۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 2493
کد خبر: 85538021
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرگرمی و آموزش در «یورو۲۴»

۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۴۲
کد خبر: 85538021
عرفان صدیقیان | روزنامه‌نگار
سرگرمی و آموزش در «یورو۲۴»

تهران- ایرنا- بیش از دو دهه است که مسابقات فوتبال یکی از مهمترین رویدادها برای تلویزیون به شمار ‌رفته و عوامل برنامه‌های مختلف هر دوره در تلاش هستند تا آغازگر یک اتفاق ویژه باشند.

امسال و در آستانه مسابقات جام ملت‌های اروپا، شبکه ورزش ویژه برنامه «یورو۲۴» را روی آنتن فرستاد، اثری که از همان ابتدا و با معرفی مجری و کارشناسان حاضر در آن، باعث ایجاد کنجکاوی زیادی در میان مخاطبان شد.

حضور نام‌هایی همچون جواد خیابانی، اشکان دژاگه، خداداد عزیزی و رسول مجیدی کافی است تا به طور طبیعی طیف‌های مختلفی از فوتبال دوستان با سلیقه‌های متفاوت جذب یک برنامه تلویزیونی شوند. اما فراتر از حضور نام‌ها و چهره‌ها، می‌توان برگ برنده «یورو۲۴» را فرم محتوایی و شکل ارائه آن دانست. سازندگان این برنامه در هر اپیزود با دست پر میزبان مخاطبان پرشمار تلویزیونی هستند.

«یورو۲۴» بخش‌های مختلفی دارد و ضرباهنگ مناسب و همینطور حضور کنش‌مند و فعال مجریان و کارشناسان برنامه باعث شده تا هیجان مسابقات یورو به صورتی پویا در قالب این ویژه برنامه به مخاطبان منتقل شود.

به نظر می‌رسد اصل اساسی در «یورو۲۴» مبتنی بر آموزش مخاطبان و افزایش سطح دانش فوتبالی آن‌ها در قالبی سرگرم‌کننده و جذاب برنامه‌ریزی شده است.

در «یورو۲۴» از پخش زنده مسابقات این جام خبری نیست و تلویزیون وظیفه پوشش این رویداد را تنها به شبکه سه محول کرده است، اتفاقی که تا حدی می‌توان آن را از کاستی‌های این برنامه به حساب آورد. پخش دیدارهای این دوره یورو از قاب شبکه ورزش می‌توانست در ادامه رویکردهای این برنامه قرار گرفته و با ارائه بحث‌های کارشناسان در خلال هر بازی، مخاطب این امکان را پیدا می‌کرد تا در لحظه و به صورتی عملی نیز با شیوه هدایت‌ و رویکرد تیم‌ها در هر دیدار آشنا شود تا با نگاهی دقیق‌ترصحنه‌های هر بازی را زیرنظر بگیرد.

سرگرمی و آموزش در «یورو۲۴»

عمده آیتم‌های تولیدی این برنامه حاوی نکات فنی و بعضا تئوریک در خصوص فوتبال بوده و این نکته خصوصا برای مخاطبان نوجوان و جوان، می‌تواند حاوی آموزش بسیاری باشد. به عنوان مثال پس از پخش هر مسابقه، تیم آنالیز و تحلیل فنی این برنامه نکاتی را با گرافیکی جذاب و قابل فهم برای عموم در اختیار کارشناسان و مجریان برنامه قرار می‌دهند تا آن‌ها با بررسی مباحث فنی و شیوه بازی هر تیم و همینطور نحوه به ثمر رسیدن گل‌ها نکات مهمی را به مخاطبان خود ارائه کنند.

ورزش فوتبال این روزها بیش از هر زمان دیگری به صورت علمی و تاکتیکی دنبال می‌شود و بررسی چگونگی به ثمر رسیدن عمده گل‌ها در یورو ۲۰۲۴ این گزاره را اثبات می‌کند.

در این برنامه بررسی ساختارهای دفاعی هر تیم، وظایفی که بازیکنان در زمین برعهده دارند و تاکتیک رسیدن به دروازه حریف به صورت جامع و با بهره‌مندی از المان‌های گرافیکی طراحی شده است و پخش چندباره هر یک از آن‌ها و استفاده از اصطلاحات تخصصی این رشته، حتی می‌تواند آموخته‌هایی را در ذهن مربیان حرفه‌ای تثبیت کند.

حضور ذهن پویا در مجریان این برنامه و برقراری نوعی پیوند میان برخی دیدارهای این تورنومنت و مسابقه‌های گذشته تیم‌ها و بحث درباره تغییرات تاکتیکی صورت گرفته نیز از دیگر بخش‌های مهم این آیتم از برنامه است.

در واقع مباحث فنی و آنالیز مسابقات که در سریع‌ترین زمان ممکن پس از اتمام هر دیدار ارائه می‌شود، با حضور کارشناسان و مجریان آگاه به مسائل تاکتیکی صورتی مصداقی پیدا کرده و علاوه بر آشنایی علاقه‌مندان فوتبال با اصطلاحات تخصصی، منجر به آشنایی آن‌ها با مباحث روز و پیچیدگی‌های فنی یک مسابقه فوتبال می‌شود. حتی اختلاف نظر میان مهمانان برنامه و رویکرد متفاوت هر یک از آن‌ها در تحلیل دیدارهای این جام، خود بستری را برای شکل گیری نوعی رویکرد تقابلی- آموزشی فراهم می‌کند.

افزون بر این، تیم تولید «یورو۲۴» با تدارک آیتم‌های مختلف مربوط به تیم‌ها و سیر تحول آن‌ها در طول تاریخ، علاوه بر فراهم کردن فرصتی برای خاطره بازی فوتبال دوستان با نسل‌های گذشته بازیکنان، به نوعی سیر تحول هر تیم و چگونگی شکل‌گیری ساختار و شاکله فعلی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سرگرمی و آموزش در «یورو۲۴»

«یورو۲۴» در بخش‌ دیگری همچون میز خبر تلاش می‌کند تا جدیدترین خبرهای مربوط به جام را با نگرشی تحلیلی و فنی به مخاطبان عرضه کند. همچنین حضور کارشناسان داوری مطرحی همچون نوید مظفری و مسعود مرادی، «یورو۲۴» را به یک برنامه جامع فوتبالی تبدیل می‌کند که علاوه بر پوشش حرفه‌ای رخدادهای مربوط به هر دیدار با نگاهی فنی و آموزشی، لحظات جذابی را نیز برای فوتبال دوستان تدارک می‌بیند.

ارتباط زنده با سهیل حسن‌زاده گزارشگر اعزامی به آلمان نیز از بخش‌های جذاب «یورو۲۴» به حساب می‌آید.

در میان برنامه‌های پرشمار مربوط به این دوره از مسابقات که از تلویزیون، پلتفرم‌ها و فضای مجازی پخش می‌شوند، «یورو۲۴» تنها برنامه‌ای است که با تهیه گزارش‌هایی از محل برگزاری مسابقات بیننده را با حال و هوای هواداران تیم‌ها و اتمسفر جاری در کشور آلمان آشنا می‌کند. در زمانه‌ای که ورزش فوتبال سویه‌های مختلفی پیدا کرده و بحث‌های مربوط به آن وارد ساحت‌های تخصصی مانند علم جامعه شناسی شده است، تهیه و تدارک برنامه‌ای به روز و با شاخصه‌هایی استاندارد همچون «یورو۲۴» با بهره‌گیری از ویژگی‌های خلاقانه متنی و به کارگیری نوآوری‌های بصری و محتوایی، گامی رو به جلو در حیطه برنامه‌سازی تلویزیون به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha