حدود نیم تُن گربه‌ماهی در مهاباد معدوم شد
عکس آرشیوی است

مهاباد - ایرنا - مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: حدود نیم تُن گربه‌ماهی فاسد که در حاشیه سد مهاباد رها شده بود، معدوم شد.

جواد شاشانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این گربه‌ماهی‌ها که از روی شکل ظاهری آنها مشخص بود در رودخانه‌های جنوب کشور صید و سپس برای فروش به مهاباد منتقل شده بودند، در حاشیه سد مهاباد و در نزدیکی دوراه دهبکر این شهرستان رها شده بودند.

وی اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا و فاسد شدن این گربه ماهی ها بوی بسیار بدی از آنها متصاعد می‌شد و به همین دلیل اعضای این تعاونی ناچار شدند لاشه این ماهی‌ها را در خاک مدفون کنند.

مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: در بررسی های اولیه مشخص شد که این گربه‌ماهی‌ها به دلیل عدم بازار فروش، فاسد شده بودند و در اقدامی ناسنجیده لاشه آنها را به حاشیه سد مهاباد منتقل کرده بودند.

وی اظهار کرد: اعضای این تعاونی که در طول این ایام صید ماهی متوقف شده و حفظ و حراست از دریاچه سد را بر عهده دارند، لاشه این گربه ماهی‌ها را معدوم کردند.

وی با اشاره به اینکه اعضای این تعاونی سالانه بیش از ۴۰ تُن انواع ماهی را در دریاچه سد مهاباد صید می کنند افزود: در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی گرمابی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک صید می‌شود.

به گزارش ایرنا، گربه‌ ماهی یا سگ‌ ماهی یا ماهی سبیلو (Catfish) نام گروه بزرگ و گوناگونی از پرتوبالگان است. بیشتر این ماهیان سبیل‌هایی در اطراف دهان خود دارند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها به گربه‌ماهی نیز وجود همین سبیل‌ها است. گربه‌ ماهی فاقد پولک است.

انواع گوناگون این ماهی در اقیانوس هند، مجمع الجزایر مالاریاو پراکنش آن درسراسر سواحل شمالی دریای عمان وبخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر است این ماهی اندازه متوسط داشته و در آب‌های نزدیک بستر سطح دریادارند، در دریاهای گرمسیر ونیمه گرمسیر تقریباً در تمام دنیا پراکنده است.

گربه‌ ماهیان از گونه‌های مهم جانوری در دنیا محسوب می‌شوند و به دلیل حضور در نقاط مختلف جهان تنوع قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. اکثر مواقع در رودخانه‌های گلی و لجنی و سواحل گرمسیری و آب‌های معتدل یافت می‌شود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha