایی دارد، هزینه‌های اجرایی هر کدام متفاوت است در این تصفیه خانه از وسعت کمتری استفاده شده و این هزینه را کمتر کرده است.

وی یادآور شد: در کمربند سبز در پارک سرخه حصار و چیتگر مشکلات آبیاری وجود دارد، برای چیتگر نشست‌هایی برگزار شده و برای سرخه حصار هم این برنامه وجود دارد چون درخت‌ها و جنگل در این دو پهنه قدیمی هستند آبیاری هم به روش قطره‌ای و قدیمی است.

احداث ۱۱ تصفیه‌خانه محلی پایتخت در دست اقدام/ زمین آرامستان جدید تهران در مرحله تملک

جانمایی آرامستان‌های جدید

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که جانمایی آرامستان‌های جدید به چه نتیجه‌ای رسید، گفت: با جدیت پیگیر هستیم البته هر موقع که تملک ایجاد شود قضیه جدی خواهد شد و در صورت تملک نتیجه اعلام می‌شود.

به گفته وی، زمین یکی از این آرامستان‌ها که نزدیک به تملک است در محدوده شرق تهران است و امیدواریم حداقل یک آرامستان به پایتخت اضافه بشود.

احداث ۱۱ تصفیه‌خانه محلی پایتخت در دست اقدام/ زمین آرامستان جدید تهران در مرحله تملک

کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه ۱۹

شهردار منطقه ۱۹ نیز با بیان اینکه تا به امروز عمده استفاده آب برای آبیاری فضای سبز منطقه از چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق بود، گفت: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه می‌توانیم شاهد کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه ۱۹ باشیم.

حسین اخگر پور افزود: تصفیه خانه خلیج فارس در دو فاز یک و دو در منطقه ۱۹ به اجرا رسیده است، فاز اول این پروژه با ظرفیت ۲ هزار مترمکعب سال گذشته اجرا و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه فاز اول پروژه همزمان با آغاز کلنگ زنی میدان مرکزی میوه و تره بار انجام شده بود اما سه دهه بلاتکلیف مانده بود، گفت: بعد از ۳ دهه با همت مدیریت شهری فعلی فاز اول این تصفیه خانه افتتاح شد و همزمان با این بهره برداری، فاز دوم پروژه کلنگ زنی شد و امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم که ظرفیت پنج هزار متر مکعبی دارد تا در مجموع ظرفیت به هفت هزار مترمکعب برسد.

اخگرپور ادامه داد: معضلات زیست محیطی پایتخت یکی از دلایلی است که باعث شد این تصفیه خانه احداث بشود و از نقاط مثبتی که می‌توان به آن اشاره کرد، بازچرخانی آب است که برای آبیاری فضای سبز و استفاده از آن در فضای سبز پایین دست منطقه استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: تا به امروز عمده استفاده آب برای آبیاری این فضا از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق بود که با بهره برداری این تصفیه خانه می‌توانیم شاهد کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی در منطقه ۱۹ به کمترین میزان ممکن باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha