یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

یاسوج- ایرنا- حرکت های میدانی مسئولان دولت شهید آیت الله رئیسی در مدت کمتر از سه سال دستاوردهای بزرگی برای استان کهگیلویه وبویراحمد به یادگار گذاشته است که تکمیل و بهره برداری از طرح های بر زمین مانده بزرگی همچون جاده ۲۷ ساله پاتاوه به دهدشت، افتتاح پل ۴۰ ساله شهید طیب، اجرای سد ۱۳ ساله چمشیر و ده ها طرح راهبردی دیگر خود مصداق بارزی برای این مدعاست.

به گزارش ایرنا، در دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی‌های دولت مردمی اقدام‌های شاخص و ارزشمندی در کهگیلویه و بویراحمد به ثمر رسیده است و بخش عمده‌ای از مشکلات این استان با افتتاح ابرپروژه‌ها و طرح‌های زیرساختی کاهش یافته است.

بررسی خدمات و عملکرد و دستاوردهای ارزشمند شهید آیت‌الله رئیسی در دولت عدالت محور و مردمی سیزدهم نوید بخش توسعه همه جانبه و پیشرفت بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و عمرانی در کهگیلویه وبویراحمد بوده است.

دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت خود در این استان رئوس برنامه ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی دولت با بینشی عمیق و روشن در حوزه های مختلف ترسیم و نقشه راهی برای خروج استان از محرومیت ها و مشکلات انباشت شده از گذشته مشخص شد.مدیران ارشد استانی و مدیران دستگاه های مختلف اجرایی در این مدت ۲ سال تلاش کردند پا به پای قافله پرشتاب توسعه در دولت سیزدهم حرکت کنند.

کهگیلویه و بویراحمد ظرف حدود سه سال گذشته همواره در کانون توجه دولتمردان و شخص آیت الله رئیسی قرار گرفت و تا حدود زیادی این استان که معروف به سرزمین گنج ها و رنج ها معروف است با محرومیت های فاصله گرفت.

برای انجام کارهای بزرگ و ماندگار باید از کارهای کوچک صرف نظر کرد و رئیس جمهور شهیدمان دکتر آیت الله سیدابراهیم رئیسی نیز در نهایت در راه انجام کارهای بزرگ از تمام هستی و جان شیرین خود گذشت.

حرکت های میدانی مسئولان دولت رئیسی دستاوردهای بزرگی برای استان داشت و در مدت سه سال گذشته دستاوردهای بزرگی برای استان ما به یادگار گذاشته است.

سرعت عمل در انجام کارها و به نتیجه رساندن پروژه ها در دولت سیزدهم کم نظیر بود.شهید رئیسی در حالی سکان هدایت دولت سیزدهم را در دست گرفت که به اذعان معاون اول دولت گذشته پولی برای پرداخت حقوق نبود، خزانه خالی شده بود و از طرفی هم دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت.

آیت الله رئیسی کارهای بزرگی برای جبران بدهی های به ارث رسیده از دولت قبل را انجام داد و می توان این ادعا را داشت که کشور سیر تحولی خوبی در همه عرصه ها داشت.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

اختصاص ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار به پتروشیمی گچساران

ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که پس از ۲ دهه در ۲۶ تیرسال ۱۴۰۲ با سفر استانی هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد و با حضور آیت الله رییسی در شهرستان گچساران راه اندازی شد در یک بازه زمانی کوتاه در مسیر شتاب و تولید محصول قرار گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دولت سیزدهم ۱۷ هزار میلیارد تومان پول به پتروشیمی گچساران تخصیص یافت.

سید علی احمدزاده افزود: عمر کوتاه دولت پیشرفت این پروژه از ۴۲ درصد به ۹۸ درصد رسید و در سفر تیر ماه سال گذشته شهید رئیسی به استان این پروژه به بهره برداری رسید.

طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید آیت الله رییسی بر تکمیل طرح های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی و هم اکنون در مدار تولید پایدار قرار گرفت و و محصول این مجتمع که ماده اولیه بسیار مهم و پرمصرف در صنعت به‌شمار می‌رود به خط لوله اتیلن غرب کشور تزریق خواهد شد.

بطوری که رییس جمهور درآیین افتتاحیه این طرح در تیرماه ۱۴۰۲ گفته بود که کارخانه پتروشیمی شهرستان گچساران که بخش عمده ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست و صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند.

جانی دوباره در کارخانه قند یاسوج/ بازگشت ۲۰۰ کارگر به کارشان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کارخانه قند نماد صنعت این استان بود که پلمب شد، اما دولت شهید رئیسی با همه سختی ها و مشقت ها آن را به چرخه تولید بازگرداند و در حال حاضر چرخ این کارخانه در حال چرخیدن است.

پس از حضور رئیس جمهور و احیای کارخانه در فاز اول با ظرفیت حدود ۴۰۰تن تصفیه شکری در روز راه اندازی شد و در فاز نخست با حجم شکر خام بالای ۶ هزار و ۵۰۰ تن شکر قرمز تصفیه شد به شکر سفید در شبکه تنظیم بازار هفت استان کشور در حال توزیع است.

کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه بلاتکلیفی سال گذشته افتتاح شد و زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان این منطقه را فراهم کرده است.

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز به کار کرد. این کارخانه تا سال ۱۳۶۲ به تولید ادامه داد، اما پس از آن در دوره‌های متوالی تعطیل شد.

در سال ۱۳۷۶ به علت مشکلات متعدد، کارخانه قند یاسوج غیرفعال شد. در سال‌های بعد، کارخانه مجدداً به چرخه تولید بازگشت، اما دوباره راکد شد.

در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه ۱۴۰۰، برای بازسازی این کارخانه اعتباری اختصاص داده شد و کار بازسازی و احیای کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

اکنون کارخانه قند یاسوج بازسازی شده و با حضور رئیس جمهور به چرخه تولید بازگشته است. این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن قند و شکر، زمینه اشتغال مستقیم برای ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

جاده ملی پاتاوه به دهدشت پس از ۲۷ سال؛ غول کوهستان شکسته شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تزریق ۲ هزار میلیارد تومان پول به جاده پاتاوه دهدشت را در دولت سیزدهم یادآور شد و گفت در سفر رئیس جمهور شهید این پروژه پس از ۲۷ سال به بهره برداری رسید، قطعا کارهای بزرگ دولت سیزدهم در این استان به یادگار می ماند.

احمدزاده ابراز کرد: جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت پس از ۲۷ سال انتظار با تلاش وتزریق اعتبار از سوی دولت سیزدهم و درسفر دور دوم رئیس جمهور به کهگیلویه وبویراحمد به بهره برداری رسید و برکات زیادی داشته و سبب خارج کردن ۴۰۰ روستای پیرامونی از بن‌بست شد.

۲۷ تیرماه امسال بود که جاده ملی پاتاوه به دهدشت، به عنوان یکی از مهمترین محورهای منطقه و استان در کریدور بزرگراهی شمال- جنوب که اتصال مرکز کشور به استان خوزستان و بنادر جنوبی را فراهم می کند، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد تکمیل این طرح خدمت ماندگار دولت مردمی سیزدهم است که پس از حدود سه دهه انتظار به آن جامه عمل پوشانده شد.

جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سال ها در سایه کم مهری و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و تیرماه امسال با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت مردمی افتتاح شد.

پروژه بزرگ و راهبردی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط دهنده استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران محسوب می شود و در واقع نقطه ثقل و میانبر بین استان های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

کاهش ۶۵ کیلومتر از مسیر پاتاوه تا بهبهان نسبت به مسیر موجود پاتاوه- یاسوج- بابامیدان- گچساران- بهبهان از مهمترین مزایای این پروژه است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این پروژه افزایش چشمگیر ایمنی است و با توجه به اینکه مسیر میانبر برای سفر به استان‌های جنوبی در کریدور بزرگراهی شمال به جنوب محسوب می‌شود، در مصرف سوخت و انرژی نیز موثر خواهد بود و با خارج کردن ۴۰۰ روستای مسیر از بن بست نقش بسزایی در محرومیت زدایی در منطقه ایفا می‌کند.

در این مسیر ۲۰ دستگاه پل بزرگ و خاص به طول یک‌هزار و ۷۲۷ متر احداث شده است که دو دستگاه از این پل‌ها با استفاده از قالب‌های شاریو و به روش پیش‌رونده ساخته شده‌اند.

۱۲ رشته تونل به طول هشت‌هزار و ۵۵۵ متر در مسیر پاتاوه تا دهدشت ساخته شده و با توجه به بافت خاک و ویژگی‌های منحصر به فرد زمین شناسی در کوه‌های زاگرس و ریزشی بودن ترانشه‌ها در زمان خاکبرداری، دیوارهای حائل و ضامن طولانی و در بخش‌هایی گالری‌های متعدد احداث شده است که علاوه بر افزایش هزینه‌های اجرا، موجب کند شدن عملیات اجرایی در پروژه شد.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

گذر از پل های وحشت در کهگیلویه و بویراحمد/ پل شهید طیب پس از ۴۰ سال انتظار افتتاح شد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: کارهای دیگری در استان برنامه ریزی شده بود که طی یکسال انجام شود از جمله بهره برداری از پل وحدت در روستای موگرمون بخش لنده، پل جلاله در سی سخت، پل رودخانه سمه در دیشموک و پل بید انجیر در منطقه چرام و اقدامات دیگری که گره از کار مردم باز می کرد که امیدواریم با استقرار دولت بعدی این خدمات ادامه داشته باشد.

دولت سیزدهم را می توان آغازگر تحول برای عبور از راه ها و رودخانه های دهشتناک روستایی در کهگیلویه و بویراحمد دانست به گونه ای که عملیات ساخت پل های بزرگی همچون پل شهید طیب، پل وحدت (وحشت) لنده، پل بید انجیر، پل رود سمه، پل تنگ چویل و پل روستای جلاله آغاز شده وامیدها برای پایان ارابه های مرگ (گرگر)در این روستاها زنده شده است.

داستان استفاده از گرگر(جره) حکایتی غمناک وهراس انگیز برخی نقاط محروم روستاهای کهگیلویه وبویراحمد است که سالیان متمادی، این "نیمکت آهنی" مخوف وهراسناک و آن ریسمان پولادین در جدال سنگ و آب و بر فراز رودخانه های خروشان این دیار چه مصیبت ها ودردها که بر خانواده هاو کودکان و دختران معصوم به بار نیاورده و چندین کودک معصوم را نقص عضو کرده است.

ساکنان روستاهای "موگر" لنده "بیدانجیر" در چرام و "گاودانه علیرضا" "دره نی"، "چم رود" "دشتک علیا و سفلی و چندین روستای دیگر کهگیلویه وبویراحمد هستند که سالیان متمادی تجربه تلخ و تاوان سنگین استفاده از گرگر را بارها چشیده اند.

۲۰ روستای محروم منطقه آبریز و بید انجیر در شهرستان کهگیلویه و چرام سالهای زیادی است برای عبور از رودخانه خروشان مارون از وسیله ای سنتی بسیار خطرناک به نام گِرگِر استفاده می کنند و حتی چند نفر از این وسیله پرت شده اند و جان خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد: برای تسهیل در مسیر عبور و مرور مردم پلی به طول ۶۵ متر بر روی رودخانه روستای بید انجیر در حال احداث است و کار در مراحل پایانی است.

پلی در روستای شهید طیب در روستای موگر که ۱۴ سال در این شهرستان نیمه کاره رها شده بود با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در طول سه ماه ساخته شد.

احداث جاده دسترسی به روستای موگر سوق (طریق الطیب) زادگاه شهید هدایت الله طیب از شهدای شاخص استان، به عنوان یکی از درخواست های مردمی و مطالبات جدی در دور سفر هیات دولت به کهگیلویه وبویراحمد مصوب شد.

ظرف یک سال اخیر، پل ارتباطی بر روی دره موسوم به وحدت در بخش موگرمون این شهرستان به طول ۴۰ متر ساخته شده و عرشه آن هم تکمیل شده است. کوله های پل تمام شده و به زودی عرشه آن نصب خواهد شد.

ساکنان روستاهای ۴۰ خانواری رود سمه و پایپَر دیشموک سالها بود که از نبود پل ارتباطی برروی این رودخانه رنج می کشیدند اما کار ساخت پل در این دولت آغاز و هم اینک با ارائه بخشی از مطالبات پیمانکار کار سرعت بیشتری گرفته است.

ساخت پل بر روی رودخانه سمه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به گونه ای که تنها ۴۰ متر بتون ریزی دارد، ۵۰۰ متر هم بازگشایی ورودی پل است و دسته پل باید تکمیل شود.

وجود ۲ دره فصلی پرآب ارتباط بخش دیشموک با استان خوزستان را قطع کرده است، رویای رفتن به باغملک از راه دیشموک در کوهستان تنگ چویل آرزویی برای مردم این منطقه محروم و در بن بست ارتباطی بوده است.

با اولین بارندگی صدای خروشان دره های فصلی و کوهستان تنگ چویل تردد را برای مردم منطقه مشکل می کند به دلیل سیلاب ایاب و ذهاب در این مسیر در فصل زمستان به سختی انجام می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستور تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار قوی برای تسریع در عملیات اجرایی ترمیم پل تنگ چویل دیشموک به برنامه و بودجه و راهداری و حمل و نقل استان داده شده است.

احمدزاده عنوان کرد: عنوان پروژه مقاوم سازی و تعمیرات اساسی پل بزرگ تنگ چویل دیشموک با هدف جلوگیری از تخریب پل بزرگ تنگ چویل با مبلغ قرارداد ۱۵۰ میلیارد ریال است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات جاده روستایی جلاله و عدم دسترسی مردم به شهر به خصوص در فصل زمستان، گفت: جاده در طول سال چند ماهی قطع می‌شود و اگر فردی بیمار شود یا خانمی بخواهد وضع حمل کند جانش به خطر می‌افتد.

احمدزاده عنوان کرد: در روستای جلاله دنا به طرف ده برآفتاب یک پل ساخته می شود. ارتفاع آب ۱۵ متر است و در زمستان مردم با سیم بوکسل هل داده می شوند تا به آن طرف رودخانه برسند.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

تحویل چهار هزار مسکن در دولت سیزدهم به مردم کهگیلویه و بویراحمد

ساخت مسکن همواره مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود که نه تنها در شهرها بلکه در روستاها کار در حال انجام است و توسعه طرح نهضت ملی مسکن با همکاری فرمانداری ها در تمام روستاهای استان در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعهد استان ظرف چهار سال ساخت ۴۷ هزار و ۸۸۷ واحد مسکن در بخش های مختلف است که بالغ بر چهار هزار واحد تاکنون تکمیل و تحویل مردم شده است.

علی محمد روستا اظهار کرد: افزون بر ۲۶ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال احداث است.میانگین پیشرفت این طرح‌ها ۶۲ درصد است.

روستا عنوان کرد: در سه سال دولت شهید رئیسی به اندازه هشت سال دولت گذشته در این استان مسکن احداث و تکمیل شده است.

وی بیان کرد: نرخ ساخت مسکن از منفی ۶.۹ درصد دولت گذشته به مثبت ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ رسید که اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تلاش زیادی در این زمینه انجام داده است.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

سد چمشیر یادگار ماندگار شهید رئیسی/ سدی که سال ۹۱ کلنگ زنی و در سال ۱۴۰۲ افتتاح شد

سد چمشیر گچساران یادگار ارزشمند و از دستاوردهای ماندگار شهید رئیسی و دولت سیزدهم ۵۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز نخست طرح سد چمشیر گچساران در سفر دور دوم رئیس جمهور شهید به برداری رسید.

نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چمشیر به صورت سه واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد پنج مگاواتی در دست ساخت است که فاز نخست آن با ظرفیت ۵۵ واحد به بهره‌برداری رسید.

آرش مصلح افزود: بهره برداری از نیروگاه های برق سد چمشیر که قرار است تابستان امسال صورت گیرد ۴۰ درصد از برق کهگیلویه وبویراحمد را تامین می کند که این امر را می توان یادگاری ارزشمند از رییس جمهور شهید دانست.

وی تصریح کرد:با بهره برداری از فاز نخست این طرح که در دولت سیزدهم انجام شد ۵۵ مگاوات به توان تولید برق کشور اضافه شده است.

وی تاکید کرد: در حالی که اکنون تنها پنج نیروگاه برق آبی در استان وجود دارد و سالیانه ۳۰ میلیون کیلووات ساعت برق در کهگیلویه وبویراحمد تولید می کند با بهره برداری از نیروگاه های برق سد چم شیر ۱۷۶ مگاوات برق تولید می شود در حالی که میزان برق مورد نیاز مردم استان ۵۴۰ مگاوات است. .

سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعبی است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه در سال ۹۱ شروع شد.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: سد و نیروگاه "چمشیر" بزرگترین طرح برق آبی در کشور است که با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

جان دوباره در کالبد کارخانه تعطیل ماشین سازی گچساران/ بازگشت ۱۰۰ نفر به کار

کارخانه ماشین سازی گچساران پس از حدود پنج سال رکود پس ار سفر نخست رئیس جمهور به استان، با حمایت‌های دولت و پیگیری های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: واحدهای بزرگی هم اینک در استان در دست احیا هستند که از جمله مهم ترین انها ماشین سازی گچساران بوده که پس از سال ها تعطیلی با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشته است.

عسکری بیان کرد: این کارخانه در حوزه ساخت ماشین‌آلات صنعتی فعالیت دارد و با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، فعال و موجب اشتغالزایی شده است.

کارخانه ماشین سازی گچساران چند سال تعطیل بود و در جهت سیاست های دولت مردمی برای احیای کارخانه های راکد در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد ویژه دیده شد.

در راستای اقدامات انجام شده برای بازگشت به تولید ، این کارخانه احیا و شادی کارگران بیکار را برای بازگشتن به کارشان در پی داشت.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

کارخانه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد حلقه مفقوده ای که تکمیل شد/ ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شد

کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی و درختچه های نادر است و یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای بشمار می آید به منظور بهره وری از این سرمایه ارزشمند در سفر نخست رئیس جمهور تکمیل ابرپروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران تصویب و پس از ۶ سال انتظار محقق شد.

در ۲ گذشته حدود ۱۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل این کارخانه هزینه شد و طبق اعلام سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد فاز نخست این طرح به طور ۱۰۰ درصد تکمیل شد و در سفر دوم رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

ابر پروژه کارخانه گیاهان دارویی گچساران (هربی فارمد) در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه سال ۹۶ به تصویب رسید و احداث در سال ۹۷ در دستور کار شرکت هربی فارمد قرار گرفت.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمد یکی دیگر از پروژه‌های اقتصادی استان است که در بخش تأسیسات، ابنیه و خطوط تولید شرایط قابل قبولی را طی کرده است.

عسکری ادامه داد: به جهت اینکه تناسبی بین خطوط تولید و فضا وجود نداشت، قرار بر این شد خطوط تولید دیگری نیز در کنار این خطوط قرار گیرد و در مقیاس بزرگتری کار تولید و فرآوری انجام گیرد.

کارخانه گیاهان دارویی در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع در دست ساخت است.

ظرفیت سالیانه کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران ۱۶۰ تن است و در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

مصوبه بین المللی شدن فرودگاه یاسوج رنگ واقعیت گرفت/پس از ۴۰ سال تحقق یافت

اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد مراحل پایانی آماده سازی را سپری کرد و به رویای دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بخشید.

با اجرایی شدن مجوز بین المللی شدن فرودگاه یاسوج، پرواز از این فرودگاه به کربلا، نجف و سایر کشورهای خارجی انجام می شود و راه برای توسعه همه جانبه در کهگیلویه و بویراحمد باز خواهد شد و صادرات کالا از استان شامل گل رز، عسل، گیاهان دارویی، محصولات باغی و صنایع دستی به کشورهای خارجی رونق خواهد گرفت.

از دیگر مزیت های راه اندازی پروازها به خارج از کشور ‌ها زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاران است که با توجه به ظرفیت های بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد به توسعه اقتصادی استان کمک کنند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تقویت ناوگان هوایی استان به عنوان یکی از مولفه های مهم در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: این موضوع زیرساختی به جد در اولویت کاری مدیران مربوطه استانی قرار گرفته است .

عسکری اظهار کرد: طی یکسال و نیم اخیر تلاش هایی برای ارتقای سطح پروازی در فرودگاه یاسوج انجام گرفته است؛ از جمله اعطای مجوز پروازهای بین المللی به این فرودگاه بوده که مهرماه ۱۴۰۰ در سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و اینک رنگ واقعیت به خود گرفته و به فعلیت رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر ریل و راه آهن به دنبال گسترش فرودگاه یاسوج و آوردن هواپیما به استان هستیم که در این خصوص با پنج سرمایه‌گذار در حال رایزنی هستیم تا یکی از آن‌ها را به استان بیاوریم اما در هر صورت اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها نیز باید ورود کنند.

فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص می‌کند.

در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn(میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.

ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.

pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

ساخت بیواتانول باشت شتاب گرفت

تکمیل و بهره برداری از کارخانه بیواتانول باشت به عنوان پیش نیاز ایجاد فرصت های شغلی جدید،رونق تولید محصول کشاورزی ذرت و تولید بنزین گیاهی یکی از مهمترین عناصر توسعه اقتصادی در شهرستان کوچک باشت نیازمند تامین اعتبار است.

کارخانه بیواتانول باشت نخستین طرح صنعتی بزرگ شهرک صنعتی خان احمد در شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت است که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شده اما به جز یک سال ابتدایی عملیات اجرایی آن به صورت آهسته ای ادامه دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مورد طرح بیواتانول باشت چندین بار با وزیر گفت و گو داشته‌ام و گفتند در مرحله نخست باید بیو اتانول کرمانشاه را بسازیم برای همین این پروژه به بورس رفته است.

سید علی احمد زاده ادامه داد: در بورس ۲۰ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد و ما نیز به جد پیگیر ساختن آن هستیم.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی کارخانه بیواتانول باشت که مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود شغل و بیکاری یکی از دردهای مزمن این استان به ویژه منطقه محروم است.

احمد زاده تصریح کرد: تنها کاری می شود در زمینه اشتغال و رفع معضل بیکاری در استان انجام داد پرداخت تسهیلات در قالب طرح اقتصادی و اشتغالزایی است.

در شرایطی که بسیاری از جوانان شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به امید یافتن کاری با حداقل درآمد آواره شهرستان ها و استان های مجاور هستند بهره برداری از این طرح با ظرفیت ایجاد یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم می تواند نسخه شفابخش درد بیکاری در این خطه باشد.

به گفته کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel) به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند به عبارت دیگر بهره برداری از این طرح می تواند سهمی اثرگذار در کاهش آلایندگی های زیست محیطی و سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد.

زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود و از مواد خام کشاورزی و فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت بدست می آید.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

امید در دل مردم کهگیلویه جوانه زد/ کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت

کلنگ زنی طرح بزرگی همچون مینی پالایشگاه دهدشت در این سفر ساکنان کهگیلویه و بویراحمد و مردخ خطه کهگیلویه بزرگ را به آینده امیدوار کرده است.

کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت، می توان تحقق آرزوهای دیرینه مردم کهگیلویه و بویراحمد در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به این استان دانست.

طرح مینی پالایشگاه دهدشت با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه و اشتغالزایی ۸۰۰ نفر می تواند آینده این خطه را شکوفا کند.

گردش مالی، ارتقای درآمد و رونق و توسعه اقتصادی از پیامدهای اجرای این طرح است.

به گزارش ایرنا، موقعیت ویژه کهگیلویه و بویراحمد، زمینه توسعه صنایع پتروشیمی را فراهم کرده به گونه ای که این استان دومین تولید کننده نفت کشور پس از خوزستان است و بالای ۹۰ درصد نفت کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تولید می شود.

نقش مهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی، صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم توسعه این صنایع شتاب چشمگیری یافته است.

شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه های گذشته با محرومیت و توسعه نیافتگی عجین بوده است و جوانان تحصیلکرده بسیار اما بیکار دارد و درپی توسعه و محرومیت زدایی از این منطقه ساخت طرح های مهمی در این شهرستان در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

کاهش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد

معاون توسعه و پشتیبانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیکاری استان پیش از دولت سیزدهم و بر اساس آمارها ۱۱ درصد بوده که هم اکنون و به همت این دولت و تلاش مدیریت اجرایی استان و دیگر متولیان امر به حدود هفت درصد رسیده است.

مرادعلی پیوند افزود: طرح‌های اقتصادی، تولیدی و اشتغال زایی کلان و زیادی در این استان در دست اجراست که تکمیل این طرح ها در کاهش نرخ بیکاری نقش مهمی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه راه اندازی پتروشیمی گچساران در کاهش نرخ بیکاری در استان نقش مهمی داشته ابراز کرد: با بهره برداری از پتروشیمی گچساران در دولت سیزدهم بیش از یکهزار نفر در این استان به اشتغال مشغول شدند.

پیوند تصریح کرد: جذب بی سابقه اعتبارات، افزایش سرمایه گذاری و کاهش نرخ بیکاری از دیگر اقدامات مهم این استان در دولت سیزدهم است.

وی اظهار کرد: برای توسعه اشتغال باید از نگاه‌های سنتی عبور کرد، به‌طوری‌ که در استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های مطلوبی وجود دارد که می‌توان در این حوزه‌های طرح‌های عملیاتی ارائه کرد.

پیوند بیان کرد: بهره‌وری نیروی انسانی از برنامه های مهم دولت سیزدهم بود به همین دلیل باید اقدامات دستگاه های اجرایی در حوزه بهره وری نتیجه گرا باشد.

معاون توسعه و پشتیبانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اقداماتی که از سوی دولت سیزدهم در حوزه بازار کار رخ داده و موجب رونق این بازار شده است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تلاش کرد از ورود به حاشیه ها پرهیز کند گفت: با عملکرد مناسبی که در حوزه رسانه ای سیزدهم رقم خورد کمتر شاهد ورود دولت به مسائل حاشیه ای بودیم.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

تحول در حوزه زیرساختی واحدهای سردخانه ای و شهرک های گلخانه ای

دولت سیزدهم با اولویت قرار دادن بخش کشاورزی به عنوان محورتوسعه یکی از مهم‌ترین حلقه های مفقوده در شکوفایی استان ، گام های مهمی برداشته است که توسعه سطح گلخانه های استان، افزایش تولید ماهی، ایجاد زنجیره تولید مرغ، رتبه یک کشوی در طرح جهش تولید و قراردادی و خودکفایی در سه محصول شیر، گوشت قرمز و عسل قابل اشاره است.

در حوزه کشاورزی ۳۳۳ طرح در این دولت به بهره برداری رسیده و اشتغال ایجاد شده آن ها یک هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

هم اکنون پنج شهرک گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی بیش از ۱۴۰ هکتار در دست اجراست.این تعداد مجتمع شامل ماهور باشت گچساران به مساحت ۲۸ هکتار، فدک سرابیز باشت ۳۴ هکتار، مجتمع گلخانه ای ناصرآباد گچساران ۲۴ هکتار، دشت مازه کهگیلویه ۳۲ هکتار و مجتمع گلخانه ای بهمئی ۱۹ هکتار است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید که سطح کل گلخانه ها در استان در آغاز دولت حداکثر ۳۲ هکتار گلخانه بود که اکنون به جز آن ۳۲ هکتار، حدود ۱۳۷ هکتار گلخانه در استان در دست احداث است.

وی افزود: به زودی این گلخانه ها به بهره برداری می رسند البته بخشی از این گلخانه ها آماده بهره برداری است.

احمدزاده عنوان کرد: بهره برداری از این گلخانه ها تحول چشمگیری در حوزه جهاد کشاورزی استان ایجاد خواهد کرد و به جد توسعه گلخانه در دستور کار متولیان امر است.

بخش کشاورزی به لحاظ شاخص های آماری و تولید انواع محصولات زراعی و باغی یکی ازحوزه های مهم و از محورهای توسعه ای کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود و همواره یکی از موانع اصلی و جدی فرا روی این بخش کمبود صنایع تبدیلی و سردخانه ها بود که هم اینک و در دولت سیزدهم این مهم در اولویت قرار گرفته و ظرفیت سردخانه های استان ظرف ۲ سال گذشته به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن شرایط و موقعیت منحصر به فرد و ظرفیت های بالقوه در زمینه کشاورزی به ویژه محصولات باغی به شدت نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه ها برای حفظ و نگهداری محصولات زراعی و باغی خود است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه گفت: ۱۲ هزار تن سردخانه در مدت این ۲ سال احداث شده و ۲۴ هزار تن دیگر در دست احداث است و با تکمیل این سردخانه ها زمینه اشتغال برای حدود ۱۶ هزار نفر فراهم می شود..

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

تحول در صنعت مرغداری‌های کهگیلویه و بویراحمد

با ساخت بزرگترین کشتارگاه صنعتی مرغ و احیای ۲۷ واحد مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد طی سه سال گذشته به گفته مسئولان متولی مشکل کمبود مرغ در این استان برطرف و به مرحله خودکفایی رسیده است.

به گزارش ایرنا، صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. گوشت مرغ به عنوان یکی کالای اساسی در سبد تغذیه روزانه مردم و یک پای مستحکم سفره های آن‌هاست.

میزان مصرف مرغ سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۲۱ هزار تن در سال است و هم اکنون با اجرای چندین طرح مرغداری، تولید این ماده پروتئینی در استان به بیش از ۲۰ هزار تن در سال رسیده است و با افتتاح دو طرح دیگر در بهمئی و لیشتر گچساران که حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تولید مرغ به ۲۸ هزار تن در سال خواهد رسید.

بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین گوشت مرغ تا ۶۰ درصد به دیگر استان‌ها وابسته بوده است و بیشتر مواقع شاهد نوسانات قیمت آن و حتی کمبود این کالای اساسی در بازار استان بودیم.

مسئولان بارها برای رفع آن تصمیمات مختلفی گرفته اند که تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مفید بوده اما اکنون نسخه درمانگری برای معضل کمبود مرغ استان پیچیده شده است.

ظرف ۲ سال گذشته ۲۷ واحد مرغداری احیا و اجرا شد و به بهره برداری رسید. این واحدهای مرغداری در کهگیلویه و بویراحمد بنا به دلایل مختلف از جمله نبود نقدینگی و بدهکاری به بانک ها غیرفعال بودند.

تا قبل از ۱۰ سال دولت مردمی یک واحد مرغداری در استان مجوز داده نشده بود و یک واحد هم به بهره داری نرسیده بود.

۲ زنجیره ارزش مرغ در استان تعریف شده است، عمدتا مزارع پرورش مرغ ۱۰ هزار و ۲۰ هزار قطعه ای هستند اما مزارعی که استان تعریف کرده است یک میلیون قطعه ای هستند و ۶۰۰ هزار قطعه ای هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به زنجیره مرغ لیشتر، گفت: این طرح در پنج پروژه شامل مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه و سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی در دست اجراست.

سیدعلی احمدزاده افزود: پروژه دوم این مجتمع کارخانه خوراک دام طیور با ظرفیت اسمی ۴۶ هزار تن در سال و سرمایه گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال تولید است.

وی کارخانه کنسانتره دام و طیور با ظرفیت ۶ هزار تن در سال و اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع که در حال تولید است از دیگر پروژه های این مجتمع می باشد.

احمدزاده گفت: از دیگر پروژه های این طرح زنجیره تولیدی، کشتارگاه مرغ با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و سرمایه گذاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع دارای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی تصریح کرد: پروژه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت ۳۳ هزار قطعه با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۲۲ هزار متر مربع با پیشرفت ۹۵ درصدی از دیگر طرح های این زنجیره اقتصادی است.

احمدزاده بیان کرد: با تکمیل طرح زنجیره تولید مرغ در منطقه لیشتر علاوه بر تامین گوشت مورد نیاز استان می توان مازاد آن را به استان های همجوار صادر کرد.

یادگارهای ماندگار رئیسی درکهگیلویه وبویراحمد/ بهره برداری از طرح های ۴۰ و۲۷ساله

کهگیلویه و بویراحمد دریک نگاه

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha