طرح اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری در توسعه راه‌های مواصلاتی تاجیکستان

تهران- ایرنا- سخنگوی ارشد کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی اروپا، با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های تاجیکستان برای رونق مسیر حمل‌ونقل ترانس خزر، گفت: طرح‌های اجرایی در این منطقه باید مراکز اصلی تولید و صادرات تاجیکستان را با شبکه‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای پیوند دهد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پیتر استانو، در مصاحبه با خبرگزاری ترند، اقدامات مهم برای توسعه راه‌های مواصلاتی و حمل و نقل در تاجیکستان را برشمرد و افزود: مطالعه اتحادیه اروپا در مورد اتصالات حمل و نقل پایدار بین اروپا و آسیای مرکزی اهمیت ایجاد یک مرکز لجستیکی در گذرگاه مرزی فتح آباد و برق رسانی به خط راه آهن شمالی (بین خجند و مرز ازبکستان) را لازم می داند.

وی گفت: این اتصال باید شامل منطقه اقتصادی سغد و بخش شمالی منطقه نیز باشد تا مراکز اصلی تولید و صادرات تاجیکستان را با شبکه های حمل و نقل منطقه ای پیوند دهد.

استانو توضیح داد: اتحادیه اروپا در حال ایجاد یک پلتفرم هماهنگی برای افزایش علاقه به سرمایه‌گذاری در میان سرمایه گذاران بالقوه است و یک برنامه کمک فنی برای حمایت از مطالعات امکان سنجی و با هدف اقتصادی ساختن پروژه ها آماده می کند.

وی همچنین بر اهمیت مشارکت تاجیکستان در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) تاکید کرد و گفت: ترانس خزر فراتر از یک مسیر زمینی جایگزین برای حمل و نقل کالا بین آسیا و اروپا است و باید رویکرد شبکه ای داشته باشد و نیاز کشورهای آسیای مرکزی را برای ارتباط بهتر با یکدیگر برآورده کند تا منافع اقتصادی پایداری را برای کل منطقه به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر موسوم به کریدور میانی از جنوب شرق آسیا و چین آغاز می شود و از قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان و گرجستان می گذرد و پس از عبور از بیشتر کشورهای اروپایی به آلمان و دریاهای غرب اروپا می رسد.

به عقیده کارشناسان، با توجه به حمله روسیه به اوکراین، تحریم های اعمال شده و در نتیجه انسداد مسیر حمل و نقل از طریق روسیه، کریدور میانی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. با این حال، با وجود برنامه‌های توسعه فعلی و سرمایه‌گذاری‌های جاه‌طلبانه، کریدور میانی حتی در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌تواند به طور کامل جایگزین حمل‌ونقل زمینی از طریق روسیه شود، با این وجود، سرمایه گذاری ها برای تقویت رقابت و تنوع بخشیدن به مسیرهای حمل و نقل مفید و ضروری هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha