کریدور میانی در آسیای مرکزی؛ مقصد جدید سرمایه‌گذاری آمریکا

تهران- ایرنا- رسانه‌های آسیای مرکزی از سفر مسوول هماهنگ کننده ویژه مشارکت برای زیرساخت و سرمایه‌گذاری جهانی آمریکا، با هدف سرمایه‌گذاری در کریدور میانی به ازبکستان و قزاقستان خبر دادند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری ترند، هلینا ماتزا، مسوول هماهنگ کننده ویژه مشارکت برای زیرساخت و سرمایه گذاری جهانی آمریکا (PGI) در ۱۴ تا ۱۹ ژوئیه (۲۴ تا ۲۹ تیر ماه) به ازبکستان و قزاقستان سفر خواهد کرد.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، هدف از این سفر پیشبرد تلاش‌های واشنگتن برای تسهیل سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی استراتژیک در کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر یا به اصطلاح کریدور میانی است.

ماتزا در جریان سفر به ازبکستان و قزاقستان با مقامات دولتی و شرکای بخش خصوصی برای گفت‌وگو در مورد پروژه‌های زیربنایی بالقوه و فرصت های مالی دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر موسوم به کریدور میانی از جنوب شرق آسیا و چین آغاز می شود و از قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان و گرجستان می‌گذرد و پس از عبور از بیشتر کشورهای اروپایی به آلمان و دریاهای غرب اروپا می رسد.

به عقیده کارشناسان، با توجه به حمله روسیه به اوکراین، تحریم های اعمال شده و در نتیجه انسداد مسیر حمل و نقل از طریق روسیه، کریدور میانی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. با این حال، با وجود برنامه‌های توسعه فعلی و سرمایه‌گذاری‌های جاه‌طلبانه، کریدور میانی حتی در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌تواند به طور کامل جایگزین حمل‌ونقل زمینی از طریق روسیه شود، با این وجود، سرمایه گذاری ها برای تقویت رقابت و تنوع بخشیدن به مسیرهای حمل و نقل مفید و ضروری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha