هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک رقابت‌های تسلیحاتی در اروپا

تهران-ایرنا- تارنمای خبری «دویچه‌وله» با اشاره به توافق اخیر واشنگتن و برلین برای استقرار سلاح‌های دوربرد آمریکایی در آلمان، نسبت به آغاز رقابت‌های تسلیحاتی در اروپا هشدار داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این بنگاه خبررسانی آلمانی، ‌ از جمله تسلیحات آمریکایی که برای استقرار در آلمان تا سال ۲۰۲۶ (۱۴۰۴) مورد توافق قرار گرفته، می توان به موشک‌های کروز تاماهاوک اشاره کرد که کارایی خود را در ۳۰ سال گذشته ثابت کرده اند. بر خلاف موشک‌ها که مسیری بیضوی دارند، موشک های کروز به موازات زمین در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنند که این امر شناسایی و رهگیری آنها را برای رادار دشمن دشوار می کند.

این مقاله افزود: پس از پایان جنگ سرد، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی و کشور جانشین نهایی آن، روسیه، به طور قابل توجهی زرادخانه تسلیحات دوربرد خود را در اروپا کاهش دادند. اما از زمان آغاز جنگ میان روسیه به اوکراین، خصومت های قدیمی میان دو طرف دوباره بازگشته است.

دویچه وله با اشاره به افزایش نگرانی‌ها در مورد رقابت‌های تسلیحاتی در اروپا نوشت: واکنش‌های سیاسی به این طرح در آلمان متفاوت است. به طور کلی، احزاب میانه رو در این کشور از استقرار این سامانه‌ها در کشورشان حمایت می کنند، در حالی که دیگر احزاب، مخالف آن هستند. حزب اولاف شولتس صدر اعظم آلمان ، حزب چپ میانه سوسیال دموکرات (SPD) که خود را حزب صلح می داند، معتقد است که این اقدام ضروری است. دو شریک کوچکتر این ائتلاف، یعنی سبزها و حزب نئولیبرال دموکرات آزاد (FDP)، و بزرگترین حزب اپوزیسیون، بلوک راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) / اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) نیز با این طرح موافق هستند.

این در حالی است که نمایندگان راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD)، حزب چپ و ائتلاف پوپولیستی تازه تأسیس سارا واگنکنشت (BSW) که از چپ منشعب شده، نسبت به راه اندازی یک رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا ابراز نگرانی کردند. تینو چروپالا، سخنگوی ملی حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان، با تاکید بر این که اولاف شولتس، در راستای منافع آلمان عمل نمی کند، گفت: استقرار این تسلیحات آلمان را به یک هدف (نظامی) تبدیل می کند.

تیم تیس، از موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی در هامبورگ گفت: ما (اروپا) قطعاً به سمت یک رقابت تسلیحاتی جدید پیش می رویم. وی تاکید کرد: حتی اگر دونالد ترامپ، ‌نامزد فعلی جمهوری خواهان آمریکا، ‌ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر(آبان) پیروز شود، طرح های استقرار موشک های کروز لغو نخواهد شد. بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی که اکنون مورد بحث قرار گرفته اند، در زمان ترامپ راه‌اندازی شده اند. علاوه بر این، طبق گفته بوریس پیستوریوس (Boris Pistorius)، وزیر دفاع آلمان، ‌قرار است این کشور، هزینه این استقرار را خودش بپردازد. به نظر می‌رسد دولت آلمان خود را برای هرگونه درخواست احتمالی از سوی ترامپ، ‌رئیس جمهور احتمالی آینده آمریکا آماده می کند.

تیم تیس ضمن هشدار نسبت به لزوم اجتناب از درگیر شدن در رقابت های تسلیحاتی در اروپا گفت: انتظار می رود روسیه نیز با استقرار و توسعه بیشتر سامانه های دوربرد خود، که در صورت لزوم می تواند به ایالات متحده نیز برسد، به این موضوع واکنش نشان می دهد.

این مقاله در بخش پایانی افزود: به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که استقرار تسلیحات آمریکایی گامی دیگر از سوی ناتو و آمر یکا علیه روسیه بوده و دو طرف را به سوی تشدید تنش می برد گفت:امنیت روسیه با استقرار تسلیحات آمریکا در اروپا به خطر می افتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha