صحنه تئاتر میزبان نمایشِ نسیم ادبی/ «ققنوس» به ایتالیا رفت

تهران- ایرنا- نمایش شبیه آنتیگونه به کارگردانی نسیم ادبی در تماشاخانه مولوی به روی صحنه می‌رود. همچنین نمایش «ققنوس» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به جشنواره «مذهب امروز» ایتالیا راه یافت.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نمایش ۶ مستند توسط مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، راهیابی نمایش «ققنوس» به یک جشنواره ایتالیایی و اجرای «شبیه آنتیگونه» در تماشاخانه مولوی بخشی از خبرهای تئاتر هستند.

صحنه تئاتر میزبان نمایشِ نسیم ادبی/ «ققنوس» به ایتالیا رفت

پس از یونان و فرانسه؛ «شبیه آنتیگونه» در ایران

پس از اجراهای موفق در یونان و فرانسه، شبیه آنتیگونه به کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی در تهران به روی صحنه می‌رود. شبیه آنتیگونه، اقتباسی به قلم عنایت الله خادم بشیری از نمایشنامه‌ی مشهور آنتیگونه اثر تراژدی‌نویس یونانی، سوفوکل است که در ایران و جهان بارها و به شیوه‌های متفاوت، روی صحنه رفته است.

شبیه آنتینگونه پیش‌تر در فرانسه و یونان به روی صحنه رفته و با استقبال تماشاگران اروپایی مواجه شده است؛ حالا هم برای نخستین‌بار است که در ایران به روی صحنه می‌رود.

در این نمایش نسیم ادبی و ندا شاهرخی، با استفاده از الگوی تعزیه‌ی ایرانی، اجرایی معاصر از نمایشنامه مشهور آنتیگونه را کارگردانی می‌کنند. از ندا شاهرخی در سالهای قبل، نمایش‌های بسیاری از جمله اینجا پنجره‌ای بازمانده‌است، بعد از این، آدم، آدم‌ است و مار و پله در ایران، فرانسه و یونان به روی صحنه رفته است که هرکدام در بین منتقدان و عموم تماشاگران اجراهای موفق و پر اقبالی بوده است.

نسیم ادبی کارگردان این نمایش نیز پیش از این، نمایش‌های قصه‌های ظهر جمعه، احساسات مخلوط، چشم‌هایی که مال توست و... را کارگردانی کرده‌است و در هر تئاتر، چهره‌های جدید و موفقی را به سینما و تلویزیون معرفی کرده است.

نمایش شبیه آنتیگونه، به زودی در تماشاخانه مولوی به روی صحنه می‌رود. تهیه‌کننده این اجرا موسسه بین‌المللی فانوس و مجری طرح آن، حامد مهربانی است.

اکران حقیقت؛ از «انقلاب زینبی» تا «فرشتگان سینجار»

در ادامه اکران‌های حقیقت، مستندهای «انقلاب زینبی»، «مجانین الحسین»، «فرشتگان سینجار»، «مغناطیس»، «نواهای ماندگار سلیم موذن زاده» و «دیدن پلنگ برفی» ۳۱ تیرماه و ۱ مردادماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نمایش داده می‌شوند.

مستند «انقلاب زینبی» به کارگردانی مهدی نعمت اللهی، «مجانین الحسین» به کارگردانی حمید عبدالله زاده و «فرشتگان سینجار» به کارگردانی هانا پولاک روز یکشنبه ۳۱ تیرماه در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نمایش گذاشته می‌شوند.

همچنین در روز دوشنبه ۱ مردادماه مستندهای «مغناطیس» به کارگردانی عبدالله مقیم، «نواهای ماندگار سلیم موذن زاده» به کارگردانی حسن قهرمانی و «دیدن پلنگ برفی» به کارگردانی آنا گانشینا اکران می شوند.

صحنه تئاتر میزبان نمایشِ نسیم ادبی/ «ققنوس» به ایتالیا رفت

نمایش «ققنوس» در جشنواره «مذهب امروز» ایتالیا

انیمیشن کوتاه «ققنوس» به کارگردانی مونا شمس (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم «مذهب امروز» در ایتالیا راه یافت. «ققنوس» به موضوع مهاجرت، احساس تعلق به وطن و دلتنگی برای میهن می‌پردازد.

این جشنواره که در سال ۱۹۹۷ به عنوان اولین جشنواره سینمای معنوی و گفتگوی بین ادیان ایتالیا تاسیس شده است، در سال ۲۰۲۴ بیست و هفتمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. در این دوره علاوه بر بخش مسابقه، کارگاه‌های آموزشی برای تبادل ایده و فرهنگ‌های مختلف برگزار می‌شود. سال گذشته، آندره مورگان مدیر جشنواره «مذهب امروز» به عنوان داور بخش بین‌الملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در ایران حضور داشت.

جشنواره «مذهب امروز» از ۲۸ شهریور تا ۴ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. پخش «ققنوس» با بخش بین‌الملل مرکز گسترش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha