۲۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85538114
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گردشگران با قطار کاروان عشق در مراسم یوم العباس زنجان حضور می‌یابند

زنجان - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان گفت: گردشگران با قطار گردشگری کاروان عشق برای سومین بار در مراسم یوم العباس حسینیه اعظم زنجان حضور می‌یابند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان، مهدی باقری روز شنبه پس از جلسه ای با حضور دستگاه های اجرایی در ایستگاه قطار، افزود: ظهر فردا تعدادی از عزاداران حسینی با قطار گردشگری کاروان عشق برای شرکت در مراسم یوم العباس وارد شهر زنجان می شوند که در ایستگاه راه آهن مورد استقبال گرم مقامات استانی، خادمین حسینیه اعظم زنجان و مردم زنجان قرار می گیرند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان گفت: قطار گردشگری کاروان عشق با هدف شرکت مسافران در مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان ساعت هفت صبح از تهران حرکت می کند و ساعت ۱۹:۱۵ از زنجان به تهران باز می گردد.

به گفته وی، خادمین حسینیه اعظم از این مسافران در ۲ ایستگاه شهرستان خرمدره و قره بلاغ با تقدیم گل استقبال خواهند کرد و استقبال رسمی و مراسم عزاداری در سالن ایستگاه قطار برگزار می شود.

وی یادآور شد:این مسافران پس از صرف ناهار در دانشگاه زنجان، ساعت ۲ در مراسم سینه زنی و عزادارای یوم العباس در حسینیه اعظم زنجان حضور می یابند.

باقری افزود: متقاضیان سفر با قطار فوق‌العاده زنجان برای تهیه بلیت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند علاوه بر مراجعه به سایت رجا به نشانی www. raja. ir و سایر مراکز فروش بلیت به صورت شبانه‌روزی با سامانه ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن ۱۵۳۹ تماس بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: شبکه‌های مختلف تلویزیونی ملی و بین‌المللی مراسم یوم‌العباس را طبق روال سابق به‌ شکل زنده پخش خواهند کرد و علاوه بر آن ده‌ها خبرنگار،عزاداری باشکوه حسینیه اعظم زنجان را پوشش خواهند داد.

با توجه به فرارسیدن یوم العباس و زمان برگزاری عزاداری دسته های بزرگ حسینیه اعظم و زینبیه زنجان، از روز گذشته، اسکان زائران حسینی در استان آغاز شده است.

هرساله با فرارسیدن این روز، استان زنجان میزبان مشتاقان و زائران اباعبدالله حسینی است که با شور و شعف وصف ناشدنی به پایتخت شور و شعور حسینی سفر می کنند تا از دریای بیکران عشق و محبت به سید و سالار شهیدان بهره مند شوند.

تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است و دستگاه های امدادی و خدماتی از قبیل اورژانس، هلال احمر، آتشنشانی و شهرداری آماده ارایه خدمات به مسافران، زائران و عزاداران حسینی هستند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان واقع شده است و قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط دو تن به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد و همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از محل حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا هم‌زمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر هستند و به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha